Hur man får fjärilsciklider att leka:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liberty.)
    • July 2013
    • 198

    Hur man får fjärilsciklider att leka:)

    Hej,har ett fjärilsciklid par.Som jag gärna skulle vilja ha yngel på.Dom har fått yngel en gång innan jag köpte dom men dom vill inte börja leka så är det någon som har lite tips på hur man kan få dom att leka?har runt 28 grader nu o pH ligger på 6.8-7.0 kanske lite för högt eller?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    PH't kan du strunta i. Det spelar ingen roll för triggandet av lek.
    Det kan ha betydelse för överlevnadsprocenten.....ibland.

    Det som är intressant med PH't är att det är stabilt.


    I övrigt så när jag hade fjärilar, både den vanliga och bolivianen, så tokmatade
    jag under några dagar med mycket fryst och levandefoder, efter 4-5 dagar
    så gjorde jag ett stort vattenbyte på kanske 35-40% med kallt vatten.

    Detta fick fisken att tro att det gick in i regnperiod, och då är det dax att pöka lite.

    Annars inga hemligheter.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • liberty.)
      • July 2013
      • 198

      #3
      Okej har räkmix hemma som jag kan mata dom med.Och imon så är de dags för vatten bytte så ska byta 40% då.Och andvända vatten slangen och ställa in den på en stråle som e som regn vatten.Så får jag hoppas att de blir små småttingar snart då.

      Kommentar

      • liberty.)
        • July 2013
        • 198

        #4
        När du hade fjärilar överlevde ynglerna då Ken?

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Sv: Hur man får fjärilsciklider att leka

          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
          PH't kan du strunta i. Det spelar ingen roll för triggandet av lek.
          Det kan ha betydelse för överlevnadsprocenten.....ibland.

          Det som är intressant med PH't är att det är stabilt.


          I övrigt så när jag hade fjärilar, både den vanliga och bolivianen, så tokmatade
          jag under några dagar med mycket fryst och levandefoder, efter 4-5 dagar
          så gjorde jag ett stort vattenbyte på kanske 35-40% med kallt vatten.

          Detta fick fisken att tro att det gick in i regnperiod, och då är det dax att pöka lite.

          Annars inga hemligheter.
          KEN! du är tillbaka! Va vi har saknat! :-P

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • liberty.)
            • July 2013
            • 198

            #6
            Har bara en fråga till.Ska jag sänka temperaturen ett tag framöver när de är lossas regn period?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Här har du ett svar på din fråga
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • liberty.)
                • July 2013
                • 198

                #8
                Tack så jätte mycket.

                Kommentar

                • liberty.)
                  • July 2013
                  • 198

                  #9
                  Hej idag så har jag vart o köpt två till fjärilsciklider och en stor rott och växter.Så hoppas att det händer något spännande i karet får ju hoppas att dom börjar leka snart.

                  Kommentar

                  • liberty.)
                    • July 2013
                    • 198

                    #10
                    Hej köpte ju två fjärilar som visade sig vara två hanar till mitt fjärilspar.Men min hade som jag hade sen innan är jätte agressiv mot mina ny fjärilar.kommer de att lugna ner sig eller kommer de alltid vara så.För så fort dom nya hanarna kommer i närheten av honan så blir den andra hanen jätte agressiv.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Det är ju ingen bra mix att addera två hanar till det "par" du hade innan - det är att be om trubbel.
                      En bra gäng på en och samma gång i karet är ett bättre sätt att gå till väga.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        I Mats stugtråd inlägg 5003 finns mycket bra skrivet om fjärilar
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • liberty.)
                          • July 2013
                          • 198

                          #13
                          Okej men tror ni att de skulle funka bättre med två honor till?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av liberty.)
                            Okej men tror ni att de skulle funka bättre med två honor till?
                            Hur stort är ditt kar? Nedanstående handlar en del om hur stor miljö dina fjärilar kommer att vistas i.

                            Det finns ett litet problem med den situation du har i karet nu; det är att du "fyller på" för att dämpa en aggressiv stämning i karet.
                            Den hane som har blivit dominant i ditt kar har så att säga mutat in ett revir redan - och det är hela karet i nuläget, det är hans turf liksom.
                            Han kommer inte att ge upp sitt område bara för att du släpper i flera honor till de två hanar som du köpte till - dessa nya får inte en chans att etablera sig med påföljd att det blir en sned fördelning i karet.

                            Jag tror att du måste "göra om, och göra rätt". Ta ur de befintliga fjärilscikliderna och stoppa dessa i ett mer eller mindre tomt kar. Gör en ommöblering i ditt nuvarande kar - ändra lite rötter och växter etc. Köp till två honor till de två hanar du köpte senast - och släpp i alla fjärilar på samma gång i ditt nyinredda kar - då har alla, eller de flesta, en möjlighet att etablera sina små revir som de kan hålla, och förhoppningsvis blir det en mycket skönare balans i karet - beroende, givetvis, på hur stort karet är.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 October 2013, 12:46.

                            Kommentar

                            • liberty.)
                              • July 2013
                              • 198

                              #15
                              Okejkaret är 260 liter och jag köpte rötter o växter i lördags o då gjorde jag om i karet men de hjälpte inte och igår så la jag i fler stenar så att det skulle bli som ett sten ras lite så att dom fick mera grottor så det har ju blivit lite lugnande nu en va de va i mörkna men så fårt någon av dom nya hanarna kommer i närheten av sten raset som är hans nya revir nu så blir han jätte agressiv.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...