Bråkande fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    ... och jag vill bara poängtera att jag inte tycker att djur är "några dumma, förprogrammerade robotar" - men vi ser väldigt ofta epitet som; "hanens fru ...", "de simmar bredvid varandra och är kära", "nu har de funnit ett hem i stengrottan och flyttat in"... o.s.v.
    Jag har själv sett makalösa exempel på en viss form av personlighet, speciellt hos Discusar, då jag ibland undrat om de faktiskt inte känner igen en. Exempel på detta är att de inte varit skygga när jag närmar mig karet, men kunnat gå Tuppjucks-Yoda när någon annan har gjort det, eller att jag faktiskt haft Discusar som "betraktat" mig intresserat när jag har gjort olika saker i rummet - åtminstone har det verkat så.
    Sedan skall vi ju inte snacka om katter, hundar och fåglar. Skatparet som har ungar precis utanför altanen accepterar oss och tycks till och med förstå att vi som bor i huset är vänligt inställda till dom, medans de kacklar utav bara fan om det kommer besök - ja, exemplen är många!
    Jag tror dock att om vi skall lära oss och förstå hur våra fiskar beter sig, så skall vi betrakta dom som just - fiskar! Några känslokalla robotar är de verkligen inte!
    Ja, att de känner igen sin ägare verkar ju rätt troligt. Har för mig att jag läste om en som bytte in en påfågelsciklid i en butik. Där tappade den matlusten, och låg mest på botten och surade. Tills han en dag kom in i butiken igen, och gick fram till akvariet, varvid den genast levde upp, och började simma runt
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Paalm
      • May 2012
      • 39

      #17
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jo, som drastisk åtgärd är nog det en bra idé, men TS problem var en förhoppning att "det första paret" skulle gå igång och leka - eller så uppfattde jag det hela iallafall...
      Problemet är vad som händer med det första paret när de ånyo blir ensamma i karet? Trots att karet är väl litet, kan det vara (hur jobbigt det än är att vänta) ok att låta dessa fyra individer gå ett tag tillsammans och se vad som händer. Förhoppningsvis kristaliserar två ut sig och bildar par - på riktigt - och när/om det sker är det nog verkligen läge att ta ur de två som är kvar.
      Lämnade tillbaka EB paret och bytt in mot nya fiskar. De var snälla mot mig.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #18
        Ursprungligen postat av Paalm
        Lämnade tillbaka EB paret och bytt in mot nya fiskar. De var snälla mot mig.
        Gôtt att höra! Hoppas det fungerar fint nu!

        Kommentar

        Arbetssätt...