Är alla Diskusar så jobbiga med maten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pjoing
    • October 2009
    • 16

    #16
    Jag känner igen mig lite i ditt problem. Då jag fick hem mina första diskusar hade de på zoobutiken bara matat dem med RÖDAmygg! då de helt ratat allt annat. Så det blev att direkt byta foder till sera diskusgranulat och oxhjärta. En av diskusarna åt allt direkt medan de andra ratade det totalt. Efter en veckas matande åt en allt och en åt oxhjärta. Men på grund av bekvämlighetsskäl ville jag ha alla att äta granulat. Så jag körde på det 3ggr per dag och sög upp att överflödigt och matade med oxhjärta en gång i veckan 3ggr den dagen. Efter en månad gav de sista diskusarna med sig och åt granulat. Idag ngt år senare äter det allt som stoppas ner även gurka o algtabletter..
    Men som det skrivits ovan så måste diskusen känna sig trygg och "hemma" innan de funkar på riktigt. Sen är nog kokurans bra för dem då blir de mer motiverade att äta. Samt att jag hört att diskus gärna vill se andra äta av maten före annars blir de misstänksamma. Idag går 5 stora diskus i mitt kar 2 par + en udda tillsammans med 2 par fjärilar ca70 neontetror samt några l-malar, och de käkar aggressivt nu ungefär som mina redback skalare i det andra karet.
    Jag matar med mestadels med d50 flakes + granulat, wardley ciklid pellets(flyter) samt oxhjärta. De får aldrig samma foder 2ggr per dag utan jag kör efter rullande schema. Jag blötlägger allt foder före och har alltid de kraftiga pumparna avstängda vid matning. Dock har jag en liten fluval 104 som går hala tiden för att ha lite rotation.
    Så mitt råd är att vara envis, de är svårt att svälta ihjäl en diskus i bra kondis utan de äter när de är hungriga och hemma i karet.

    Kommentar

    • Djurvännen
      • August 2009
      • 92

      #17
      Ursprungligen postat av MaxB
      Det där ser ju jättefint ut! Med lite tålamod skall du nog kunna få igång ätandet på dina discusar - kanske till och med addera ett par stycken.
      Jag undrar om du har stark ström/rörelse i vattnet? I och med att discusar har ganska stor "segelyta" kan det kanske bli lite jobbigt för dom att käka ordentligt om de, så att säga, "kämpar" i vattnet.
      I de kar jag har haft discus har vattenrörelsen varig ganska lugn och då kommer de mer till sin rätt.
      tack sänka vattenrörelsen kan jag göra enkelt, fixar det nu. 2 fiskar till ska jag se till att fixa. Bryr dom sig om det är en annan sort?

      Kommentar

      • Djurvännen
        • August 2009
        • 92

        #18
        Ursprungligen postat av zenon
        Jag handmatar alla mina discus. mest för att inte maten ska hinna ner på botten utan att jag verkligen kan se att de hinner äta upp allt på en gång. Kolla ca 35 sekunder in i filmen:

        vad är det du matar dom med?

        Kommentar

        • zenon
          • December 2009
          • 173

          #19
          Ursprungligen postat av Djurvännen
          vad är det du matar dom med?
          Det är en ox-mix. Kommer inte riktigt ihåg vad det heter men jag ska köpa en kaka till i morgon. Då vet jag bättre. Tror att den inte har alltför mycket oxe i sig då en hel del andra sorters fiskar får i sig sin beskärda del utan att bli sjuka. Dessutom tycker jag att den inte skitar ner så mycket vid matning utan håller ihop väl och "dammar" inte. Brukar lägga en bit i kallt vatten en liten stund innan matning. Dels är det mer bekvämt för en själv att slippa hålla i en iskall matbit dels så har fiskarna lättare att få sig en lagom tugga...

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #20
            Det finns en oxhjätemix som heter "quick discus" eller nått sånt (kom inte ihåg) som är väldigt bra om man vill utfodra med oxhjärta som inte blir allt för smuligt i karet.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • quattromaniac
              • June 2010
              • 286

              #21
              Intensiv röd gillar de oxå. Är oxhjärta i den med. Plus att de får lite färg av den
              Vårt nya sällskap/diskuskar
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Ursprungligen postat av Djurvännen
                tack sänka vattenrörelsen kan jag göra enkelt, fixar det nu. 2 fiskar till ska jag se till att fixa. Bryr dom sig om det är en annan sort?
                Nja, det tror jag inte har så jättestor betydelse - storleken bör vara densamma som de du har i karet dock.

                Kommentar

                • Djurvännen
                  • August 2009
                  • 92

                  #23
                  Ursprungligen postat av quattromaniac
                  Intensiv röd gillar de oxå. Är oxhjärta i den med. Plus att de får lite färg av den
                  ok

                  Kommentar

                  • Djurvännen
                    • August 2009
                    • 92

                    #24
                    jag har gett upp torrfodret, matar med alla möjliga frysfoder, ngn diskus mix med olika sorters räkor, rom, musselkött, de får även artemia, cylops, mysis, vita mygglarver. utfodras 3 ggr dag. De är matvrak, kommer simmandes så fort man kommer.

                    till frågan, klarar de sig på det? behöver de torrfoder egentligen?

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #25
                      JAg slutade med torrfoder för flera år sedan o ger man bara varierat så är det inga problem.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      Arbetssätt...