Skillnad Ap.Viejita & Viejita 2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Skillnad Ap.Viejita & Viejita 2?

    Som rubriken lyder så undrar jag över skillnaden mellan dessa två och om det stämmer att mitt par är viejita 2:or. I vilket fall så älskar jag dem och de är värda varenda krona, mina Hongsloi är inte i närheten när det gäller snygghet! Kan ni avgöra vad mina är? Färgen på huvudet är mörkt skimmrande röd med turkosa inslag, syns lite dåligt på bilderna. Jag är inte direkt en professor när det gäller systemkameran!
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0174.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,1 KB
ID: 2182644Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0175.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,6 KB
ID: 2182645Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0177.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,5 KB
ID: 2182646


    Jag köpte detta fina par i sommras, juni eller juli. De har lekt i omgångar men mina ancistrus käkar upp äggen. Hoppas att de lär sig att hålla koll i fortsättningen. Jag vill ha fler!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante
  • pelle
    • January 2002
    • 419

    #2
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Som rubriken lyder så undrar jag över skillnaden mellan dessa två och om det stämmer att mitt par är viejita 2:or. I vilket fall så älskar jag dem och de är värda varenda krona, mina Hongsloi är inte i närheten när det gäller snygghet! Kan ni avgöra vad mina är? Färgen på huvudet är mörkt skimmrande röd med turkosa inslag, syns lite dåligt på bilderna. Jag är inte direkt en professor när det gäller systemkameran!
    [ATTACH=CONFIG]48509[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48510[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48511[/ATTACH]







    Jag köpte detta fina par i sommras, juni eller juli. De har lekt i omgångar men mina ancistrus käkar upp äggen. Hoppas att de lär sig att hålla koll i fortsättningen. Jag vill ha fler!

    För att krångla till det rejält för dig så är det faktiskt Apistogramma Macmasteri du har
    Den "äkta" Viejita har inte funnits i handeln sedan kanske i början av åttiotalet. Hur som helst så är 99,9% av alla Viejita som säljs på marknaden felidentifierade. Om man till exempel tittar i artbeskrivningarna för macmasteri och Viejita på NCS sida så visas bilder på samma art.
    Om du vill grotta ner dig lite, så läs denna tråd....




    DATZ har också koll på Macmasteri och Viejita. Macmasteri är A120-121 och Viejita är A123.


    Om vi bortser från allt detta och tittar på dina fiskar, så tycker jag att dina fiskar verkar vara av den färg variant av Macmasteri som säljs under namnet Viejita II på marknaden. Och de ser otroligt fina ut. Macmasteri är dessutom en aktiv och kul art!
    Skillnaden mot den vanliga Viejita i handeln, är att tvåan har mer rött på gälarna.
    Senast redigerad av pelle; 23 October 2011, 09:23.
    Per

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      jag skulle också säga att det är macmasteri du har

      här är bilder på min macmasteri hane och han är ganska lik din.
      Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 015.jpg
Visningar: 3
Storlek: 121,1 KB
ID: 2136640Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 024.jpg
Visningar: 2
Storlek: 189,8 KB
ID: 2136641

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Aaah, det fina med det här svaret är att jag greppade det direkt, rak och extremt bra info. Tack

        Det är synd att jag inte kan få så bra bilder, de förtjänar bättre Jag tyckte att de var lite dyra när jag köpte dem, funderade lite på varför de färgläsa krakarna skulle vara så dyra. När de väl färgat ut så ångrar jag det inte en enda sekund, fan vad de är fina. Min sambo är totalt ointresserad av marinliv egentligen, doch säger hon godmorgon till detta par varje morgon, det säger en del

        Aktiva är de, ständigt ute och undersöker omgivningen, just nu är det lite oroligt i karet då honungsgurami-paret leker, vi får se om något av dem får flytta..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Att samma art kan se så olika ut, det är fantastiskt
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • squamata
            • September 2006
            • 144

            #6
            DEnna snygga herre gick hos min zoobutik


            Veckan efter fick de in en ytterligare vijetas men mycket fulare, större men mörka o grådaskiga. 150 kr st ska dom ha för dem...
            Hade man haft obegränsat med stålar så...

            Kommentar

            • pelle
              • January 2002
              • 419

              #7
              Ursprungligen postat av squamata
              DEnna snygga herre gick hos min zoobutik


              Veckan efter fick de in en ytterligare vijetas men mycket fulare, större men mörka o grådaskiga. 150 kr st ska dom ha för dem...
              Hade man haft obegränsat med stålar så...
              Nog den snyggaste Macmasteri jag har sett!
              Per

              Kommentar

              • Thaifighter
                • August 2006
                • 420

                #8
                Hej!

                Jag har ofta undrat hur man ser skillnaden på A. macmasteri och A. viejita!
                Odlade själv "A. viejita" på 90 talet, här en bild av ett ungt par.


                Alltid tänkt på dessa som "A. viejita", köpte för några veckor sen ett par A. macmasteri, ända skillnaden
                som jag ser är att mina gamla "A.viejita" hannar förutom långa rygg och analfens spetsar så fick dom också
                en "lyrformad" stjärt med långa ändstrålar medans min nya A. macmasteri liksom era har mer normal svagt
                rundad stjärt!?
                Här är en gammal bild på pappan till paret ovan:


                Thaifighter
                Senast redigerad av Thaifighter; 12 November 2011, 18:44.
                Alla mina fisk-video på Youtube!
                http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                Kommentar

                • källebacken
                  • February 2006
                  • 574

                  #9
                  hmm undra vad jag har då ? har ju köpt ett par som skulle vara Viejita, men min hane har ett svart steck över hela ögat lodrätt och första ryggfenan är delvis svart sen har den svarta tecken format som ett "streck" vågrätt längs med kroppen svårt att förklara ska se om jag får till ett kort, hoppas på att det är Viejita....är ju lite skillnad på storlek om inte annat typ 3 cm...
                  Annica

                  Kommentar

                  • källebacken
                    • February 2006
                    • 574

                    #10
                    Kort på hanen inte dom bästa men kanske ni kan se nåt iaf

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,4 KB
ID: 2137129 Klicka på bilden för större version

Namn: 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,9 KB
ID: 2137130
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,3 KB
ID: 2137131
                    Annica

                    Kommentar

                    • pelle
                      • January 2002
                      • 419

                      #11
                      Ursprungligen postat av källebacken
                      Kort på hanen inte dom bästa men kanske ni kan se nåt iaf

                      [ATTACH=CONFIG]49166[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]49167[/ATTACH]
                      [ATTACH=CONFIG]49168[/ATTACH]
                      Det är Macmasteri du har! Men som jag skrev tidigare så säljs den art som du har på fotot både som Viejita och macmasteri.
                      Sen är det så att det finns en mängd odlingsformer av Macmasteri, som säljs under namn, typ: Viejita II, Golden m.m.
                      Per

                      Kommentar

                      • källebacken
                        • February 2006
                        • 574

                        #12
                        ok...Hur ser man på ett säkert sätt skillnad på dom ? Vore kul att veta till en annan gång
                        Annica

                        Kommentar

                        • pelle
                          • January 2002
                          • 419

                          #13
                          Ursprungligen postat av källebacken
                          ok...Hur ser man på ett säkert sätt skillnad på dom ? Vore kul att veta till en annan gång
                          Viejita och Macmasteri är mycket närbesläktade arter, och de är mycket svåra att skilja på. Man kan främst skilja dem på att Viejita är en mer gracil och långsträckt art, medan Macmasteri är relativt robust och har en högre kroppsform. Macmasteri är oftast mer färggrann också.

                          Se bilden här på en Viejita; http://www.apistogramma.net/apistogr..._viejita_1.jpg
                          Per

                          Kommentar

                          • källebacken
                            • February 2006
                            • 574

                            #14
                            OK...hade veijtia för ett antal år sen och det jag minns var att dom var mindre och som du säger mer graciösa...så jag har vart tveksam hela tiden till att dom jag har nu skulle vara samma....lite trist men som det är nu så kvittar det eftersom dom har ett stort nog kar att gå i,men man kunde ju köpt ett par till ett mindre kar och då hade ju en storleks skillnad på 3cm haft betydelse...
                            Annica

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Snygga är de båda två!

                              De skall få roten från räkvasen imorgon, skejpade om den men röd lava idag då jag fick så innibomben med snäckor, kör långkok på rotkraken nu, mitt 54 kommer bli så jäkla fränt nu!
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...