Fiskförslag till 54-liters (nybörjare!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liten_bulle
    • November 2010
    • 28

    Fiskförslag till 54-liters (nybörjare!)

    Finns det någon dvärgciklid som fungerar i ett 54-liters och är lämplig för nybörjare?

    Jag har tittat på fjärilsciklid, men den verkar relativt känslig och det känns kanske inte som det ideala valet för en nybörjare?

    Jag tar gärna emot förslag på andra fiskar som fungerar tillsammans med dvärgciklider i ett så litet kar också.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    finns massa spännande apistogramma-arter.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      kakadua som ciklid
      till detta ett fett (12-15 st) stim med en liten färgglad tetra (neon kanske)
      2-3 otocinclus malar

      massor med blommor.....


      skiiiitsnyggt och hyfsat enkelt att köra igång om man följer (reglerna).


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        japp, håller helt med kensa. Är ju bara liiiite sugen på att köra igång mitt eget 54 liters kar med nästan exakt den fiskbesättningen nu när det inte bebos av ancistrusyngel längre... meen... jag måste väl hålla mig! Har inte plats

        Kommentar

        • liten_bulle
          • November 2010
          • 28

          #5
          Kakaduacikliden har jag kikat lite på då den verkar tåligare än fjärilscikliden, men rekommenderat minsta antal liter varierar stort och är nästan alltid mer än 54 liter så jag blev osäker. Men det skulle alltså fungera? En hane och en hona?

          Otocinclus hade jag fått för mig att det var en stimfisk, så den har jag helt bortsett från. Men fungerar 2-3 stycken så är ju det utmärkt!

          Men 15 neontetror, 2-3 otocinclus och dessutom ett par dvärgciklider tycker jag låter hemskt mycket i ett så litet kar! Med den halvdåliga tumregeln 1 cm fisk per liter vatten vatten så har jag överskridit gränsen redan med neontetrorna, det känns inte helt okej...

          Karet är iaf hyfsat tätt planterat och innehåller en del gömställen, så det borde passa kakaduacikliderna.

          Jag har spanat lite på Nannostomus marginatus, en rätt liten tetra som skulle vara fin som stimfisk. Tror ni det finns risk att den blir mat åt kakaduorna? Någon som vet hur svår den är att få tag på? (har inte sett någon i butik än så länge, men jag har ju inte letat direkt heller).

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Hej!
            Jag hade i mitt 54l kakaduapar (hane och 1 hona) och det var inga problem. Hade mkt växter och gömställen och microrasboras.

            Nannostomus marginatus, kan man ha tillsammans med kakaduor, problemet kanske är att de ger sig på ynglerna när de blir frisimmare. Ngn som vet?

            Jag tycker det låter trångt med 15 neontetror, ottos och dvärgciklider i ett 54l. Korta ner på antal neontetror,

            Varför inte bara ha dvärgcikliderna i karet?
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • liten_bulle
              • November 2010
              • 28

              #7
              Ursprungligen postat av Nubi
              Hej!
              Jag hade i mitt 54l kakaduapar (hane och 1 hona) och det var inga problem. Hade mkt växter och gömställen och microrasboras.

              Nannostomus marginatus, kan man ha tillsammans med kakaduor, problemet kanske är att de ger sig på ynglerna när de blir frisimmare. Ngn som vet?

              Jag tycker det låter trångt med 15 neontetror, ottos och dvärgciklider i ett 54l. Korta ner på antal neontetror,

              Varför inte bara ha dvärgcikliderna i karet?
              Ja, varför inte? Det är ju också en idé att bara ha dem, eventuellt tillsammans med otocinclus (de är ju väldigt söta!).

              Vi får se hur det blir framöver med stimfiskar, jag tycker som sagt att det låter mycket i förslaget som gavs tidigare, men får man bra balans i karet är det kanske inte omöjligt med ett litet stim av någon mindre fisk längre fram. Det låter bra att det fungerar med marginatus iaf, även om det kanske innebär att några yngel stryker med.

              Karet har nu stått igång sedan i lördags med växter, filter, doppvärmare mm. Pytsade i lite Sera aquatan och nitrivec när jag fyllde upp det. Är det lagom att introducera två ottosar eller kakaduor nu? Jag börjar bli väldigt sugen på lite mer liv och rörelse i karet!

              Kommentar

              Arbetssätt...