fjäril

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bybo
    • June 2013
    • 8

    fjäril

    Hej.

    En av mina fjärilar är konstiga, hon är blek och avtrubbad, verkade inte intresserad av maten jag la i och hanen jagar runtpå henne typ att han inte vill veta av henne. dom andra fiskarna kan simma på henne utan at hon bryr sig. Är hon sjuk på nått vi eller är det nått annat??? jag har haft dom i ca 3veckor
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Hej Bybo! Välkommen till forumet!
    Det verkar onekligen som att Fjärilshonan är lite medtagen av något. Hur stort är karet? Har du fler Fjärilar än två?
    Det finns ganska många aspekter på det beteende din hona uppvisar - och det behöver inte betyda att hon är sjuk (även om riksen är stor) utan ganska troligt är otrivsel och att hon är i "ofas" med hanen.
    Berätta gärna lite mer och kanske kan du få in någon bild på henne, så kan jag och andra försöka hjälpa till.

    Kommentar

    • Bybo
      • June 2013
      • 8

      #3
      Hej karet är på 150l och det är 3 fjärilar och sen lite andra fiskar, ska fixa bild

      Kommentar

      • Bybo
        • June 2013
        • 8

        #4
        Provar att länka en bild, men hon ser ju hur färggrann ut som helst på kortet, men hon är mkt blekare än hon varit tidigare och mot dom andra 2, https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.n...26111711_n.jpg

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Halloj igen, Bybo!
          Nja, hon ser ju inte så färggrann ut på kortet... Men jag fattar vad du menar. Först trodde jag att det var en hane på bilden, men vissa detaljer som att det ser ut som om det är några blå färgstänk (hanarna har inte detta) i den svarta fläcken på sidan tyder ändå på att det är en hona. Det ser ut som att buken har en röd-rosa antydning också, och det tyder ju, även detta på en hona.
          Den här fisken ser väldigt stressad, blek och undanskuffad ut, och det kan ju bero på att det finns en hona och en hane i karet redan. Vet du vad det är för könsfördelning på dessa?
          Det finns, som sagt, en hel räcka anledningar till att det blir såhär.
          Det är bra storlek på karet. Hur är karet inrett?

          Kommentar

          • Bybo
            • June 2013
            • 8

            #6
            Hej och tack för ditt svar.

            enligt vad hon sa i butiken så är det 2 honor och en hane men jag har förstått nu att dom bildar par och det kanske är bäst att skaffa en hane till då till henne. i karet finns det växter, en mangrove rot och ett stort skepp som är i två delar.

            Kommentar

            • Bybo
              • June 2013
              • 8

              #7
              https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...22858773_n.jpg bild på karet

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Den på första bilden ser ut som en hane. Storleken på fenorna, mängden blått i dem, och att de första fenstrålarna i ryggfenan ser förlängda ut gör att jag tror att det är en hane. Plus att den ser för långsträckt ut för att vara en hona.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bybo
                  Hej och tack för ditt svar.

                  enligt vad hon sa i butiken så är det 2 honor och en hane men jag har förstått nu att dom bildar par och det kanske är bäst att skaffa en hane till då till henne. i karet finns det växter, en mangrove rot och ett stort skepp som är i två delar.
                  Mmmm... OK.
                  Om det är en hona och en hane i karet, förutom den som är på bilden, så kan det vara någon parbildning på gång mellan dessa två och då ligger en ensam hona, eller hane, risigt till.
                  Att skaffa "en hane till henne" funkar inte riktigt på det viset. Jag skall försöka förklara kortfattat;
                  Om du släpper i en hane till honan nu är risken stor att även den nya hanen blir undanjagad, och detta beror på att varken den ensamma honan eller den nya hanen hinner etablera ett revir - och de hinner inte heller att "kolla in" varandra.
                  Att bara släppa i en hane nu är som att sockra på en maträtt som är lite för salt, om du är med mig på den liknelsen.

                  På din beskrivning av inredningen verkar det som att det tyvärr finns lite för få ställen för flera individer att revirhävda och bilda par. En bild på karet vore toppen!
                  Fjärilar är inga stimfiskar men lever i lite löst hängande grupper när de inte är i lekfas. Miljön bör vara mycket tät växtlighet, lite rötter här och där och gärna några mindre flata stenar. Till detta kan man även inreda med små plättar av öppen sandbädd där fjärilarna går och betar och plockar lite mat. Om det finns massvis med småställen, krypin och prång kan en hona och hane staka ut ett litet revir och sedan bilda par. Det gör detta gärna i skydd av låg och tät växtlighet, och leken sker på en öppen yta; någon rotdel eller flat sten, eller liknande.
                  I ett sådant läge kan även andra i gruppen dra sig undan och bilda par - men då måste det, som sagt, finnas massor av plats för dom att göra det.
                  I ett 150-literskar finns det gott om plats att inreda på det här sättet, för åtminstone två par.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Den på första bilden ser ut som en hane.
                    Ja, jag håller med om det - satt och kollade länge och blev riktigt osäker. Förlängd fenstråle har ju även honan, och man ser detta ganska dåligt på bilden - sedan är kroppsformen, som du nämner, ganska avlång och det tyder på hane, men lite knepigt att säga med säkerhet.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 03 June 2013, 18:43.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ok, nu fick vi en bild på karets inredning. Detta är inte optimalt för Fjärilsciklider - de behöver mycket mindre, trängre ställen att etablera sig på. Blir det ett par i karet är detta nog max.

                      Kommentar

                      • Bybo
                        • June 2013
                        • 8

                        #12
                        Hej.

                        Ja lätt är det inte den andra honan har ju en röd prick på magen i varjefall, ska fixa bilder på dom med, jag ha lite mer växter i nu än när bilden på karet togs och jag ska inreda med lite mer kryp in till dom också tänkte jag, hade ju inte varit fel att fått lite info om domma när man står i affären och ska fiskar till ett nytt akvarium ( jag hade en rödörad sköldpadda i det innan men hon dog nu i våras efter 25 år )

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bybo
                          Hej.

                          Ja lätt är det inte den andra honan har ju en röd prick på magen i varjefall, ska fixa bilder på dom med, jag ha lite mer växter i nu än när bilden på karet togs och jag ska inreda med lite mer kryp in till dom också tänkte jag, hade ju inte varit fel att fått lite info om domma när man står i affären och ska fiskar till ett nytt akvarium ( jag hade en rödörad sköldpadda i det innan men hon dog nu i våras efter 25 år )
                          Ja, det är inte alltid helt lätt att "veta" allt med en gång.
                          Det man kan fundera på nu, eller rättare sagt, vad du kan fundera på är om du vill ha Fjärilsciklider? I så fall skall du planera in en rejäl inredningssession för att optimera karet för just Fjärilar. Det här är en otroligt intrikat ciklid med många facetter av beteende. Det kan säkert bli så att det bildas ett par av dom du har nu, som leker o.s.v. Men detta är en tillfällig "lycka". Det som sker är oftast att leken misslyckas och sedan hamnar hanen och honan i olika faser - där den ena eller andra är mer lekvillig och öppen för revirhävdning.
                          Det är i detta läget många tappar farten med sina fjärilar, för dessa behöver en vilopaus där de grupperar sig och efter en tid leker igen. Det blir väldigt lätt obalans mellan parterna i ett par efter en lek, och det är då det blir bekymmer med jagande och stress.

                          I vilket fall som helst; har du frågor eller funderingar - så kör bara på. Vi hjälper dig gärna!

                          Kommentar

                          • Killis75
                            • September 2013
                            • 118

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, det är inte alltid helt lätt att "veta" allt med en gång.
                            Det man kan fundera på nu, eller rättare sagt, vad du kan fundera på är om du vill ha Fjärilsciklider? I så fall skall du planera in en rejäl inredningssession för att optimera karet för just Fjärilar. Det här är en otroligt intrikat ciklid med många facetter av beteende. Det kan säkert bli så att det bildas ett par av dom du har nu, som leker o.s.v. Men detta är en tillfällig "lycka". Det som sker är oftast att leken misslyckas och sedan hamnar hanen och honan i olika faser - där den ena eller andra är mer lekvillig och öppen för revirhävdning.
                            Det är i detta läget många tappar farten med sina fjärilar, för dessa behöver en vilopaus där de grupperar sig och efter en tid leker igen. Det blir väldigt lätt obalans mellan parterna i ett par efter en lek, och det är då det blir bekymmer med jagande och stress.

                            I vilket fall som helst; har du frågor eller funderingar - så kör bara på. Vi hjälper dig gärna!
                            Lånar lite av tråden, hoppas det är ok den är ju lite gammal

                            Jag har själv ett par fjärilsciklider som är ur fas, där honan jagas titt som tätt.
                            Ska tillägga att dom har lagt rom en gång innan (ca 3-4v sedan).
                            Men jag tycker inte att hon har tappat ngn färg direkt och hon ligger inte och trycker på ngt ställe utom simmar hyfsat fritt ändå!
                            Har du/ni ngt förslag på vad jag kan göra? Hade tankar på att ha honan i ett tomt mindre kar ett par dagar för att sedan flytta tillbaka henne igen,
                            och se om det kan hjälpa! Eller ska jag helt enkelt rida ut stormen och hoppas dom kommer i fas igen, så länge hon ändå ser ut till att må bra!

                            I mitt ca100l går 2st fjärilar, 4st pansarmalar och 5st fantomtetror
                            Bilder på karet finns länkat undertill! ser inte riktigt ut så nu (växterna är större och fler, ett par små stenar till och lite löv)
                            Akvariehuset på 112L

                            Kommentar

                            Arbetssätt...