Små scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    #16
    Hmm tycker också det är mysko. Vill ju ha stora ståtliga fikar och inte små pjuttar ^^

    Får väl ge dem lite mer tid ändå kanske. Men något borde man som sagt märkt.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #17
      Titta på dessa två filmer av samma skalarer med några månaders mellanrum.

      Notera framför allt storleken på ögonen och hur fenorna ser ut.






      Jag tror att du har köpt gamla "fullvuxna" fiskar som har gått i ett för litet kar. De har alldeles för stora ögon och slitna fenor för att vara ungfiskar.

      Det är min teori...
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #18
        Ursprungligen postat av c90368
        Titta på dessa två filmer av samma skalarer med några månaders mellanrum.

        Notera framför allt storleken på ögonen och hur fenorna ser ut.






        Jag tror att du har köpt gamla "fullvuxna" fiskar som har gått i ett för litet kar. De har alldeles för stora ögon och slitna fenor för att vara ungfiskar.

        Det är min teori...
        Måste bara säga att du har ett väldigt fint kar och superfina scalarer. (Sådana jag själv vill ha längre fram när inte barnen ska vara med och välja.)
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #19
          Ursprungligen postat av c90368
          Jag tror att du har köpt gamla "fullvuxna" fiskar som har gått i ett för litet kar. De har alldeles för stora ögon och slitna fenor för att vara ungfiskar.

          Det är min teori...
          Kan säkert stämma, de simmar ofta i par och de liknar mer dina äldre scalare med slitna fenor och stora ögon. Känner mig lurad
          Vad gör man med dessa om man vill ha scalare som blir i "naturlig" storlek?

          Kan dessa gå i ett 120 l akvarium med en kamphane kanske?


          Köpte dem på en affär där det inte säljs så mycket fisk, så kan säkert vara så att de gått för länge i ett akvarium som kanske var 50*30 eller liknande. Var minst 30 stycken däri när jag köpte pga att de höll på att rusta.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #20
            Ursprungligen postat av gickan_87
            Vad gör man med dessa om man vill ha scalare som blir i "naturlig" storlek?
            Man håller koll på akvarieaffärerna i närheten och väntar tills det kommer in lokalt odlade skalarer, helst naturformen, när det händer så avslutar du stackarnas liv på det mest skonsamma sätt du kan komma på.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #21
              Ursprungligen postat av c90368
              Man håller koll på akvarieaffärerna i närheten och väntar tills det kommer in lokalt odlade skalarer, helst naturformen, när det händer så avslutar du stackarnas liv på det mest skonsamma sätt du kan komma på.
              Så det är inte okej att ha dem i ett 120 l trots deras lilla storlek? vill ju inte ta livet av dem heller :/

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #22
                Ursprungligen postat av gickan_87
                Så det är inte okej att ha dem i ett 120 l trots deras lilla storlek? vill ju inte ta livet av dem heller :/
                Det skulle säkert fungera, men frågan är om skalarerna mår bäst av leva länge i en liten burk eller få ett snabbt slut?

                Att få en snabb smärtfri död eller tyna bort, det är upp till dig.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #23
                  Isåfall får de bo kvar i mitt 240 l. Tänker inte ta död på dem bara för att jag inte vill ha dem missbildade.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #24
                    Låt dem gå kvar och köp nya när du hittar fina att köpa. Vad jag kunde se på bilderna så verkade inte ditt kar vara överbelastat. Så det kan nog finnas plats både för de gamla och de eventuellt nya.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #25
                      Så dessa 2 kommer inte utgöra något hot mot de andra 2 då? och mina 2 missbildade, de kommer väl aldrig kunna leka heller?

                      I karet bor
                      2 scalare
                      4 guppy
                      10 sorgmanteltetror
                      3 malar av olika arter
                      4 små praktbotior

                      tycker inte det är överfullt på ett bra tag iaf
                      Senast redigerad av gickan_87; 26 September 2010, 20:14.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #26
                        Ursprungligen postat av gickan_87
                        Så dessa 2 kommer inte utgöra något hot mot de andra 2 då? och mina 2 missbildade, de kommer väl aldrig kunna leka heller?

                        I karet bor
                        2 scalare
                        4 guppy
                        10 sorgmanteltetror
                        3 malar av olika arter
                        4 små praktbotior

                        tycker inte det är överfullt på ett bra tag iaf
                        Nej, de kommer inte på något sätt innebära ett hot mot de nya, de nya bör vara minst fyra stycken så du är säker på att få ett par.

                        Håller med, ingen risk för överbelastning.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • gickan_87
                          • November 2003
                          • 1873

                          #27
                          Funderar på att köpa 2 som redan parat ut sig. Så slipper jag stå där med 2 st som jag inte vet vart jag ska göra av dem.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...