Hur man får fjärilsciklider att leka:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    Du får alltså ta ur alla fjärilarna, göra en ny inredning - tänk blad, pinnar, rötter och en massa växter så att det bildas mängder av små prång och gömställen - stengrottor är inte så nödvändigt, fjärilar är "öppna" substratlekare. Bygg gärna med en hel del rot- och växtsystem även på höjden i karet.
    Sedan adderar du två honor extra till de två hanar som du redan köpt - låter alla fjärilar, inklusive de första du hade från början, gå i ett annat kar som inte behöver vara inrett. De kan få gå i det tomma karet någon dag eller två.
    Sedan släpper du i alla fjärilarna på en gång i det nyinredda karet.

    Kommentar

    • liberty.)
      • July 2013
      • 198

      #17
      Okej får kanske prova de men la i mera pinnar förut.tack så jätte mycket för alla svar.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Liberty, du såg ju bilderna i den andra fjärilstråden, men som svar på din fråga här: Så här gjorde i alla fall jag Se´n återstår ju att se hur långt de kommer.

        Akvariet är på 54 liter. Sällskapet består av ett halvdussin dvärgrasboror, ett 15-tal pygmépansarmalar, fyra L028, ett halvdussin lakritsgurami, och några Riliräkor. Tempen ligger på ca 28 grader. Är osäker på pH, men gissar att det ligger på ungefär samma som i två av mina andra kar (de jag har mätt pH i på sistone), runt 6.5 ungefär. Hur inredningen ser ut syns lite på bilden.
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • liberty.)
          • July 2013
          • 198

          #19
          Men Gud va dum jag är.Men iallafall vad roligt.

          Kommentar

          • liberty.)
            • July 2013
            • 198

            #20
            Fattar inte vad jag gör för fel mina fjärilar leker inget alls och karet är 260 liter och det är fyra stycken men dock tre hanar och en hona för vissnade sig att när jag kom hem ifrån affären när jag hade två till så va de två hanar.Och dom bor med levandefödare och ancistrusar.Jag har runt28-29 grader i karet.Och mycket stenar och rötter och växter.Vad kan de bero på?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ursprungligen postat av liberty.)
              Men Gud va dum jag är.Men iallafall vad roligt.
              Hehe, är väl ingen som sagt att du är dum, ville bara visa hur det funkade för mig
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • liberty.)
                • July 2013
                • 198

                #22
                Haaahha okej.

                Kommentar

                • liberty.)
                  • July 2013
                  • 198

                  #23
                  Men har du något tips på varför det är så med fjärilarna animaniac?

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #24
                    Ursprungligen postat av liberty.)
                    Men har du något tips på varför det är så med fjärilarna animaniac?
                    Tja, det kan vara svårt att säga. Fjärilar är rent allmänt ganska ömtåliga. Se´n ska paret dra jämnt. Kan finnas olika anledningar och kombinationer till att de inte leker. Vad har du för fiskar tillsammans med dem? Kanske också kan spela in, om de känner sig stressade av för stressiga/bråkiga medinvånare t.ex.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • liberty.)
                      • July 2013
                      • 198

                      #25
                      Okej det är sex ancistrusar,åtta platy,fyra black molly,en dalmatinmolly,fyra silverhajar som är små yngel.Och fjärilarna

                      Kommentar

                      • liberty.)
                        • July 2013
                        • 198

                        #26
                        Igår så gjorde jag stor städning i karet och möblerade om så nu så funkar det bättre en så länge hanarna är inte alls lika agressiva längre.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #27
                          Det finns faktiskt en liten chans att de redan har lekt.

                          Finns isf flera förklaringar till varför du inte ser rommen.

                          1) De tuggar upp rommen själva, helt enkelt för att de inte har fattat att de tuggar egna barn, brukar ge med sig efter ett antal lekar när deras små hjärnor fattar lite mer.

                          2) De tuggar upp rommen själva pga stress. För mycket fisk annan fisk som stör just då.

                          3) Annan fisk har tuggat upp rommen, malarna är notoriska romätare.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #28
                            Jag tror på dig Kenny! Mina bolivianer har lekt ett par gånger redan, men några yngel har jag inte sett till...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...