Är alla Diskusar så jobbiga med maten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djurvännen
    • August 2009
    • 92

    Är alla Diskusar så jobbiga med maten?

    För det första är dom långsamma, de andra fiskarna hinner nästan äta upp innan de börjar fatta att det är dags att äta.
    Sen så är de otroligt kräsna, granulat från JBL och Aquatic Nature slinker ner hos bara 2, Tetra pro flingor tar alla av, men bara lite. Cylops äter de bra av, Artemia räkor funkar, Mysis rör de knappt.

    Ska de vara så omständiga?

    Hur vet man att de får i sig det de behöver när de håller på så!

    De bajsar åtminstone normalt, måste ju få i sig ngt då tycker man!?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ja diskus är ganska omständiga.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Jooo.... att Discus kräver lite koll på parametrarna är nog sant - men det är en generalisering att discusar är "svåra" från start liksom. Jag förstår Djurvännens bryderi - men skulle vilja veta lite hur stort karet är, hur många discusarna är, storlek på dom, vilka andra fiskar de går med och hur karet är inrett o.s.v.
      Om man bara kan få discusarna att "grundtrivas" (ett vitt och brett begrepp - jag vet...) så är iallafall min erfarenhet att de äter som hästar och de är snabba som bara den - om de vill!
      Djurvännen, skriv lite mer om betingelserna i karet, så kan vi kanske komma på en lösning för dina discusar!

      Kommentar

      • Jim_J
        • October 2009
        • 254

        #4
        Jag misstänker att det går att få alla att äta samma basfoder. Det gäller nog bara att vänja dem till ett bra basfoder.
        Mina får D-50 granulat 2 gånger om dagen, och räkmix 2 ggr / dag, och det verkar slinka ner Som MaxB visar på filmen ovanför så kan du ju vänja dem vid att handmatas, då är de garanterat först på plats när det är matdags!
        160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
        350L Diskus
        160L Vattenskalle (lejonhuvud)

        Kommentar

        • Djurvännen
          • August 2009
          • 92

          #5
          Ursprungligen postat av MaxB
          Jooo.... att Discus kräver lite koll på parametrarna är nog sant - men det är en generalisering att discusar är "svåra" från start liksom. Jag förstår Djurvännens bryderi - men skulle vilja veta lite hur stort karet är, hur många discusarna är, storlek på dom, vilka andra fiskar de går med och hur karet är inrett o.s.v.
          Om man bara kan få discusarna att "grundtrivas" (ett vitt och brett begrepp - jag vet...) så är iallafall min erfarenhet att de äter som hästar och de är snabba som bara den - om de vill!
          Djurvännen, skriv lite mer om betingelserna i karet, så kan vi kanske komma på en lösning för dina discusar!
          Sjysst film,
          det är ett 310l kar, har 4 diskusar , de är 13-15 cm, de går med 6 scalare på 5-6 cm, 5 siamesiska algätare, 4 ancistrus malar, 6 pansarmalar 1 knivfisk.

          filter fluval 405 ytterfilter. och ett mindre innerfilter.

          inrett med svart grus, mycket växter, en STOR svärdplanta, resten är låga växter, 3 rötter, lite sten

          (2 marlboro red, de är de som är jobbiga)
          de 2 som ser ut som den på länken äter allt!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ah, då har vi lite mer kött på benen, så att säga. Till att börja med vill jag att du skall veta att jag själv, trots många herrans år som akvarist med ciklider som intresse, enbart på senare år har haft discus. Så jag är absolut ingen discusexpert per se, utan skriver detta till dig baserat på egna erfarenheter.
            Storleken på ditt kar säger jag inget om - men vill tillägga att; ju större desto bätte. Discusen är ju en ciklid som är ganska "stor" av sig, alltså lite utrymmeskrävande och vill gärna ha platser där dom kan ställa sig och trycka, lite tryggt sådär. Får dom möjlighet till det så blir de också säkra i sig själva och faktiskt mindre blyga.

            Nu till antalet. Du har fyra stycken och detta kan kanske vara i minsta laget - såvida det inte handlar om etablerade par. Många säger att discus är en stimfisk - detta är en sanning med modifikation, jag skulle vilja kategorisera discusar som gruppfisk istället. Stimfisk rör sig i homogena samlingar med ett, ofta, gemensamt rörelsemönster - typ tetror och liknande. Discusar är dock gärna tillsammans i större grupper, speciellt när de är yngre.

            Om vi för en stund släpper tanken på etablerade lekpar, som gärna går två och två - och istället funderar på discus i grupp, så har jag märkt att om man hamnar på cirka fyra stycken eller färre så kan discusarna lätt bli lite skygga och långsamma. Det verkar alltså befrämjande att ha ett större antal. Jag har upplevt detta ett flertal gånger i mina kar, då jag haft en mindre, lite skyggare grupp som har haft svårt att hävda sig - när jag tillfört ett antal ytterligare händer detta att hela gruppen blir mycket livligare och vågar ta för sig i högre utsträckning.

            Så, rejält med utrymme och möjligheter till att gömma sig, samt att antalet discusar kanske kan behöva vara större - är två saker att fundera på.
            Har man många snabba och framfusiga fiskar tillsammans med sina discusar - här tänker jag på t.ex siamesiska algätare som verkligen är snabbätande matmaskiner - och även scalarer kan vara rejält matgalna - så blir det ofta så att en grupp, något skyggare discusar helt enkelt inte hänger med riktigt och ett scenario liknande ditt kan uppstå.

            Flingor har mina Discusar aldrig brytt sig om - och jag har sällan använt detta som basföda. Granulat behöver sjunka till botten och blötas upp så det bli mjukt - discusarna tycker om att i lugn och ro gå och beta på botten. Siameser i karet kan nog göra detta ganska svårt för dom...
            Försök att skaffa en så varierande och rik kost som möjligt. Levande vita mygglarver kan vara en god start och kan säkert trigga ett rejält matintag hos diskusarna. Sedan en bra blandning av fryst foder; Artemia, vita och svarta mygglarver och olika blandningar av räkmixar (dessa kan man lätt göra själv). Kolla om du kan mata lite selekterat, alltså att släppa ner en del mat så dina scalarer, siameser och andra får sitt - och sedan kan du ju handmata diskusarna vid ytan, försöka se till att få discusarnas uppmärksamhet vi den mat du håller i handen och på detta sätt få dom att käka, lite exklusivt sådär, vid "eget bord".

            Det här är bara några tips baserat på hur de discusar jag haft har betett sig - men som jag tror kan appliceras även på dina!

            Kommentar

            • Djurvännen
              • August 2009
              • 92

              #7
              Ursprungligen postat av MaxB
              Ah, då har vi lite mer kött på benen, så att säga. Till att börja med vill jag att du skall veta att jag själv, trots många herrans år som akvarist med ciklider som intresse, enbart på senare år har haft discus. Så jag är absolut ingen discusexpert per se, utan skriver detta till dig baserat på egna erfarenheter.
              Storleken på ditt kar säger jag inget om - men vill tillägga att; ju större desto bätte. Discusen är ju en ciklid som är ganska "stor" av sig, alltså lite utrymmeskrävande och vill gärna ha platser där dom kan ställa sig och trycka, lite tryggt sådär. Får dom möjlighet till det så blir de också säkra i sig själva och faktiskt mindre blyga.

              Nu till antalet. Du har fyra stycken och detta kan kanske vara i minsta laget - såvida det inte handlar om etablerade par. Många säger att discus är en stimfisk - detta är en sanning med modifikation, jag skulle vilja kategorisera discusar som gruppfisk istället. Stimfisk rör sig i homogena samlingar med ett, ofta, gemensamt rörelsemönster - typ tetror och liknande. Discusar är dock gärna tillsammans i större grupper, speciellt när de är yngre.

              tack för tipsen, ja karet kan bli större kanske i framtiden, men i nulägen får inte 2 diskusar till plats antar jag?!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av Djurvännen
                tack för tipsen, ja karet kan bli större kanske i framtiden, men i nulägen får inte 2 diskusar till plats antar jag?!
                Jaaoooo... du skulle väl kunna dra i två till tycker jag, av typ samma sort och storlek. Kan du ta en bild och länka den hit? Det är mycket lättare att tipsa o.s.v. om man får se lite hur karet ser ut.

                Kommentar

                • Paniktandborste
                  • March 2005
                  • 330

                  #9
                  OT:
                  MaxB: Angående att tetror är stimfiskar skulle jag vilja påstå att de är precis som diskusar dvs gruppfiskar, iaf de flesta. Sen har vi ju rödmunstetror som är en riktig stimfisk.

                  Aka Pixel eller Bildpunkt

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av Paniktandborste
                    OT:
                    MaxB: Angående att tetror är stimfiskar skulle jag vilja påstå att de är precis som diskusar dvs gruppfiskar, iaf de flesta. Sen har vi ju rödmunstetror som är en riktig stimfisk.


                    Ja, vilka tetror som är "riktiga" stimfiskar vågar jag inte svara på - det finns nog olika grupper av tetror som, om vi håller oss till naturliga förhållanden, stimmar mer eller mindre tight. I akvarium uppvisar ofta de mest stimbenägna tetror ett beteende där stimmet löses upp - detta på grund av många anledningar som vi har diskuterat på olika ställen här på forumet.

                    Många ciklider har ett ett gruppbeteende, speciellt när de är yngre, men även i högre ålder, under de perioder de inte bildar par, etablerar revir och vaktar yngel - då är de inte så gruppbenägna... Sedan kan man väl säga att det är sällan man hör någon ha ett lekpar av någon tetra i karet - stor skillnad med andra ord - två helt olika grupper av fiskar, även om kategoriskt stimmande tetror ofta visar ett sönderbrutet gruppbeteende (speciellt i akvarium), och en del ciklider går i täta grupper i vissa perioder.

                    Kommentar

                    • Djurvännen
                      • August 2009
                      • 92

                      #11
                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Jaaoooo... du skulle väl kunna dra i två till tycker jag, av typ samma sort och storlek. Kan du ta en bild och länka den hit? Det är mycket lättare att tipsa o.s.v. om man får se lite hur karet ser ut.
                      visst la upp bilder, va tycks?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Det där ser ju jättefint ut! Med lite tålamod skall du nog kunna få igång ätandet på dina discusar - kanske till och med addera ett par stycken.
                        Jag undrar om du har stark ström/rörelse i vattnet? I och med att discusar har ganska stor "segelyta" kan det kanske bli lite jobbigt för dom att käka ordentligt om de, så att säga, "kämpar" i vattnet.
                        I de kar jag har haft discus har vattenrörelsen varig ganska lugn och då kommer de mer till sin rätt.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Håller med, det ser lite tomt ut.
                          Jag skulle även sätta en bakgrund på karet, plansch eller liknande så de framträder lite bättre plus att det kan få dem att känna sig lite tryggare så de äter bättre av den anledningen.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • zenon
                            • December 2009
                            • 173

                            #14
                            Jag handmatar alla mina discus. mest för att inte maten ska hinna ner på botten utan att jag verkligen kan se att de hinner äta upp allt på en gång. Kolla ca 35 sekunder in i filmen:

                            Kommentar

                            • quattromaniac
                              • June 2010
                              • 286

                              #15
                              Det verkar skilja en hel del mellan olika discus hur kinkiga de är med maten. Mina red melon äter i princip allt!
                              De äter tex på gurkan som jag lägger i ibland till ancistrusarna
                              Mina 2 pigeon blood blue från stendker däremot är väldigt kräsna.....
                              Vårt nya sällskap/diskuskar
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                              Kommentar

                              Arbetssätt...