Två konstiga ciklider, vad är de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1191

    #16
    Ursprungligen postat av Gabbi
    Sånt här är alltid så himla festligt. Varför i herrans namn skulle vi ha lurat honom bara för att han kommer ihåg ett namn helt fel? De allra flesta människor går så vitt jag vet inte till jobbet i någon slags strävan efter att lura så många människor de kan under dagen.
    Djuraffärer har inte världens bästa ryckte av sig att vara ärliga, visst du kanske är fullt ärlig när du hjälper kunder.. Tyvärr så är ju inte alla expediter/ägare det..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Det var han i butiken som fått dem i inbyte som hörde fel, det fick jag bekräftat idag, och som jag misstänkte redan innan, så ska det vara Amatitlania och inte Awatilapia. Menar inte att påstå att nå´n ljuger, men eftersom både han i butiken, och jag tänkte korsning mellan JD och zebra första gången vi såg dem, så undrade vi ju. Namnet han hade skrivit upp gjorde mig ju inte klokare heller. Men vad jag förstod nu, så hade den på Akvarielagret som sålde fiskarna sagt att de såg ut som en korsning, men inte är det.

      Han sa att eftersom det var just Akvarielagret fiskarna köpts från, så är det troligt att fisken ändå är det den såldes som, alltså en icke ännu namngiven art av Amatitlania.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av pikachu
        Djuraffärer har inte världens bästa ryckte av sig att vara ärliga, visst du kanske är fullt ärlig när du hjälper kunder.. Tyvärr så är ju inte alla expediter/ägare det..
        det varierar väldigt mycket - de som jobbar i djuraffärer ljuger definitivt inte mer än de som skriver i forum i alla fall

        Skulle nog vilja påstå att felaktigheter på missförstånd
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Några bilder. Tycker att planktonätarna ser lite risiga ut, de såg ut så i butiken, men som han som bytte in dem tydligen sa, de tålde visst inte sällskapet riktigt.

          Vad det gäller Amatitlanian, så får ni hålla tillgodo med en bild på honan så länge, då hanen råkade ut för nå´t mysko. La dem i en plastburk, för att koppa in dem. La på ett lock så att de skulle hålla sig i burken. När jag kommer tillbaka lite senare, och lyfter på locket, så är hanen borta. Hittar honom halvtorkad på golvet, lägger i honom i burken igen, och ser att han andas. Så nu får vi vänta och se om han överlever. Tur i oturen är att det inte var honan som lekte Houdini, eftersom jag tror att han bara hade en hona, och tre hanar i butiken.
          Bifogade filer
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Gabbi

            • September 2010
            • 23

            #20
            Ursprungligen postat av pikachu
            Djuraffärer har inte världens bästa ryckte av sig att vara ärliga, visst du kanske är fullt ärlig när du hjälper kunder.. Tyvärr så är ju inte alla expediter/ägare det..
            Mm, eller hur. Kom igen när du varit med om din hundrade kund som jävligt ilsken stampar iväg och högljutt deklarerar att "Då går jag till Konkurrent XX, för DERAS praktbotior stannar minsann i växten och blir aldrig över fem centimeter". Där någonstans börjar man ifrågasätta varför man inte ljuger, eller åtminstone om man verkligen drack nog med kaffe på morgonen.

            Till Trådskaparen, jo du påstod visst att vi ljög. Precis som väldigt många på forum gärna och till synes helt legitimt kan skylla vartenda missförstånd som uppstår på zooaffärspersonal. Trots att jag själv varje vecka ser hur folk som har handlat av mig eller en kollega lägger upp en HELT annan version av vad som sades i affären, i forum som dessa. Det hör inte direkt till ovanligheterna att folk tjatar till sig fiskar som de i efterhand inte borde ha haft. Men när de ska köpa dem har de så mycket erfarenhet och lediga akvarium och gud vet allt, och sedan skriver på forum om hur deras småfiskar försvinner utan att nämna ett ord om att de visst blivit både varnade och avrådda.

            Häpnar också hur någon utifrån att ha sett en fisk en gång kan dra slutsatsen att de är en obskyr blandning, såld under falskt namn, och att de som beställt den, röjt ett akvarium åt den, stått efter stängning eller innan öppning och packat upp den, prismärkt den och matat den, enbart skulle ha en väldigt vag idé om vad det är för något.

            Kommentar

            • Steff777
              • August 2010
              • 295

              #21
              Jag har finkammat storstockholm och Uppsala på akvarieaffärer och jag har aldrig varit med om att någon någonsin medvetet försökt lura mig. Däremot så handlar det i många fall om ren okunskap av personalen, man vet helt enkelt inte vad det är man säljer.

              I mina ögon sticker två affärer ut från mängden i Stockholm , Akvarielagret och Akvarieleasing (har endast varit där några få gånger, men de verkar väldigt kunniga). Med sin stora kunskap inom akvarastik så är det natruligt för oss som har det som en hobby att vända sig till dessa. Den stora massan som exempelvis har ett akvarium i barnens rum går till andra lite billigare butiker, där man köper 4 okända akvarieväxter för 100 spänn, inget fel att göra det. Vet man vad man ska ha så är det ofta ett billigare alternativ.

              Det jag vill säga är att Akvarielagret, som det handlade om i det här fallet, skulle aldrig överleva om det kom fram att de medvetet lurade/ljög för sina kunder. Till skillnad från den "vanlige" kunden märker ofta vi akvarister om de försöker lura än och då skulle åtminstone jag söka mig till andra butiker, och utan oss tror jag de skulle få det tufft mot billiga "stormarknader". Jag däremot betalar gärna lite extra för den kunskap och stora engagemang som de visar.

              Så tack Akvarielagret för att ni fick mig att fortsätta med den här underbara hobbyn när jag var på väg att lägga av (pga en annan butik vars kunskaper var under all kritik).
              //Stefan Lindgren

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #22
                Ge upp Gabbi! Det ÄR ditt fel om det är dåligt väder, svält i världen eller kunden har ont i foten. Kunden har alltid rätt.

                PS Ser ut som C. flavescens (bara intuitivt, utan att ha kontrollerat ordentligt) och en Amatitlania, men dem vet jag inget om.
                Senast redigerad av Erik Åhlander; 13 November 2011, 09:14. Anledning: ps

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #23
                  Du har helt rätt där Kjell, men konsekvenserna blir väldigt större när det står en anställd eller en zooägare och drar en massa valser, så man blir mörkrädd när man hör det.
                  Ja jag har hört mycket dumt från mina besök i zooaffärer ibland är det missförstånd ibland är det okunskap och då kanske den som jobbar i zooffären drar till med något, det är nog det vanligaste. Sedan är väl missförstånd vanligt, det vill säga att kunden inte tydligt kan förklara vad han vill ha, även att den i butiken inte kan förklara tydligt vad som gäller för den fisk han säljer.
                  Sedan finns det faktiskt folk i zooaffärer som helt enkelt ljuger, det händer när dom tex säljer parvis utav malawiciklider, den i butiken ser att det är två hannar, men han säger att det är ett par.
                  Nu tänker jag inte sätta ut några namn, för jag tycker inte att det är just att sätta ut namn på dom zooaffärerna.Janne
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  det varierar väldigt mycket - de som jobbar i djuraffärer ljuger definitivt inte mer än de som skriver i forum i alla fall

                  Skulle nog vilja påstå att felaktigheter på missförstånd

                  malawi.forum24.se
                  Senast redigerad av malawijanne; 13 November 2011, 09:28.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #24
                    Jag tycker som Gabbi... prova jobba i en butik i bara någon månad, och ni kommer att häpna över de frågor ni får, vilka kunder det finns och vilka valser kunderna drar. Otroligt. Samtidigt, jag vet att en del butiker inte har särdeles med kunskap och att det kan bli fel där också. Lagret hör dock till de absolut bästa butikerna i Sverige, på många sätt.

                    Medvetna lurendrejerier har jag däremot sällan sett. Verkar iaf som att cikliderna är någorlunda placerade vart de hör hemma. Dra upp lite fler bilder när du får möjlighet.
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 November 2011, 10:26.
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      Seriöst, min inkörsport till hobbyn blev till på grund av galningar som ville tjäna pengar. Det sade han själv när jag kom dit och frågade vad de höll på med.

                      Kort historia, tjejen kom hem med två slöjstjärtar i ett kar på 2,5 liter, en anubias och grus. De tänkte lösa pumpfrågan med syretabletter. Slöjstjärten bodde i det karet i en timme, sen stog det ett stort kar i lägenheten, som blev fyra, fem och sen sex..

                      Sen är det inte XXX mer, dock bor jag nära pets (lätt den finaste djuraffären jag sett, åk dit och kolla) Jag har alltså träffat på typen, vem hjälper de liksom.
                      Senast redigerad av Mathias Nilsson; 14 November 2011, 21:32.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #26
                        Vem skulle dra upp lite bilder?Janne
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Jag tycker som Gabbi... prova jobba i en butik i bara någon månad, och ni kommer att häpna över de frågor ni får, vilka kunder det finns och vilka valser kunderna drar. Otroligt. Samtidigt, jag vet att en del butiker inte har särdeles med kunskap och att det kan bli fel där också. Lagret hör dock till de absolut bästa butikerna i Sverige, på många sätt.

                        Medvetna lurendrejerier har jag däremot sällan sett. Verkar iaf som att cikliderna är någorlunda placerade vart de hör hemma. Dra upp lite fler bilder när du får möjlighet.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          • October 2006
                          • 504

                          #27
                          Jag tar upp ett exempel, det florerade mycket fisk från tjeckien för några år sen i våra zooaffärer ingen nämnd och ingen glömnd.
                          det var nämligen någon som hade en liten gross på fickan, han beställde fisk direkt från tjeckien som han sedan sålde direkt till zooaffärerna, det kom i en del bra fisk men det kom också in en del skit, som bastarder, fel namnsatta och en del gånger så kom det in väldigt små.Men, det var billigt.
                          Den gången jag relaterar till, det var när det kom in en massa venustus i ca 2-3 cm storlek, det var fiskar man kunde lägga i små baljor i zooaffärerna och det gjordes, dom såldes sedan av till många ovetande akvarister, för dom ser ju så fina ut dom små gula spräckliga.
                          Det skulle vara intressant att se hur det så ut i deras baljor efter ett år, troligtvis var det bara en fisk kvar, en stor venustus.
                          Men man kan inte dra alla över en kam, men viss finns det en massa zooägare som vill tjäna pengar och det på alla sätt.
                          Men jag säger det igen, dom har ett större ansvar än vad kunden har för han driver en zooaffär, det ansvaret har inte kunden, som det säkert finns en del utav, som inte pratar sanning.Janne


                          malawi.forum24.se

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Ja den första fisken är en Chaetobranchus, och den ser exakt ut som bilderna på flavescens, så jag köper Eriks identifiering.

                            Amatitlania
                            'n (om det nu är en Amatitlania!) ser verkligen skitskum ut. Ser ut att vara en gammal hona i rätt dåligt skick, det kanske blir tydligare vad det är om den får färga upp lite, men jag tror inte jag sett den där arten/lokalformen tidiare.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Som jag skrev tidigare så fanns det ju några saker som gjorde att man blev fundersam. Till saken hör att jag själv hade en JD-lek för ett par år se´n, som förmodligen smygbefruktades av en zebrahane, och tyckte att ynglen såg lite mysko ut. Han sa korsning direkt när jag kom in med dem, och hade de fått växa till sig (och inte bli malmat), hade de nog blivit rätt lika de han hade nu. Se´n så har jag också varit i butiker, där de ljugit, eller dragit till med nå´t när de inte har kunnat. En tjej i en numer nerlagd butik, sa helt fel könsskillnad på platy till en kund. I akvariet fanns det nästan bara hanar, men en del individer hade förlängda fenstrålar i stjärtfenan, och hon påstod att det var det som var skillnaden. Skulle förvåna mig om hon inte visste könsskillnaden på platy, men i så fall borde hon ha sagt det istället. Men hur som, ber om ursäkt ifall Gabbi tog det som att jag påstår att de ljuger, har inte sagt det. Men både han och jag tänkte ju korsning när vi såg dem. Men som han sa, Är de köpta på Akvarielagret så är det förmodligen inte en korsning, och det har han säkert rätt i.

                              Nog om det. Satt och kollade lite på planktonätarna igår kväll, och inte är det mycket fart i dem. Oftast står de still tillsammans. Nu har de börjat röra sig lite mer verkar det som, och de verkar inte bry sig det minsta om pansarmalarna, de tittar inte ens åt deras håll. Såg igår kväll att de började öppna munnarna, och puffa på varandra, samtidigt som ryggfenan åkte upp. Den bakre delen på ryggfenan blev rätt hög och segelliknande. Har ingen aning om könen, men den största bör vara en hane, och den minsta en hona (det är rätt stor storleksskillnad mellan dem), eftersom han som bytte in dem tydligen hade haft dem se´n de var små.
                              Senast redigerad av Shepard; 13 November 2011, 12:20.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Erik Åhlander
                                • January 2006
                                • 1881

                                #30
                                Pröva att ge dem nykläckt artemia. Det lär väl inte gå att få dem runda om magen med bara artemia, men dom kanske börjar äta på allvar. Mina, jag hade bara två, brydde sig inte om andra fiskar (men jag hade dem inte med neoner eller nåt sånt smått) men de kom inte överens inbördes. Det gick inte att ha dem i samma akvarium!

                                Jag hade väntat mig att de skulle bete sig lite som Acaronia, men de var snarare tvärtom. Ganska aggressiva men inte särskilt glupska.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...