Ny dvärgciklid: Laetacara Flamannellus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pelle
    • January 2002
    • 419

    Ny dvärgciklid: Laetacara Flamannellus!

    Den blir svår att skilja från Kurvcikliden.....

    Per
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Verkar vara en snygging
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      verkar vara en kurvcichlid...

      Kommentar

      • pelle
        • January 2002
        • 419

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        verkar vara en kurvcichlid...
        Jag blir väldigt fundersam. Bilden på flamannellus ser verkligen ut som de Kurvciklider jag har haft i mina akvarier genom åren. Medans referens bilden på Laetacara Curviceps (på sid 185) inte riktigt ser ut som en Kurvciklid???

        Har vi en ny namn förbistring på gång kanske....typ problemet med Apistogramma Macmasteri och A. Viejita?
        Per

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av pelle
          Har vi en ny namn förbistring på gång kanske....typ problemet med Apistogramma Macmasteri och A. Viejita?
          fast macmasteri resp. viejita beror väl mest på att det rör sig om att de som säljs i handeln i regel är korsningar.
          Det lär det väl inte vara i detta fall i alla fall
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag är dålig på Laetacara, men den var väl inte så svår att skilja från vanlig kurvciklid? Den har gul ryggfena och en orange ring runt den svarta pricken i ryggfenan, medan vanlig kurvciklid har blå ryggfena och svart prick utan orange ring.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • pelle
              • January 2002
              • 419

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              fast macmasteri resp. viejita beror väl mest på att det rör sig om att de som säljs i handeln i regel är korsningar.
              Det lär det väl inte vara i detta fall i alla fall
              Nej, det är inte problemet med Viejita och Macmasteri.......
              Läs den här tråden så förstår du vad jag menar: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149633
              Per

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Jag är dålig på Laetacara, men den var väl inte så svår att skilja från vanlig kurvciklid? Den har gul ryggfena och en orange ring runt den svarta pricken i ryggfenan, medan vanlig kurvciklid har blå ryggfena och svart prick utan orange ring.
                Kanske så att Flamennellus har sålts på marknaden under namnet Curviceps. Om Kurvciklider har samlats in norr om Amazon floden (i Amapa till exempel) så är det nog troligt att de var av arten Flamennellus?
                Kurvciklider ska ju inte finnas norr om Amazon flodens mynningsområde.
                Jag har haft Kurvciklider vid flera tillfällen, och jag har köpt vildfångade med mycket gult i färgen. En period hade jag två linjer helt åtskilda pga att de var så olika färgmässigt.

                Här finns ett foto på en Kurvciklid med mycket gult, liknar väldigt mycket en av de typer jag hade för några år sedan:

                Laetecara thayeri Hide and go seek Laetecara fulvipinnis Laetecara curviceps
                Per

                Kommentar

                Arbetssätt...