Två konstiga ciklider, vad är de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #46
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Ja, har också tänkt att det är OT, men eftersom hon som jobbar där tydligen tog illa upp, så ville jag förklara mig.

    Tja, vet inte om det är en Amatitlania, men det var tydligen det den såldes som från början. Helt klart verkar den vara nära släkt med både A. nigrofasciatus och A. siquia, då den påminner om dessa mycket i kroppsformen. Däremot har den en del blå prickar, vilket var en av anledningarna att jag tänkte korsning mellan zebra och JD när jag såg dem. Kan nog med säkerhet säga att det inte är cutteri, har sett bild på den, och de har fel färg. Vet inte om de ursprungligen såldes som VF. Tog några bilder förut, men de är inte lätta att fotografera, och lär inte vinna några fototävlingar med de bilderna Men det syns kanske hyfsat vad de föreställer.

    Lägger upp en bild på Amatitlania nigrofasciatus, och en på Amatitlania siquia också, som jämförelse.
    Du får fortsätta att smyga med kameran och försöka få en sidobild som de på nigrofasciatusen och siquian. Häng inte upp dig på blå och andra prickar detta brukar variera mycket mellan olika populationer innom samma art. I princip alla Amatitlania och många andra CA brukar ha lite metalic lack på sig.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #47
      Såg förut hur den största planktonätaren tog en munfull sand, och släppte ut det nå´n dm längre bort. Lekbeteende? Såg inte ut som födosök, då skulle den väl bara ha tagit sanden i munnen och spottat ut den på samma ställe? Sitter och tittar på dem lite på håll (de är fortfarande lite nervösa när man kommer fram till akvariet), och tycker det ser ut som de ibland får en mörk fläck mitt på sidan, som de inte hade förut.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #48
        Nu har jag sett två av planktonätarna ha jawlockmatcher.

        Och jag undrar jag... Den största "Amatitlanian" har blivit nästan svart, med en mörkt röd ryggfenssöm, och mörka fenor, med ljusa fläckar i stjärtfenan.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #49
          Jag har läst på lite. Jag misstänker att det inte är en Amatitlania, utan Rocio gemmata. Av de släkten som har diskuterats är det bara Rocio som har en ögonfläck på stjärtroten. R gemmata skall ha stora blågröna metallic fläckar på kinder. Ögon brons till blått. Tvärbanden kan ibland vara dubbla på mitten. Sidofläck oval, ibland med ljus kant. Ca sex oregelbundna rader av fläckar på sidorna, större än ett fjäll. Bröst brons-svart med blågrön ton. Fläckar på fenorna stora, mörkblå. Basen av bröstfenan med en fläck i överkant. Bröstfenans bas vitaktig.

          Tror du det stämmer. Vissa saker är svårt att bedöma från bilderna, men det här ljusa vid bröstfenans bas verkar stämma.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #50
            Får kolla lite mer på dem, men om det är en Rocio så skulle det ju kunna förklara likheten med JD.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #51
              En halvtaskig bild på den mörka...
              Bifogade filer
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #52
                Jag har inte den blekaste vad det där är, men tycker nog det snarare ser ut som Rocio/"Cichlasoma" än Amatitlania enligt min mening. Eriks beskrivning av gemmata verkar stämma rätt bra.

                PS: det var inte en bra idé att göra ett google image sök på "Rocio" när folk kunde se min skärm.
                Senast redigerad av Azur; 10 December 2011, 18:11.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #53
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Jag har inte den blekaste vad det där är, men tycker nog det snarare ser ut som Rocio/"Cichlasoma" än Amatitlania enligt min mening. Eriks beskrivning av gemmata verkar stämma rätt bra.

                  PS: det var inte en bra idé att göra ett google image sök på "Rocio" när folk kunde se min skärm.
                  Ja, jag får ju också JD-vibbar av dem, så nå´n Rocio kan det ju vara.

                  Varför får folk inte se när du söker på Rocio? Är det nå´t annat än ett ciklidsläkte?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    • June 2002
                    • 1081

                    #54
                    Hur går det med dina Chaetobranchus flavescens? Några erfarenheter att dela med dig av? Jag har sett ett gäng som jag möjligen är intresserad av.
                    Mvh. Ola
                    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #55
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Hur går det med dina Chaetobranchus flavescens? Några erfarenheter att dela med dig av? Jag har sett ett gäng som jag möjligen är intresserad av.
                      Du har möjligtvis inte sett dem (fyra stycken) på Trop? I så fall är det de jag hade, bytte in dem häromsistens. De var visserligen fredliga, och rörde inte småfisk, men de kändes ändå lite malplacerade i akvariet. Den största visade åtminstone lite lektendenser, då den skyfflade sand, och försökte knuffa undan svärdsplanteblad. Jag antar att det är en hane, men de andra tre har jag ingen aning om, även om jag gissar att den minsta är en hona, det skiljer rätt mycket i storlek mellan den största och den minsta.

                      De simmade ofta runt med utspända fenor, och knuffade varandra i sidan med utspärrade gap.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        • June 2002
                        • 1081

                        #56
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Du har möjligtvis inte sett dem (fyra stycken) på Trop? I så fall är det de jag hade, bytte in dem häromsistens. De var visserligen fredliga, och rörde inte småfisk, men de kändes ändå lite malplacerade i akvariet. Den största visade åtminstone lite lektendenser, då den skyfflade sand, och försökte knuffa undan svärdsplanteblad. Jag antar att det är en hane, men de andra tre har jag ingen aning om, även om jag gissar att den minsta är en hona, det skiljer rätt mycket i storlek mellan den största och den minsta.

                        De simmade ofta runt med utspända fenor, och knuffade varandra i sidan med utspärrade gap.
                        Japp, på trop. Jag tyckte att de verkade kanonfina.
                        Mvh. Ola
                        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #57
                          Ja, de ser nog lite bättre ut nu än när jag köpte dem. Då hade också precis fått in dem tror jag, och har för mig de var lite mer magra och slitna då. Hos mig åt de granulat och fryst artemia.

                          Köp dem gärna, och berätta om du får lek

                          Bytte för övrigt in de tre mysko "Rociorna" också.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #58
                            Nu har planktonätarna försvunnit från Trop, var det du som köpte dem, Ola? Hur går det? Nå´n lek på gång? De tre centralarna går kvar såg jag, jag tror mer och mer på att det är nå´n nära släkting till JD.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #59
                              Nu verkar Amatitlania-Rocio-whatevercikliderna också vara borta från butiken. Jag har för mig att han skrev Rocio på lappen, då jag nämnde nå´t om att vi i denna diskussion hade kommit fram till att det kanske kunde vara det släktet. Nu när jag kollar på de gamla bilderna här igen, så blir jag fortfarande inte klok på på vad det kan vara för fisk, jag tycker hur som helst att de luktar Rocio mer än Amatitlania.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                #60
                                Var återigen i "min" butik, och han som köpte planktonätarna efter mig, och sedermera även lämnat in dem igen vad jag förstod, var där samtidigt, när han hade gått sa han i butiken att det var han som köpte dem efter mig. Nå´n här som känner sig träffad?
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...