Vad är detta för art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
    Det har faktiskt inte skrivits så mycket vetenskapligt om Laetacara så det finns inte något färdigt facit hur man skiljer L. dorsigera och L. curviceps åt. L. curviceps är antingen en variabel art med ett utbredningsområde över stora delar av Amazonas eller två/flera arter där endast en är vetenskapligt beskriven. Det finns ingen säker typlokal och typexemplaren är uppsvullna akvariedjur som inte liknar något som finns i naturen (jag har sett dem!). L. dorsigera kommer från Paraguay/Paraná-systemet. Tittar man på akvariebilderna undrar man ju om inte även den kan vara flera arter.

    Ombeskrivningen av L. curviceps av Ottoni et al (2009) som Azur refererar till ovan ger tyvärr inte heller så mycket. Dom anger att L. curviceps skulle ha ett högre huvud, och mina egna anteckningar att L. dorsigera skulle ha längre nos – vilket troligen är olika mått på samma sak. Dom säger även att L. curviceps skall ha en längre taggstråle i bukfenan och en annorlunda tanduppsättning på svalgbenet. Jag har inte hunnit kontrollera detta. De anger också att hos L. dorsigera är kinder, gällock och buk röd hos bägge könen vid leken. Det är möjligt att det går att mäta noslängd eller fenstråle på en akvariebild, men den uppgivna skillnaden mellan arterna är inte särskilt stor, och om fisken/fenan bara står lite snett på bilden – och det kan vara svårt att avgöra – så kan det bli helt fel.

    Nej, det enklaste sättet att avgöra vilken art man rimligen bör föra en Laetacara till, åtminstone tills vidare, är var den är fångad i naturen. Men med ett akvariedjur vet man sällan det – det kan t o m vara en korsning.

    Jag tycker att fisken på bilden som Kjell refererar till är mest lik en L. dorsigera (Laetacara är femininum, så det skall vara ett -a på slutet), men med den bakgrund som jag har beskrivit ovan blir mitt svar: Jag vet inte!



    Däremot kan jag ge lite information om hur L. dorsigera lever i Paraguay. Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm och Museo Nacional de Historia Natural de Paraguay i San Lorenzo samlade i ett gemensamt projekt fisk i Paraguay under 6 år på 1990-talet. Totalt fiskades det vid 298 tillfällen över hela landet och vid olika årstider. Kurvcichlider fångades endast vid 9 tillfällen! Jag hade turen att få vara med vid 5 av dessa. Alla fem låg nära varandra i sydligaste Paraguay, bara någon km från Río Paraguays huvudfåra men i anslutning till träskområden med mycket växtlighet, både över och under vattenytan, men knappast några skuggande träd. Vi fiskade i bäckar som avvattnade träsken och som längre ned rann ut i floden. Speciellt på ett ställe:

    http://artedi.nrm.se/nrmfish/imgfind.php?Category=fieldNumber&FormData=PAR-95-03

    lyckades jag i ett enda håvdrag precis i kanten av växtligheten fånga L. dorsigera, Apistogramma borellii, A. commbrae och A. trifasciata samt lite annan fisk:

    http://artedi.nrm.se/nrmfish/find.php?Category=fieldNumber&Precision==&Ordering =default&FormData=PAR-95-03&Verbosity=Full&MaxRecs=500&Extent=All

    Det var enda gången jag hittade alla fyra dvärgcichliderna på samma ställe. De tre Apistogramma-arterna hittade vi på många ställen men A. commbrae och speciellt A. trifasciata var sällan särskilt talrika.


    blir inte alls avundsjuk över vissa personers resande till vissa världsdelar fiskandes vissa fiskar....


    nääädåååå....inte alls avis....


    men men...det rättar till sig imorgon....Svenska Spel kommer säkert att dra rätt lotto + jokerrad = 88 mille till mig.....




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Efter närmare undersökning får jag ge mig: Eriahls fisk är en dorsigera.

      Jag satte ihop en liten jämförelsebild som kanske visar varför jag var tveksam.

      Klicka på bilden för större version

Namn: Lcurv, dors, 'dors', dors.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 2126975

      Den översta fisken är vad jag anser vara en tydlig curviceps. L. curviceps är ett artkomplex med en räcka olika arter som ser rätt olika ut, men akvariestammen av curviceps ser enligt min mening ut så där.

      Fisk #2 uppifrån är en vild dorsigera från södra Brasilien. Så ser de ut i naturen. Notera hur slank och ljus den är.

      Fisk #3 är Eriahls fisk.

      Fisk #4 är en typisk akvarie-dorsigera. Så ser akvariestammen av dorsigera ut.

      Eriahls fisk är väldigt lik fisk #2, och när jag fick bekräftelse att det verkligen var en dorsigeraoch inte en av curviceps-varianterna... ja, då var det ju bara att ge sig.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Jag har alltid rätt eller fel. Man kan säga att chansen är 50/50 och det är jag säker på.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Tack för all hjälp - nu har jag bytt fotot i artbeskrivningen för Laetacara dorsigera
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Azur: färgmässigt så liknar eriahls fisk mest nummer 2, men i kroppsformen liknar den nog mest nummer 4.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #21
              Ursprungligen postat av eriahl
              Jag har alltid rätt eller fel. Man kan säga att chansen är 50/50 och det är jag säker på.
              Ett statement att verkligen skriva under på!
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Men kroppsformen är alltid svårt att bedömma eftersom det dels skiljer beroende på vilken vinkel som fotot tagits i och i än högra grad på vilken och hur mycket mat de fått. Ofta så är helt enkelt odkade fiskar fetare än naturformerna och därför kan man nog inte i så hög utsträckning gå efter kroppsformen.

                Men so what - foto 2 visar ju en "äkta" dorsigera, foto 3 och 4 visar ju olika akvarieformer
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #23
                  Jo odlsade får nog oftast mer käk än i naturen och lite andra proportioner. Misstänker att jag är odlad tyvärr..... Tvättbrädan finns säkert någonstan där även om inte synlig. Men fårla försöka bli mer "naturformlik" och gå ut i naturen. Undrar om det funkar lika bra med naturprogram på tv och godis?
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  Arbetssätt...