Stim med unga fjärilar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Stim med unga fjärilar?

    Funderar på hur det skulle funka att köpa en större grupp fjärilsciklider och låta dem växa upp tillsammans och själva välja partners. Tror ni det skulle funka? Karet är på 240 liter och för tillfället går där mest tetror och malar samt en ensam A.aggasizzii hona.

    Frågan är om man skulle få se ett mer naturligt beteende med ett flertal fjärilar eller om de bara skulle droppa av en efter en tills man har ett ensamt par kvar?
    Om jag skulle prova, vad kan ett lämpligt antal att börja med vara?

    Minns att det var någon här på zoopet som höll en grupp fjärilar för en tid sen, däremot minns jag inte vem och hur det gick. Någon som kan friska upp mitt minne?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Om du läser i Mats Bryzells tråd Akvariestugan i inlägg nr 6702 så står en hel del matnyttigt om hur fjärilar beter sig.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Om du läser i Mats Bryzells tråd Akvariestugan i inlägg nr 6702 så står en hel del matnyttigt om hur fjärilar beter sig.
      och inlägg 5003.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Tack, det var precis vad jag letade efter!
        Jag har haft ganska tur med mina fjärilar tidigare, hade en hona som blev två år och ett par gånger fick frisimmande yngel, så ska bli spännande att se hur det funkar med ett litet stim.

        Har ni några tips på vart man borde köpa fiskarna? Är det bättre med vildfödda eller kanske med de som är odlade i Sverige istället för importerade?

        Kommentar

        • liberty.)
          • July 2013
          • 198

          #5
          Vad roligt att någon mer här på zoopet ska börja med fjärilar.Är själv ett fjärilsciklid fän som verkligen älskar dom.Har själv nu ett lekpar som jag hoppas på kan börja leka snart.

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            #6
            Ursprungligen postat av LS10
            Tack, det var precis vad jag letade efter!
            Jag har haft ganska tur med mina fjärilar tidigare, hade en hona som blev två år och ett par gånger fick frisimmande yngel, så ska bli spännande att se hur det funkar med ett litet stim.

            Har ni några tips på vart man borde köpa fiskarna? Är det bättre med vildfödda eller kanske med de som är odlade i Sverige istället för importerade?
            Jag köpte mina fjärilar från denna odlare http://www.blocket.se/stockholm/Akva....htm?ca=11&w=1
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              #7
              liberty.) : Vad roligt, vi får jämnföra våra resultat och samlade kunskaper sen då. Tänkte du också försöka dig på ett stim av fjärilar och inte bara ett par?

              Kommentar

              • LS10
                • November 2010
                • 258

                #8
                Ursprungligen postat av heba
                Jag köpte mina fjärilar från denna odlare http://www.blocket.se/stockholm/Akva....htm?ca=11&w=1
                Intressant! Jag har sett hans annonser på blocket, hur upplever du hans fjärilar? Är de fina och verkar vara hälsosamma? Det skulle vara kul med en bild eller två.

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Jag köpte ett stim med fjärilar från samma kille på stockholmsauktionen idag tror jag. Hur många kan det finnas som heter Rickard som säljer fjärilar i stockholmsområdet.
                  Så nu har jag ett litet stim med 17stycken simmande i min burk. Det kommer dyka upp bilder i min tråd när dom acklimatiserat sig och jag har orkat putsa rutan :P

                  Ska bli spännande att se hur dom parar ut sig och jobbar när dom är i en större grupp... Jag tänkte köra efter dom teorier Mats presenterade i sin tråd "Akvariestugan" så får vi se vad som händer helt enkelt.
                  Senast redigerad av KristianE; 28 September 2013, 22:50.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • LS10
                    • November 2010
                    • 258

                    #10
                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Jag köpte ett stim med fjärilar från samma kille på stockholmsauktionen idag tror jag. Hur många kan det finnas som heter Rickard som säljer fjärilar i stockholmsområdet.
                    Så nu har jag ett litet stim med 17stycken simmande i min burk. Det kommer dyka upp bilder i min tråd när dom acklimatiserat sig och jag har orkat putsa rutan :P

                    Ska bli spännande att se hur dom parar ut sig och jobbar när dom är i en större grupp... Jag tänkte köra efter dom teorier Mats presenterade i sin tråd "Akvariestugan" så får vi se vad som händer helt enkelt.
                    Har du någon bild på dina fjärilar då? Skulle gärna vilja se om det är så pass fina fjärilar att det är värt att åka dit.
                    Funderar dock på VF annars, frågan är om de kanske är tåligare eller framförallt har bättre yngelvård. Men den hona som jag haft som varit bäst på yngelvården köpte jag faktiskt på rea på Djurmagazinet, så man vet ju aldrig..

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      #11
                      Jag har ingen tidigare erfarenhet av dvärgciklider så mina erfarenheter är inte mycket att skryta med, men jag har haft dom några månader - dom var unga när jag köpte dom - och dom är fina och börjar få mer färg. Skall försöka mig på en bild framåt kvällen. Om du inte har långt att åka så kan ett besök hos honom i Hässelby vara vettigt, och du får bilda dig en egen uppfattning. Han har en lokal med många kar och dito fiskar.
                      Köpte även ett litet gäng svarta pansarmalar - riktigt roliga fiskar.
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • liberty.)
                        • July 2013
                        • 198

                        #12
                        Ja jag köpte två fjärilar till igår och rötter o växter så hoppas verkligen nu att de händer något spännande.

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          #13
                          Slänger upp ett par bilder här också då. Finns fler bilder min tråd.
                          Tänk på att dom knappt varit i burken ett dygn när bilderna togs. Dom håller fortfarande på att färga ut...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130929_145653.jpg
Visningar: 2
Storlek: 189,9 KB
ID: 2149727Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20130929_184032.jpg
Visningar: 2
Storlek: 195,7 KB
ID: 2149728
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • liberty.)
                            • July 2013
                            • 198

                            #14
                            Gud va fina.

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              #15
                              Försökte fota igår, men det gick inget vidare (dålig fotograf och rörligt "mål"). Ser dock att du fått bilder från KristianE och det är säkert samma odlare.
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...