Varför jagar min fjärilsciklidhona hanen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #31
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Hade varit jättebra om man kunde lämna tillbaka fisken i djuraffären om man behöver. Jag hade inte krävt några pengar för det. Men kan förstå om de inte vill ta emot massa fisk hela tiden...
    Nja och njä - jag förstår vad du menar, men...
    Mitt inägg innan kan måhända vara vagt - det erkännes - men jag menar inte att man godtyckligt skall ha en deal med affärsinnehavaren om att lämna tillbaka fisk som "man inte klarar av".
    A och O är att man lär sig, läser på, studerar allt, och då menar jag allt man kan om de fiskar man ämnar ha i sitt akvarium. Det finns en uppsjö, exempelvis ciklider, som kräver grupper, större mängder individer, långa inkörningsperioder och en massa andra parametrar vi kan ta upp i andra trådar, för att det skall bli lyckade resultat i karet, och då kan det vara bra att ibland få lämna tillbaka fisk som helt enkelt inte passar in i karet man har planerat.
    Om man har kunskap, eller om man vill pröva sig fram - (kunskap kommer ofta genom att man prövar) - och om det gäller fiskar som det ibland inte går att veta innan om det kommer att fungera så kan man resonera med sin handlare. Det här kan handla om t.ex. vissa Tanganyikacklider som har en otroligt komplicerad beteendestruktur - så kan man (i de bästa fall) göra en "deal" med sin handlare att få lämna tillbaka fiskar man inte kan ha kvar i karet - och det kan även handla om så "enkla" fiskar som Fjärilsciklider!

    Det handlar alltså inte om att begära att handlaren skall ta tillbaka fisk hur som helst - för det funkar såklart inte - utan det handlar om att i vissa fall gardera sig och ha en öppen dialog med sin akvariehandlare, som i de flesta fall är fullkomligt med på noterna och hajar vad det handlar om.
    I 99,99% av alla situationer behöver man inte ens tänka på att lämna tillbaka fisk till affären - man sköter viss avyttring själv - men ibland måste man ställa frågan. Jag har gjort det vid ett fåtal tillfällen - och några gånger har det handlat om överblivna apistogramma och Fjärilsciklider...

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Det var inte alltid bättre förr men på stenåldern när det fanns akvarieföreningar som fungerade hölls oftast auktion samt bingo, lotter, etc. Då kunde man ta med sig fisk till försäljning. Jag donerade ofta fisk från överblivna grupper just som priser vilket ofta var uppskattat om det var ”vanlig fisk” då dessa ofta var välnärda och utvuxna/färgade.
      Nu vet jag att det krävs tillstånd och sådant men en del akvarieföreningar exempelvis Bollmora och Malmö har auktion någon gång om året. Det borde vara ett bra sätt att fixa det här med fisk som inte passar in.
      Men det borde finnas en möjlighet att skapa lite lokala nätverk hår på zoopet exempelvis som västgruppen.
      Detta fungerar kanske inte för TS som bor utomlands men generellt borde det funka.
      Man kanske skulle ta sig en titt på hur plantswap folket gör? Det är dock en viss skillnad på växter och fisk. Med skickning osv.

      Fjärillar: Jag har sällan haft problem med dessa även om jag normalt hade 4-6 individer i ett akvarium. Om jag mins rätt var det ofta burkar på 120 -250 liter. Men det här kan nog Mats och andra bättre.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #33
        Mats, du är lysande - men när sover du?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • lorvimorven
          • August 2011
          • 146

          #34
          Nu är det snarare hanen som är "på" honan.. Är det bra?

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #35
            Ja Mats. Tänker mest på i de fallen om man får "ta över" ett akvarie från någon som inte varit så påläst och det t.ex är överpopulerat. Eller om man har en fisk som totalt växt ur karet. (Kände en person som hade en 10cm stor Malawi i ett typ 30 liters kar). Kan ju lätt hända att sugproppsmalarna växer ur sina kar då det kan bli rejält stora.

            Det känns så tråkigt att behöva avliva fiskarna i dessa fallen och då hade jag hellre lämnat dom i en affär eller till någon annan, men vet inte var man ska vända sig när man vill skänka fiskar till privatpersoner.
            350L Diskus

            Kommentar

            • garjzla
              • June 2007
              • 273

              #36
              Blocket är ju en utmärkt sida om man bara vill bli "av" med fiskar och inte kräver någon betalning.
              Sätt ut en annons på vad du har och beskriv sitautionen och att du kräver någon med minst si och så många liter och att du vill veta vad som mer går i karet, mm.
              Då har du koll på att de inte hamnar i ett liknande läge (för trångt eller för litet tex) och fiskar som bortskänkes mot avhämtning brukar det alltid vara någon som har plats till

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #37
                Ursäkta OT men stor eloge till MATS! Informativ och lärorik text som var väldigt intressant att läsa !

                Lorvimorven, lycka till med cikliderna .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                Arbetssätt...