Förslag på CA ciklid? =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    • September 2010
    • 311

    Förslag på CA ciklid? =)

    Kommer ev. att byta inriktning på mitt 540L Oranda kar (se projekttråd). Inte särskilt svårt eftersom karet för tillfället står tomt i en släpkärra och då köra 2 Orandas i ett 300L istället.

    För att i det här karet ge plats åt något bitigare Tycker till utseendet om Vieja Synspila/ Cichlasoma Synspila. Men de blir ju en 30cm så de får ju inte riktigt plats i karet... men vill ha något ganska bulligt och färgglatt, gärna en puckel på huvudet och max 20cm.

    Det är en fördel om den är relativt fredlig då jag har ett stort intresse för L-malar som också ska få bo i karet.

    Det var nog allt så kör på med tips bara Tack på förhand!
    // PinkTess
    AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
    Mitt 300L Central Amerika Projekt
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Stor fredlig och puckel på huvudet från CA är svårt att lösa. Fredliga överhuvudtaget kan vara lurigt, det beror lite på vilka preferenser man har. Jag tror no L-malar klarar sig undan bra om de inte är alltför små.

    Du kan ju titta på dessa grupper:
    AmatitlaniaArchocentrus
    Cryptoheros
    Thorichthys
    Herichthys Tuffare än de ovan
    Hypsophrys http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=197 Vacker och väldigt snäll för att vara CA
    JD: http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=334
    Viejor kräver större akvarium. ett par kan nog gå iofs. Då kan jag tipsa om Synspila Spotted Chiapas http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63412
    Checking out...

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Fullvuxna sajicahanar kan bli rätt biffiga, höga i kroppen, med en liten antydan till puckel, och blir 15-20 cm. Den är också en av de lugnare centralamerikanerna. Jag tycker personligen att det är en vacker fisk dessutom.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Sajicorna är riktigt fina, några bilder på mina:
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63403
        Senast redigerad av DaRe; 10 February 2011, 18:32.
        Checking out...

        Kommentar

        • Pink_Tess
          • September 2010
          • 311

          #5
          WOW vad mycket fint det finns

          Dina sajicor var ju superfina... och nicaragua cikliderna med. Sen hittade jag en ciklid som heter Elfenbensciklid när jag googlade på det första släktnamnet du skrev, den föll mig verkligen i smaken.

          Har även hittat en ciklid som heter Parachromis loisellei som verkar mycket intressant, några erfarenheter av den?

          Med fredlig menar jag väl typ en som inte dödar en 20 cm L-mal.. så behöver inte vara jättesnäll direkt.

          Vilken djungel det finns av dessa vackra ciklider! Tur att jag har gott om tid på mig att bestämma mig.
          // PinkTess
          AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
          Mitt 300L Central Amerika Projekt

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            "Elfenbenscikliden" är en vit odlingsform av zebracikliden, Amatitlania nigrofasciatus. Har själv ett par nu, där honan är randig och hanen är vit. Allmänt ansedd som aggressiv, men ett par jag hade nyligen var ganska lugna av sig, även när de hade yngel. Det handlar nog om att man har inredning som gör att de känner sig trygga, och kan skaffa sig ett väl avgränsat revir, tror jag. Loisellei har jag ingen erfarenhet av, men har för mig att jag hört att den är en av de lugnare och mindre av Guapotearterna. Tetracanthus ska vara ok också har jag för mig. Men se´n finns ju även Jack Dempsey, som väl är lite bättre än sitt rykte.

            Senast redigerad av Shepard; 10 February 2011, 19:18.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Pink_Tess
              • September 2010
              • 311

              #7
              Där ser man, var ju riktigt fina båda varianterna helt klart ett alternativ! Även sajicorna var grymt vackra. Tusen tack för tipsen
              // PinkTess
              AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
              Mitt 300L Central Amerika Projekt

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Här är en snygging som jag har 3 av


                Mina (obs det ska inte vara rio escondido utan bara escondido):


                Mer tips:

                Checking out...

                Kommentar

                • Pink_Tess
                  • September 2010
                  • 311

                  #9
                  Oj oj oj nu börjar det verkligen likna något!

                  Både pärlcikliden och jaguarcikliden kan nog vara något av det jag söker, helt såld på bilderna på jaguaren
                  // PinkTess
                  AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                  Mitt 300L Central Amerika Projekt

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Jaguaren är nog tyvärr för stor för ett 540 liters
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Pink_Tess
                      • September 2010
                      • 311

                      #11
                      Sant läste lite väl snabbt där... men pärlcikliden speciellt escondidon var riktigt snygg! Börjar ju få upp lite alternativ i huvudet nu...
                      de alternativ som susar i huvudet är Escondidon du visade, Elefenben, Sajica, Parachromis loisellei och Guldsöm i ungefär den rangordningen... kommer bli svårt att välja någon till slut haha.
                      // PinkTess
                      AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                      Mitt 300L Central Amerika Projekt

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Hej,
                        Det låter ju trevligt att du skall ge dig in på CA ciklider. Jag anser att man bör testa Amatitlania nigrofasciatus, Zebraciklid, om man skall börja med dess ofta lite lynniga herrarna och damerna. Vissa andra du fått tips om här funkar säkert kanon. Jag har haft dessa ihop med Rocio octofasciata, Jack Dempsey samt Thorichthys meeki, Eldbuk i betydligt mindre kar än 540l och det har oftast gått bra. Jag brukar använda nigrofasciatus för som sälskap till andra för att trigga lek. Vad du kanske skall strunta i just nu är Parachromis arterna. Dels blir de stora och ofta duktigt agresiva. En helt annan fisk än ovanstående.

                        Skaffa ungdjur och ca 6 eller fler av varsort och låt dom para ut.

                        Välkommen i gänget av CA folk


                        Ps fick precis en Parachromis managuensis hona ihj älslagen i en 4000 l tank, me culpa!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Om du vill ha buffelpuckel så kan Vieja synspila vara ett alternativ. De är oftast relativt lugna (allt är relativt I den här världen!) kanske blir lite stor men också den fungerar i lite mndre kar än vad som star I artbeskrivningen, enlig mig.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Håller med Bosse, dock tycker jag nog att just Parachromis loiselleiär förhållandevis trevlig och inte lika "elak" som sina parachromisbröder.

                            Titta även lite på dessa:
                            Robertsoni: http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=247 Lite vänlligare men fantastiskt utseende
                            Deppi: http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=2118

                            Finns även en bra bildtråd: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=63281

                            Titta på alla helt enkelt. Det är fantastiskt vackra fiskar och kan helt klart rekommenderas.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              En av mina favoriter och kanske den vackraste om man skall gå Parachromis är friedrichstalii. De kan dock variera en hel del individer emellan. Vissa är som lam och andra kan spöa en dovii.


                              Vad som kan vara på tapeten här är Petenia splendida
                              http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=486
                              Jag har aldrig haft dessa men de tycks vara ganska lugna.

                              Men jag kommer alltid tillbaks till mina Amatitlania nigrofasciata och de skall förhoppningsvis bli ett antal vildfångade här eftersom de är maskoten för vårt “Save Lago Amatitlan” projekt. Dessutom tycker jag den kan beskrivas som prototyp cikliden.
                              Senast redigerad av bossep; 11 February 2011, 06:36.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...