Varför jagar min fjärilsciklidhona hanen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lorvimorven
    • August 2011
    • 146

    Varför jagar min fjärilsciklidhona hanen?

    Idag köpte jag ett fjärilsciklidpar. Jag är jätteglad för de är så himla färgglada och fina Som ni förstår på rubriken undrar jag varför min hona jagar min hane om han kommer för nära??

    Tacksam för svar!!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Säker på att det är en hane och hona, och inte två hanar eller två honor?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • lorvimorven
      • August 2011
      • 146

      #3
      Nej jag är säker.. För det första verkade killen i affären vara riktigt kunnig och sen har den ena en tydlig lila buk, svagare färger, medan den andra har starkare färger och ingen lila buk

      Kommentar

      • lorvimorven
        • August 2011
        • 146

        #4
        Det underliga är att ibland simmar de bredvid varandra och allt är prima men sen ibland så blir honan "sur"?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Halloj Lorvimorven!
          Intresset för Fjärilsciklider böljar fram och tillbaka här på forumet. Just nu verkar det vara många som är intresserade av denna spektakulärt vackra och intressanta ciklid, och det innebär också att många råkar ut för de lite tristare aspekterna med denna ciklid.
          Jag har i flera forumtrådar skrivit långa inlägg om Fjärilsciklider, det är inlägg som enbart baserar sig på inhämtande av information från andra som seriöst håller Fjärilar, men också av många års personlig erfarenhet av denna ciklid.
          Mina inlägg brukar vara ”lite långa” och det gillar inte folk i allmänhet – det är liksom jobbigt att läsa längre textstycken, och man ”orkar” inte ta sig igenom all text…
          Så, varning utfärdas härmed – det här inlägget kan bli lite långt, men jag skall försöka besvara din fråga om varför den ena eller den andra parten blir jagad – och varför det väldigt lätt blir obalans mellan parterna i ”ett par”.


          Fjärilsciklider ”schoolar”, alltså håller sig ofta i stora grupper i den miljö de naturligt befinner sig i. Detta innebär inte att de är stimfiskar – det är en helt annan sak, men ungefär som Scalarer, Discusar och liknande ciklider så ser man Fjärliscikliderna i stora gäng där intensiteten mellan parterna går på ”stand by” kan man säga – ett mellanläge där revirhävdning och lek inte står högst på dagordningen.


          Parbildning, revirhävdande och till slut lek och yngelvård sker när vissa parametrar stämmer. Vad dessa parametrar är blir lite svårare att svara på, men vi kan tänka oss säsongsbetonade variationer, vattentemperatur o.s.v. Detta behöver vi inte gå in på specifikt när det gäller att hålla Fjärilar i akvarium, men kan vara en detalj man kan ha en bit bak i skallen.


          Vad är det som sker vid parbildning? Detta är en fråga som besvaras lättast genom att fundera på; balans!
          En hona och hane måste befinna sig i ett stadie av intresse/balans för att etablera ett revir och få igång en lyckad lek. Det är alltså fortplantning som sker – inte ett utryck för att det är så ”kul att leka” och ”oj, vilket härligt akvarium vi är i, nu leker vi”.
          Vi kan sålunda tänka oss att det är ganska intrikata signaler som etableras mellan (flera) honor och hanar, innan parbildningen sker. Här måste både honor och hanar mäta sig med varandra, kolla hur stark drift som finns. Kanske finns det flera lekintresserade hanar som testar sin egen kompetens sinsemellan – utfärgning sker och ett aggressivt beteende mellan dessa visas. Inte bara hanar gör detta utan även honor som har en instinktiv känsla för att fortplantning bör ske.


          Har vi nu detta, ovan nämnda, scenario i tankarna så ser vi ganska snabbt att det inte alltid (men i akvariesammanhang hyfsat ofta ändå – så kallad ”forcerad lek” sker) blir ”stämning” mellan en hona och en hane som köps hem till akvariet.


          Vi måste nu titta på ”forcerad lek” och analysera detta lite. Väldigt ofta säljs Fjärilsciklider (som ofta är odlade syskon) i affären, där de går i ett mer eller mindre oinrett kar. Det handlar oftast om ett ganska litet kar och det brukar gå en rätt stor grupp där. Vi har alltså att göra med en grupp tätt sammanhållna individer – och när vi ser Fjärilar i affärens visningskar så är det tydliga utparningar mellan honor och hanar lite varstans i karet. Finns det några stenar eller rötter brukar vi till och med se en lek eller två i zooaffärens kar. Dessa par har på ”naturlig” och instinktiv väg parat ut och gör lekansatser.


          Nu blir vi sugna på att köpa hem ett par – för de är ju så färggranna och fina. Det vi gör exakt då är att förflytta ett lekbeteende ”framåt i tid”. Vi rycker alltså ett presumtivt par ur sin begynnande leksituation, stör dom fullständigt och rubbar en otroligt fin balans. Har vi tur så fångar zooaffärsbiträdet upp just de två fiskarna vi har spanat in, som kanske har sett extra färggranna och ”leksugna” ut i karet.
          Låt tankarna snurra runt kring detta faktum en stund nu…


          Har vi lite tur får vi med oss hem ett ”par” som kommer att kunna finna en god miljö i sitt nya kar direkt och, så att säga, fortsätta sitt lekbeteende – och det dröjer inte länge förrän vi ser den första leken av det nyinköpta paret i karet. Det är detta vi kallar ”forcerad lek”.
          Har vi lite mindre tur har affärsbiträdet snappat upp en leksugen hona från ena änden av karet och en leksugen hane från andra sidan av karet – vi vet ju vilket ”turmoil” det bli när håven går för att fånga fisk. Men det kan ändå fungera för dessa två om karet de hamnar i har en god miljö.
          Har vi ännu lite mindre tur så har affärsbiträdet plockat upp ”bara två snygga fiskar – en hona och en hane… liksom”. Det kan också fungera, om man har lite flyt.


          Men nu, Lorvimorven, kommer vi till det som du upplever i just ditt kar; varför jagar honan hanen?
          Har du funderat lite på vad som är beskrivet ovan, är svaret ganska enkelt; de här två individerna är helt enkelt inte i synk – balans. Uppenbarligen är honan mer i ”schwung” än hanen. De har inte fått etablera ”signalutbytet” mellan sig för att komma i balans mellan varandra. Honan är i ”lek-mode” och väntar på en hane som hon kan utbyta exakt samma signaler med. Om det nu fanns en större grupp Fjärilar i ditt kar hade hon genast ”dissat” hanen som oduglig (precis som hon gör nu) och vänt uppmärksamhet mot en hane som signalerar rätt inställning och som kan ge henne det hon behöver för att leka ordentligt. Ofta ser vi det omvända; att hanarna är de aggressiva och istället jagar bort en underdånig hona – men det kan, som i ditt fall, lika gärna vara honan som är dominant.


          OK, vad är nu ”lösningen” på detta? Även här är svaret ganska enkelt – men en aning dyrbart. Det gäller att ha plats (och råd) för att fylla på med en grupp fler Fjärilar så att de kan rangordna sig – parbilda – revirbilda (detta i kombination) och bilda starkt ”bondade” par. Har man nerver till det så låter man överblivna, underdåniga individer gå kvar i karet som ”störfisk” (detta är plågsamt att beskåda och jag måste säga att jag har lite ont av det själv) eller så plockar man bort dessa när parbildning skett.


          Ungefär såhär får man tänka när det gäller Fjärilsciklider – det är ingen ”vetenskaplig” sanning, men baserat på erfarenhet vet jag att det är ungefär på detta sätt det oftast brukar fungera i de pyttesmå behållare vi tillhandahåller för våra vänner, cikliderna.
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 June 2012, 16:51.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hörru Mats, du skriver att dina inlägg tenderar att bli ganska långa... Inte blir de kortare av att du skriver en del stycken två gånger Vilket du tydligen själv la märke till nu, hehe... Men det är bra skrivet, och väl beskrivet
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Hörru Mats, du skriver att dina inlägg tenderar att bli ganska långa... Inte blir de kortare av att du skriver en del stycken två gånger Vilket du tydligen själv la märke till nu, hehe... Men det är bra skrivet, och väl beskrivet
              Vilket stycke är det? - så att jag kan redigera bort det!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Vilket stycke är det? - så att jag kan redigera bort det!
                Det verkar som du redan har ändrat det, bl.a annat tyckte jag att stycket som börjar med "Fjärilsciklider "schoolar" var med två gånger, men nu är det bara en gång. Om jag inte såg helt fel då, den möjligheten finns ju också
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Det verkar som du redan har ändrat det, bl.a annat tyckte jag att stycket som börjar med "Fjärilsciklider "schoolar" var med två gånger, men nu är det bara en gång. Om jag inte såg helt fel då, den möjligheten finns ju också
                  Aha - nån glitch kanske...? Jag såg att jag missat ett "a" på ett ställe och redigerade in det...
                  Jaja, nu får vi se om lorvimorven läser det där jävla långa tradiga inlägget...

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Mats,
                    Det här är för bra för att bara vara en post i en forum tråd. Kombinerar man den med några av de långa du har i stugtråden kunde det bli till en bra artikel. En av de bästa eller DEN bästa som någonsin skrivits. Det ända du inte tar med är kanske de hormon och antibiotika odlade fjärilarna som figurerar i handeln men det kan vara ett annat tema.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Aha - nån glitch kanske...? Jag såg att jag missat ett "a" på ett ställe och redigerade in det...
                      Jaja, nu får vi se om lorvimorven läser det där jävla långa tradiga inlägget...
                      Ja, kanske, funderade på att citera, så hade det synts i citatet, men citerade aldrig, dumt nog... Hehe, ja, det bör hon ju göra i alla fall, långt och tradigt (ja, långt i alla fall), men mycket bra information
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • lorvimorven
                        • August 2011
                        • 146

                        #12
                        Tack för ditt långa men bra svar Mats! Som jag hade förstått det hade jag bara plats med ett par i mitt akvarium.. Jag har ett akvarium på 120 l och jag har ett antal neontetror, två platy, 6 corydoras och två ancistrus. Jag funderar på att köpa fler växter till mitt akvarium eftersom jag har läst att fjärilar gillar när det är tätt planterat.. Är det korrekt?? Jag har lagt i en rot som formar som en liten grotta och jag har även en platt sten.. Så jag undrar skulle jag få plats med ett till par??

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Mats,
                          Det här är för bra för att bara vara en post i en forum tråd. Kombinerar man den med några av de långa du har i stugtråden kunde det bli till en bra artikel. En av de bästa eller DEN bästa som någonsin skrivits. Det ända du inte tar med är kanske de hormon och antibiotika odlade fjärilarna som figurerar i handeln men det kan vara ett annat tema.
                          Precis min tanke med... gör en artikel!
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Mats,
                            Det här är för bra för att bara vara en post i en forum tråd. Kombinerar man den med några av de långa du har i stugtråden kunde det bli till en bra artikel. En av de bästa eller DEN bästa som någonsin skrivits. Det ända du inte tar med är kanske de hormon och antibiotika odlade fjärilarna som figurerar i handeln men det kan vara ett annat tema.
                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Precis min tanke med... gör en artikel!
                            Ja, jo - jag har stuff för artiklar i flera ämnen. Kul att ni gillar det! Hoppas bara att lorvimorven får ut något av det också!
                            Jo, Bosse, jag var darrande nära att ta upp de olika odlingsaspekterna på Fjärilar - men, som du säger, det är en annan diskussion!

                            Kommentar

                            • lorvimorven
                              • August 2011
                              • 146

                              #15
                              Jag är väldigt tacksam över ditt långa inlägg.. Det var bra och interessant.. Såg du min senaste kommentar? Vad tror du?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...