Små scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Små scalare

    Har ägt mina 3 scalare i 6 månader nu och dem har inte ändrat i storlek alls, de är lika små som när jag köpte dem.

    De får blandat foder, olika frysfoder 4 dagar i veckan och övriga dagar flingfoder.

    Vet inte vad som kan vara fel?

    Övriga trådar man läst så har man sett skillnad redan efter 3 månader, men inte jag
  • sandrorita
    • August 2010
    • 218

    #2
    Hur stort är akvariet? Det kan hända att dom inte växer pga. litet utrymme. Scalaren behöver som sagt stort att röra sig på.

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Karet är på 240 liter

      Kommentar

      • sandrorita
        • August 2010
        • 218

        #4
        Okej, verkar konstigt. När jag hade så hade jag aldrig några problem med att få dom stor. Tror folk får fortsätta svara. Kan inte hjälpa dig.

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Okej, kanske fler vakna senare då ^^
          Tack iaf

          Kommentar

          • cavelzini
            • October 2009
            • 318

            #6
            Hur stora va de när du köpte dom, snackar vi jättesmå lr??

            fick 4 st små på några cm i november förra året. Det jag märkte va att de växte väldigt ojämt inom gruppen...ryckvis. 2 av dom har dött men har nu kvar ett par och de är iaf. 4-5 ggr så stora nu som när jag fick dom.

            De har gått i min 140l. hela tiden och ska få flytta till större så småningom. Så 240l. är ju inte för trångt på något sätt och vis i nuläget iaf.

            Vad har de för sällskap i karet??, kan ju påverka om de blir väldigt stressade hela tiden sen. så vill de ju inte ha får mycket fart på vattnet.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Är du säker på att de inte växt? Eftersom du ser dem var dag så ser man inte att de växer på samma sätt, skulle du däremot ha tagit foto på dem när du fick dem och jämfört med nu så är det troligen skillnad.'
              Mata med ett bra foder såsom ett bra flingfoder, artemia och räkmix så kommer de att dra på i storlek så småningom så att även du ser det.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Ursprungligen postat av cavelzini
                .
                De var väl ca 5 cm när jag köpte dem, och är i den storleken nu med. De har sorgmanteltetror i karet som sällkap, även ett par malar samt några praktbotior. Upplever inte att någon av dem stressar/stör scalarna. Det är Juwels egna pump jag använder så det är inte så mycket fart på vattnet.

                Kommentar

                • gickan_87
                  • November 2003
                  • 1873

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Är du säker på att de inte växt?
                  Ja, är ganska så säker. Mätte dem veckan efter att jag köpte dem och det jag har lyckats mäta nu i veckan är ungefär samma längd. Kanske att de växt lite på höjden isåfall.

                  Kommentar

                  • HenkeP
                    • January 2009
                    • 886

                    #10
                    Hur ofta byter du vatten?

                    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Offtast en gång i veckan, ibland kan det gå 2 veckor när det är mycket på jobbet.

                      Kommentar

                      • gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

                        #12
                        De var och är fortfarande små. Den ena är 5 cm och den andra 6.

                        Nån som vet vad de är för färg?



                        Såhär ser karet ut som de bor i, 240 l. Kan det vara för mycket växter och det är därför de int växer sig större?
                        Senast redigerad av gickan_87; 24 September 2010, 20:21.

                        Kommentar

                        • Dexter
                          • December 2009
                          • 984

                          #13
                          De är av varianten Koi.

                          Köpte själv en grupp scalarer i början av året, 3-5 cm, och de har vuxit sanslöst mycket, har redan fått ett lekpar. Matar med flingfoder, granulat, räxmix och färska räkor lite då och då. (De mosar även i sig massor av grönt i form av ärtor och Broccoli och är med och knaprar på algtabletterna. De äter verkligen ALLT de kommer åt.) Matar matvraken morgon och kväll. En utav de viktigaste bestånsdelarna i deras kost är nog ändå levandfoder i form av yngel. Tror de började växa på allvar när de fick kläm på att äta dem. Dock är det en utav våra som hamnat lite på efterkälken om man jämför med de andra. H*n är väldigt "kräsen" av sig och ratar allt utom flingfoder har vi märkt. Visst växer även denna men det går väldigt mycket långsammare om man jämför med de som varierar sig mer.Tycker du verkar mata väldigt varierat och bra men kan du börja ge dem lite levandefoder tror jag det skulle göra susen. (Vårt kar ligger också i storleken 220-240 liter, har inte orkat räkna ut exakt, välvd front, och vatten byts varje vecka utan undantag.)

                          Lycka till!
                          Senast redigerad av Dexter; 24 September 2010, 20:49.
                          /Dexter

                          75 liter mix, 220 liter mix

                          Kommentar

                          • gickan_87
                            • November 2003
                            • 1873

                            #14
                            Levande foder får de nog i sig lite då och då då det går guppys i karet och inga yngel har övelevt på 6 månader hittills. Men tack för tipsen!

                            Kommentar

                            • Dexter
                              • December 2009
                              • 984

                              #15
                              *S* Då får de levandeföda så de klarar sig förstår jag. Hmmm, märkligt att de inte växer. På vår som halkat efter har vi ju i alla fall märkt att h*n enbart gillar flingor. ( Även vår eftersläntrare är av varianten Koi. Å andra sidan är honan i vårt lekpar också en Koi och den hona som vuxit mest av alla...)
                              /Dexter

                              75 liter mix, 220 liter mix

                              Kommentar

                              Arbetssätt...