Tips på snäll ciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard
    • March 2003
    • 13992

Scalarer är väl inte särskilt tuffa (glupska) mot ungfödare (utom de riktigt småvuxna arterna), utan mer deras yngel. Scalarer är väldigt förtjusta i fiskyngel, inte bara ungfödares.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

Kommentar

• j_l0180
      • May 2007
      • 70

laetacara dosigera otroligt snygg och snäll du kommer inte bli besviken jag lovar!!

Kommentar

• pikachu
        • December 2007
        • 1191

Micke A: Jag hade Skalarer ihop med Svärdbärare i ett rätt så välvuxet akvarium (turligt nog för Svärdbärarna), så fort Svärdbärarna kom ut på det öppna vattnet så blev de påhoppade av Skalarerna.

Dre: Då måste du ha ena konstiga Bovilaner. Hela deras utseende visar ju på att de bor vid bottnen, speciellt om man ser till munnen. Jag tycker även det på grund att jag själv haft en, och den gick enbart vid bottnen.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Ja, scalarepar som försvarar sitt revir kan ju vara griniga, de är trots allt ciklider, men tror inte det är så vanligt att de annars ger sig på andra fiskar, ungfödare eller andra. Tror att det möjligtvis kan vara så att som de revirhävdande ciklider de är, kan irritera sig lite på ungfödares omkringflackande, de har ju inga revir själva, och har väl rätt lite förståelse och respekt för revirgränser.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• pikachu
            • December 2007
            • 1191

Micke A: Skalarer är enligt mig inte så fruktansvärt snälla som de flesta påstår.
            T.ex. så kan man inte ha skalarer ihop med guramis utan att det blir problem. Jag har bara haft två guramis som fightats tillbaka mot Skalarer varav bara en av dem var kapbel att sätta sig i respekt och få vara hyffsat ifred. Som för att ytterligare påvisa det, så har jag haft ungefär 40 stycken guramis hittils under min tid som akvarist.
            Jag har även provat att ha Skalare och guramis tillsammans i både ett välväxt kar och i ett nästan växttomt kar, det gick åt skogen båda gångerna.
            Om jag lyckas skaffa ett tillräckligt stort kar ska jag prova att ha Ormskinsgurami ihop med Skalarer.
            Om det är något du inte fårstått så är det bara att fråga så ska jag förklara.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

Kommentar

• zenon
              • December 2009
              • 173

Vad gäller bolivianer så är min erfarenhet att de främst håller till i de lägre regionerna. Här i den bifogade filmen kan du se att de t.o.m. är ganska fredliga när de leker och dessutom håller ett minimalt revir. Platyyngel tror jag däremot inte att de tackar nej till. Däremot blir de vid lek ganska aggressiva mot artfränder men det gäller ju de flesta ciklider...
              Jag rekommenderar att öppna filmen hos youtube då detta granskningsfönster är i minsta laget om man kör en högre upplösning på sin skärm...

Senast redigerad av zenon; 02 May 2010, 01:08.

Kommentar

• Shepard
                • March 2003
                • 13992

Menade att scalarer nog inte är specifikt aggressiva mot ungfödare, utan det är deras yngel som ligger risigt till. Se´n kan ju scalarer naturligtvis ge sig på andra fiskar, de är ju revirhävdande ciklider. Även guramihanar är revirhävdande, men många guramiarter är ganska timida, och kommer nog tillkorta bland scalarer, finns väl några undantag. Se´n så är ju även scalarer individer. Har haft rätt många scalarer genom åren, kommer inte ihåg exakt vilket sällskap jag haft till dem alla gånger, men det har oftast funkat bra. Just nu har jag ett gäng scalarer med bl.a discus, nyckelhål, kurvciklider, neonregnbågar, och några malar, bl.a blå antennmal och Sturisoma, och scalarerna tjafsar mest sinsemellan.
                Min profil
                Mitt galleri

Kommentar

• Eidesdotter
                  • December 2009
                  • 219

Fin film Zenon. Nej, det var inget stort revir de höll där. Praktiskt.

j_l0180: Dorsigeran var snygg, tack för tipset.

Jag har redan förstått att det är svårt att säga huruvida en art håller till i enbart det ena eller det andra skiktet, men är det någon som har någon uppfattning om ev. skillnader där mellan vanlig fjäril och bolivian? Att de båda håller till vid botten vid lek åtminstone vet jag, men annars?
                  Senast redigerad av Eidesdotter; 02 May 2010, 21:49.

Kommentar

Arbetssätt...