Bråkande fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paalm
    • May 2012
    • 39

    Bråkande fjärilsciklider

    Hej Zoopet har sedan tidigare 1 par vanliga "vanliga" fjärilsciklider sedan åkte jag ner till två djuraffärer och pratade om att köpa ännu ett par "större fiskar till mitt Aquael Hexa 60 liter akvarie (antingen ett par dvärgguarmi eller ett EB fjärill till)
    och båda affärerna sa att ett EB fjärilpar är bättre och att det går bra. Han valde ut fiskar till mig som han trodde var en hane å hona då det är svårt att se könsskillnaden på Eb fjärillar vilket man förstår (en hane är det med säkerhet då han har en lång ryggfensstråle framtill).

    Men nu till problemet. De bråkar och jagar varandra ibland (lugnat sig lite sen i torsdags), såg att någon hade fått bukfenan lite tufsad. Vad ska jag göra? I affären sa dem att det skulle funka med två par med tätt planterat akvarium och stenar och rötter som jag har.

    Ska jag ta bort ett par? det gamla eller nya ? eller behålla båda? Är lite halvt olycklig då jag är ute efter ett akvarium i harmoni och hade hoppats på det givna gamla paret skulle börja leka

    Vad ska ja göra?

    Hjälper det att slänga nere 10-15 koppartetror för att det ska bli mer fiskar att lugna ner dem?

    Tacksam för råd

    // Mvh Paalm
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Kolla den här tråden!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Herr Bryzells långa inlägg om dessa fiskars lekbeteende är ju bland det bästa som har skrivits.

      Dock lite "tekniskt".

      Om man försöker överföra detta beteende till människan (ofta är folk och fisk likadana) så kan man göra
      följande ungerfärliga liknelse.

      På ett dansgolv / fest ser man ganska ofta parningstendenser (i vissa fall helt oblyga parningar,.,,,), där har
      två människor i "rätt miljö", med "rätt stimulans" (musik + sprit kanske) helt enkelt fått upp ögonen för varandra.

      Denna dans runt het gröt är oftast (inte alltid) egentligen inget annat än ett förberedande på lek.

      Om inte vissa konventioner satte stopp, så skulle man se måååånga lekar mitt på dansgolvet eller i soffan
      på festen.

      Men prexis som Bryzell skriver om fisken, så händer det med människan, helt plötsligt rycks man upp från
      dansen / soffan av en eller annan anledning, stället stänger, festen är slut, etc.

      Vi tänkade varelser går då hem till oss själva för att fortsätta och slutföra leken.

      Men hur ofta tappar inte någon av de två intresset i taxin på väg hem, eller när man kommer hem och ser
      hur den andre ser ut i riktigt ljus, kort och gott, något har hänt på vägen.

      Samma sak med firrar, nått händer på vägen, som gör att intresset tappas.

      Och det kanske aldrig, ens under perfekta "hemmaförhållande", väcks igen.

      Eller så kan det, hos människor och firrar, enbart ses som en tillfällig hick up, och leken börjar direkt
      när de kommer ner i karet, eller innanför dörren...direkt på hallmattan.



      Man vet aldrig.....



      .





      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        haha den förklaringen var om möjligt ännu bättre. Åtminstone bra mycket roligare.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Paalm
          • May 2012
          • 39

          #5
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Tack Mats det bästa jag läst på detta forum utan tvekan!!

          Anledning till min tråd är ju att jag blev lite lurad av säljaren i förhoppning av att jag skulle kunna tillägga två härliga nya EB fjärilar att njuta av precis som jag gjort med mina "original" men istället blev det kanske lite tumult. Ännu en gång så var detta inte önskvärt utan snarare att jag fascinerades mer utav arten.

          Hur kommer det arta sig ? Ska jag plocka ut individer eller bara låta det vara, skaffa några koppartetror och låt biotopet bli fulländat som jag skulle vilja och låta dem hållas/paras/dö?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            jag tror inte att stoppa ner några tetror löser problemet.

            om du låter dom hållas så ser jag 2 utvägar:


            1)
            De forsätter och slåss tills det finns en eller ett par kvar i levande skick.

            2)
            De slutar slåss efter ett tag, så att säga ger upp, där ett par kommer att vara helt dominerande
            i karet, där "överlevarna" för en undanskuffad tillvaro bakom en blomma / rot / sten / pump.




            Only time will tell.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Paalm
              • May 2012
              • 39

              #7
              Tacksam för er snabba svar samt hjälpsamheten. Köper aldrig mer än 1 par fjärilar till 60 liter igen... lurad som man blev.

              Men tror ni jag kan hälla i 10 tetro för att få lite mer liv i akvariet eller ska man vänta ut fjräilarna tills dem "parat ut" eller någon/några dött och det lugnat sig?

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Kan inte fiskar börja gilla varandra långsamt och successivt då? Det kan ju människor. ^.^
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ja, Kensas svar, ovan, är ju helt klart mycket roligare!
                  Det finns dock en sak (som jag också tagit upp i x-antal trådar tidigare); applicerande av mänskligt beteende på djur - och här kommer Einarssons inlägg in i bilden.
                  (Jag skall försöka att inte bli långrandig nu, jag lovar... kanske...).

                  Fiskar "gillar" inte varandra - de fortplantar sig! Att det bildas ett par har att göra med en massa faktorer som måste överensstämma - subtila signaler mellan fiskarna - och deras miljö och vattenförhållanden. Många fiskar bildar livslånga par, ungefär som vissa fåglar gör, Skator t.ex. Men, då behövs en miljö för att de skall kunna "trimma" sina perioder av lekbeteende och faser då de inte leker.

                  Om vi snabbt tittar på det förhållande som Einarsson nämner, så kan det vid gynnsamma förhållanden slumpa sig så att en hane och en hona (i obalans) som går själva i ett kar båda tappar den aggresiva delen av sitt beteende under en period - går i "stand by"-mode. Då kan den som blivit jagad få lite lugn och ro och sakta bygga upp ett "självförtroende" - Läs; skapa en plats eller ett litet revir för sig själv och långsamt "kolla" signalerna hos den andra parten i karet. Detta skulle i så fall kunna liknas med att de började "gilla" varandra. Men det är inget de gör för att de "gillar" varandra - utan för att förutsättningarna i sådana fall är de rätta.

                  Fjärilscikliden är "jobbig" att ha i mindre kar för att den har liknande beteendemönster som vi ser hos t.e.x. Discus och Scalarer. De kan para ut och gå en tid i ett mindre kar - men behöver mellanperioder då lek inte sker, och då ett mer gruppliknande beteende träder in. Man kan alltså har lite flax och få hem ett par, eller två som genast finner sig tillrätta och börjar leka i god samvaro - detta är dock oftast ett ganska kortvarigt tillstånd och balansen mellan två individer rubbas mycket lätt.

                  Paalm, lägg du i ett tiotal tetror i karet, det skall inte vara några problem! Och, vänta ut dina Fjärilar nu, se vad som händer - studera deras beteende så får du snabbt en "blick" för hur de trivs och förhåller sig i ditt kar!
                  Lycka till nu!

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Einarsson
                    Kan inte fiskar börja gilla varandra långsamt och successivt då? Det kan ju människor. ^.^

                    njau...skillnad på en logisk tänkande hjärna på 1-2 kg, och en minihjärna på några tiondels gram.....

                    det händer inte alltför sällan att dom byter runt lite.

                    ex så hade jag ett gäng scalarer i mitt 240 kar där en hane tog över allt. han tog sig en hona, de bildade
                    ett par som hunsade dom andra 4 ner i en hörna varav 3 var honor, med jämna mellanrum så bytte han ut honan mot
                    en av de som stod i hörnan, och så hunsades den första honan ner i hörnan, men hanen i hörnan fick bara
                    röra på sig när det var mat, annars så fick han ett antal otrevliga bett i huvvet.


                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hehe, nej, man kanske inte ska applicera mänskligt beteende på djur, men att applicera djuriskt beteende på människor är nog en annan sak, eftersom människan ju faktiskt är ett djur. Vi, liksom andra djur, drivs nog en hel del av instinkter, och andra djur, liksom oss, kan ju faktiskt ha ett känsloliv, tyvärr är det svårt att fråga dem. Vissa större ciklider är t.ex ganska kräsna vid val av partner, och det skulle man ju kunna tolka som att de, liksom oss, inte blir "kära" i första bästa av motsatta könet som de ser. Människan behöver ju inte vara det enda djuret som tycker att det är viktigt med så kallad personkemi. Återigen kan man ju ta större ciklider som exempel, de brukar väl ofta ha olika personligheter, även inom arten (vilket ju tyder på att de inte är några dumma, förprogrammerade robotar), och om då två individer är för olika, så funkar det inte, precis som hos oss. Det händer ju tämligen ofta att forskare blir eld och lågor över att ett djur visat upp ett beteende som de trodde att människan var ensam om... Och man tänker, jaha, har de aldrig haft husdjur?

                      Kensa: Att de byter runt lite, hehe... Människan är heller inte alltid så logiskt tänkande, och civiliserad, som vi vill tro, i krig och kärlek och så vidare... Partnerbyten och slagsmål om partners förekommer allt hos Homo sapiens också.
                      Senast redigerad av Shepard; 11 June 2012, 13:23.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Kensa: Att de byter runt lite, hehe... Människan är heller inte alltid så logiskt tänkande, och civiliserad, som vi vill tro, i krig och kärlek och så vidare... Partnerbyten och slagsmål om partners förekommer allt hos Homo sapiens också.


                        jag sa ju det, i mångt och mycket är fisk och folk samma sak, i vissa grunder.


                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          ... och jag vill bara poängtera att jag inte tycker att djur är "några dumma, förprogrammerade robotar" - men vi ser väldigt ofta epitet som; "hanens fru ...", "de simmar bredvid varandra och är kära", "nu har de funnit ett hem i stengrottan och flyttat in"... o.s.v.
                          Jag har själv sett makalösa exempel på en viss form av personlighet, speciellt hos Discusar, då jag ibland undrat om de faktiskt inte känner igen en. Exempel på detta är att de inte varit skygga när jag närmar mig karet, men kunnat gå Tuppjucks-Yoda när någon annan har gjort det, eller att jag faktiskt haft Discusar som "betraktat" mig intresserat när jag har gjort olika saker i rummet - åtminstone har det verkat så.
                          Sedan skall vi ju inte snacka om katter, hundar och fåglar. Skatparet som har ungar precis utanför altanen accepterar oss och tycks till och med förstå att vi som bor i huset är vänligt inställda till dom, medans de kacklar utav bara fan om det kommer besök - ja, exemplen är många!
                          Jag tror dock att om vi skall lära oss och förstå hur våra fiskar beter sig, så skall vi betrakta dom som just - fiskar! Några känslokalla robotar är de verkligen inte!

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Är det inte bättre att plocka ur ett par fjärilar ?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av Christer5
                              Är det inte bättre att plocka ur ett par fjärilar ?
                              Jo, som drastisk åtgärd är nog det en bra idé, men TS problem var en förhoppning att "det första paret" skulle gå igång och leka - eller så uppfattde jag det hela iallafall...
                              Problemet är vad som händer med det första paret när de ånyo blir ensamma i karet? Trots att karet är väl litet, kan det vara (hur jobbigt det än är att vänta) ok att låta dessa fyra individer gå ett tag tillsammans och se vad som händer. Förhoppningsvis kristaliserar två ut sig och bildar par - på riktigt - och när/om det sker är det nog verkligen läge att ta ur de två som är kvar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...