Viltfångade fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    Viltfångade fjärilsciklider

    På tisdag byter jag ut mina svenskodlade fjärilsciklider mot viltfångade 3.3. som kommer att simma i ett 540 liters kar fullt med vegetation. De kommer att gå med 2.3. kakaduaciklider, några siamensis, en sturisoma aureum och ca 25-30 citrontetror. Jag har redan sett dem hos återförsäljaren, givetvis är de extremt skygga.

    Någon som har erfarenhet av viltfångat? Hur beter de sig i akvarium? Vad behöver jag tänka på med matning o.s.v.? "Vänjer" de sig vid en begränsad miljö och allt som är runt akvarievärlden som t.e.x. en lång skranglig och skäggig skurk som tittar på dem genom en stor glasruta, eller kommer de alltid vara extremt skygga? Hur tar sig viltfångade gentemot andra uppodlade dvärgar i revirfighter och dylikt?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vildfångade och odlade har i princip ingen skillnad i beteende i akvariet. Visst kan de var lite skyggare men det beror nog främst på att de i naturen är vana vid att de måste gömma sig för att överleva - men de anpassar sig snart.

    VF brukar vara lite mindre, inte så färggranna samt ställer högre krav på vattenkvaliten. Hur de klarar sig i ditt akvarium beror nog mest på hur ditt akvarium är - dessutom så är det ju alltid svårare för nykomlingar i ett akvarium.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Som ovan, VF fjärilar funkar som odlade fjärilar. Hade tre par ett tag, tyckte inte att de var skyggare. Känsligare generellt än odlade, som i sig inte är en lätt fisk. De VF jag sett har inte varit lika färgstarka som odlade, men isses vilka fenor de har haft... Både VF och odlade kan vara lite kinkiga med maten. Frysfoder brukar gå ned (artemia, vita mygg, små kräftdjur). Kan vara svårt att få ned fodret till dem, med stimfisk ovanför. Jag kör ett trick där, med en spruta (medicinspruta från Apoteket med en bit luftslang på). Tina frysfodret. Sug upp det med sprutan. Mata övrig fisk med torrfoder för att sysselsätta dem. Spruta ned frysfoder mot dvärgcikliderna. De lär sig rätt snabbt var fodret kommer ifrån.

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        #4
        Ok, tack för svar. Jag hade ju nästan 100 tetror innan haha, så sprutan med luftslangen har faktiskt redan kommit väl till pass, men nu har jag sålt av större delen av stimmet. En grej jag funderat på är smältvattnet till frysfodret (spelar ingen roll om det är artemia eller annat foder), jag inbillar mig att detta skitar ned akvarievattnet väldigt mycket. Om man däremot pressar ut en del vätska ur fodret när det tinar så löser man problemet, eller försvinner då för mycket näring ur fodret?

        En fråga till; Jag har hört är att röda mygglarver inte är bra. Varför?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av tommy_g
          En grej jag funderat på är smältvattnet till frysfodret (spelar ingen roll om det är artemia eller annat foder), jag inbillar mig att detta skitar ned akvarievattnet väldigt mycket.
          Frysfodret packas ju i rent vatten och vattnet är då bara dåligt om fodret är det - och dåligt foder skall man ju inte mata med.
          Så med andra ord - det är inget att bry sig om

          En fråga till; Jag har hört är att röda mygglarver inte är bra. Varför?
          Röda mygg är främst farligt för människor eftersom det är kraftigt allergiframkallande.

          Sedan är det heller inte så lämpligt till herbivora arter som lever i alkaliskt vatten, men i den "gruppen" ingår inte fjärilsciklider
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Vid upptining även av bra frysfoder så kan det bli lite "såsigt". Jag anser inte att detta är bra ("proteinvätska"), så när jag är petig så häller jag det tinade fodret i en vit finmaskig håv och sköljer av det snabbt i kallvatten. Jag pressar dock inte frysfodret, sköljer av det bara. Matar jag däremot i en burk med mycket växter så brukar jag strunta i proceduren ovan, växterna klipper "möget".

            Röda mygg, som ovan. Jag är så allergisk mot dem att jag får utslag på armarna om jag rotar i ett akvarium där det har matats med röda mygg. Jag känner folk som får andningsproblem av lukten. Röda mygg är sedan länge borta från min akvaristik, finns annat foder som är lika bra eller bättre. Röda mygg brukar dock locka de flesta matvägrande fiskar till att börja äta, så lite ledsen är jag över att inte kunna använda det. Levandefoder klår dock detta, så det blir trixande med sådant i värsta fall.

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • tommy_g
              • February 2010
              • 473

              #7
              Vid upptining även av bra frysfoder så kan det bli lite "såsigt". Jag anser inte att detta är bra ("proteinvätska"), så när jag är petig så häller jag det tinade fodret i en vit finmaskig håv och sköljer av det snabbt i kallvatten. Jag pressar dock inte frysfodret, sköljer av det bara. Matar jag däremot i en burk med mycket växter så brukar jag strunta i proceduren ovan, växterna klipper "möget".
              Det var lite så jag tänkte. Det som fiskarna inte äter upp bryts ju ned i akvariet.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Ursprungligen postat av tommy_g
                Det var lite så jag tänkte. Det som fiskarna inte äter upp bryts ju ned i akvariet.
                Precis - och "såsen" kan de inte äta, den bara belastar akvariet.

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • tommy_g
                  • February 2010
                  • 473

                  #9
                  Fick fjärilarna häromdagen. Jäkla fina. Lite mer fart i dem än mina gamla svenskodlade. De håller ihop förvånansvärt mycket, nästan som ett stim, men ändå gnabbas de en del. De har en hel del att säga till om också, kakaduorna är där och tuppar sig men ger med sig ganska snart. Ska bli kul o se om de förändrar färgen något.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #10
                    Najs!! De jag provade fick aldrig någon färg att tala om i relation till de odlade. Klart granna iaf, men inte "sparkling". Testade dem aldrig med andra firrar, mer än lite guppys i ytan, så jag vet inte hur de relaterar till andra dvärgar. Mina höll också ihop till en början, men sedan var det rökt... revirstrider som vanliga fjärilar.

                    Hilsen,

                    /P
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    Arbetssätt...