Vad är detta för art

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Vad är detta för art

    Vet ni vilken art detta foto visar - är det en kurvciklid eller en dorsigerus?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    tycker det liknar en dorsigera mer...

    Edit: Nej förresten! det är en kurvciklid.
    Senast redigerad av karrokaja; 28 August 2010, 11:08.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det är en dorsiger.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • HenkeP
        • January 2009
        • 886

        #4
        Tog ett par snabba bilder på mina som är inköpta under det gamla namnet Aequidens dorsigerus.. Samma fisk?
        Bifogade filer

        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Japp, det där är också Laetacara dorsiger. Jämför gärna med bilderna på dem i mitt galleri.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag har kollat på fotona på Fisbase men kan inte avgöra vilken art det är.
            är det någon som har en länk till Kullanders vetenskapliga artbeskrivningar av de bägge arterna
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag skulle säga att den första fisken är en curviceps. Det finns inget blått på kroppen på dorsigera.
              De andra fiskarna är dorsigera. L. curviceps har aldrig tydligt rött bröst.

              Jag kommer inte åt Kullanders beskrivningar men se t.ex. http://www.vertebrate-zoology.de/vz5...9-2_Ottoni.pdf
              och http://www.vertebrate-zoology.de/vz5...1_Costa_03.pdf
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Den första är för kort och knubbig (curviceps är mer långsmal och har inte lika kantig pannprofil, curviceps betyder väl just runt huvud?) för att vara en curviceps, och curviceps är dessutom mer blå/grön/svart, och har väl inget rödbrunt?

                Har bilder på både dorsiger och curviceps i mitt galleri om nå´n vill jämföra.
                Senast redigerad av Shepard; 28 August 2010, 20:56.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Jag kan inte avgöra detta och min kullanderr länk täcker inte in dessa tilräkligt bra:
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Tror att ni inte sett mitt inlägg i andra tråden. Det är alltså SAMMA fisk på alla tre bilderna. Färger kan skifta väldigt på humör när det gäller fiskar som alla vet.
                    Kanske 10min mellan bild ett och bild tre.
                    Har som Micke oxå haft L curviceps men för många år sen iofs.
                    Bild två är tagen två dagar senare men på samma fisk.
                    Senast redigerad av eriahl; 29 August 2010, 05:19.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Det är ju rätt sällan färgerna avgör art. Många arter har stora färgskiftningar inom samma art beroende på var de fångas.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Det är alltså SAMMA fisk på alla tre bilderna.
                        Du menar "spegelbild" och "cikliden"? Den ser ju likadan ut på alla tre bilderna, och för mig är det kurvciklid, eller i alla fall inte dorsigera (finns ju fler arter, och eventuellt kanske de rentav kan hybridisera). Jämför med HenkeP's tydliga dorsigera här i tråden, eller MickeA's tydliga dorsigera och tydliga curviceps i hans galleri.
                        Senast redigerad av Azur; 29 August 2010, 09:01.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Jo att färger inte är säkra tecknet på artbestämning är ju så. Men kanske svårt att tro alla tre på samma fisk. Det har ju varit upp att det är olika arter på bilderna. Därför jag skrev att samma fisk på alla tre bilderna. Har ingen riktig koll på hur många arter det är men så många andra som korsar sig så varför inte dom. Korsningar är ju jobbiga av vilken art det än är.
                          I artbeskrivningen för kurvciklid här t ex funderar jag på en av dom faktiskt
                          Mina känns iaf inte som kurvciklid för mig.
                          Senast redigerad av eriahl; 29 August 2010, 11:57.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Nej, kroppsformen på eriahls första bild säger definitivt inte curviceps, däremot dorsiger. Att färgerna inte stämmer till 100% kan man nog inte gå efter, då de dels färgar ut olika beroende på sinnesstämning, och att ljusförhållanden och kamerainställningar väl kan få färgerna att se rätt annorlunda ut också. Kolla bara på bilden på zoopets artbeskrivning, den är verkligen inte representativ för hur dorsigers färger ser ut.

                            Nej, jag är till 99% säker på att eriahls bild visar en dorsiger, dels på grund av kroppsformen och huvudformen, men också för att man kan ana dorsigerens rödbruna färg, som curviceps saknar.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Det har faktiskt inte skrivits så mycket vetenskapligt om Laetacara så det finns inte något färdigt facit hur man skiljer L. dorsigera och L. curviceps åt. L. curviceps är antingen en variabel art med ett utbredningsområde över stora delar av Amazonas eller två/flera arter där endast en är vetenskapligt beskriven. Det finns ingen säker typlokal och typexemplaren är uppsvullna akvariedjur som inte liknar något som finns i naturen (jag har sett dem!). L. dorsigera kommer från Paraguay/Paraná-systemet. Tittar man på akvariebilderna undrar man ju om inte även den kan vara flera arter.

                              Ombeskrivningen av L. curviceps av Ottoni et al (2009) som Azur refererar till ovan ger tyvärr inte heller så mycket. Dom anger att L. curviceps skulle ha ett högre huvud, och mina egna anteckningar att L. dorsigera skulle ha längre nos – vilket troligen är olika mått på samma sak. Dom säger även att L. curviceps skall ha en längre taggstråle i bukfenan och en annorlunda tanduppsättning på svalgbenet. Jag har inte hunnit kontrollera detta. De anger också att hos L. dorsigera är kinder, gällock och buk röd hos bägge könen vid leken. Det är möjligt att det går att mäta noslängd eller fenstråle på en akvariebild, men den uppgivna skillnaden mellan arterna är inte särskilt stor, och om fisken/fenan bara står lite snett på bilden – och det kan vara svårt att avgöra – så kan det bli helt fel.

                              Nej, det enklaste sättet att avgöra vilken art man rimligen bör föra en Laetacara till, åtminstone tills vidare, är var den är fångad i naturen. Men med ett akvariedjur vet man sällan det – det kan t o m vara en korsning.

                              Jag tycker att fisken på bilden som Kjell refererar till är mest lik en L. dorsigera (Laetacara är femininum, så det skall vara ett -a på slutet), men med den bakgrund som jag har beskrivit ovan blir mitt svar: Jag vet inte!



                              Däremot kan jag ge lite information om hur L. dorsigera lever i Paraguay. Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm och Museo Nacional de Historia Natural de Paraguay i San Lorenzo samlade i ett gemensamt projekt fisk i Paraguay under 6 år på 1990-talet. Totalt fiskades det vid 298 tillfällen över hela landet och vid olika årstider. Kurvcichlider fångades endast vid 9 tillfällen! Jag hade turen att få vara med vid 5 av dessa. Alla fem låg nära varandra i sydligaste Paraguay, bara någon km från Río Paraguays huvudfåra men i anslutning till träskområden med mycket växtlighet, både över och under vattenytan, men knappast några skuggande träd. Vi fiskade i bäckar som avvattnade träsken och som längre ned rann ut i floden. Speciellt på ett ställe:

                              http://artedi.nrm.se/nrmfish/imgfind.php?Category=fieldNumber&FormData=PAR-95-03

                              lyckades jag i ett enda håvdrag precis i kanten av växtligheten fånga L. dorsigera, Apistogramma borellii, A. commbrae och A. trifasciata samt lite annan fisk:

                              http://artedi.nrm.se/nrmfish/find.php?Category=fieldNumber&Precision==&Ordering =default&FormData=PAR-95-03&Verbosity=Full&MaxRecs=500&Extent=All

                              Det var enda gången jag hittade alla fyra dvärgcichliderna på samma ställe. De tre Apistogramma-arterna hittade vi på många ställen men A. commbrae och speciellt A. trifasciata var sällan särskilt talrika.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...