Tips på snäll ciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eidesdotter
    • December 2009
    • 219

Tips på snäll ciklid

I mitt för närvarande överbefolkade 222-litersakvarium (skall åtgärdas!) vill jag ha en ett ciklidpar (eller grupp beroende på beteende).

Det som troligen kommer att finnas kvar i karet efter "rensning" är 16 pansarmalar, 2 Scleromystax barbatus, 2 ottosar, 3 platy och ett stim glödbandstetror (ca 10 st).
    Platysarna är jag lite förtjust i men de ynglar av sig så förbålt. Tänkte att ciklider skulle kunna hålla efter dem lite?

Men vad ska man ha? Känns som att de flesta ciklider är bottenlevande och där är det ju redan rätt fullt...
    Finns det nåt snällt som inte blir för stort och som inte konkurrerar så hårt om botten med malarna eller har jag omöjliga drömmar nu?
  • pikachu
    • December 2007
    • 1191

Nyckelhåls cikliden är en bra ciklid för dig i så fall tycker jag.
    Den blir cirka 15 cm som fullvuxen, är otroligt fredlig, uppehåller sig där den får vara ifred och är knappt äns aggresiv när den leker.
    Du skall helst köpa en liten grupp för att ha störts chans att få ut ett par, men även för att de ska få välja partner lite själva.
    I ditt akvarium går det även att ha två par.

Har du fler frågor så ställ dem.. :P
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

Kommentar

• Virros
      • January 2010
      • 488

Annars köp 4-6 fjärilsciklider

Dem är snälla och trevliga!

Kommentar

• Eidesdotter
        • December 2009
        • 219

pikachu: ja nyckelhål har jag funderat på. Har haft dem ett par tillfällen förr om åren och gillar dem verkligen. Hade dock helst haft något ännu mindre.
        Detta att skaffa en grupp och låta dem para ihop sig: vad tar man sig till med de som blir över sedan?

Virros: ja, tro det eller ej, men alla gånger (eh..., två tror jag...) jag haft fjärilsciklider har det slutat i elände. De har omväxlande lekt (alltid misslyckat) och jagat livet ur varandra.
        Borde förstås låtit dem välja partner själva, men då är jag tillbaka vid frågan jag ställde till pikachu ovan.
        Men söta är de!

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Nyckelhål som redan nämnts, se´n finns ju t.ex boliviansk fjärilsciklid (tåligare och lättare att få yngel av än den vanliga), kurvciklid, och den liknande Laetacara dorsiger. Bågfenscikliden är också fin, och lättodlad, men bildar inte par på samma sätt som de andra. En annan trevlig ciklid, som visserligen är från Afrika, är Anomalochromis thomasi.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• Johan0201
            • June 2007
            • 708

Jag skulle rösta på fjäril =)
            1* 540 liter med SA/CA ciklider
            9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

www.tvspel.ifokus.se

Kommentar

• Eidesdotter
              • December 2009
              • 219

Micke_A: ja, alla du nämner är ju faktiskt goda alternativ. Thomasin upptäckte jag alldeles för några timmar sedan. Är fin och verkar passa. Har alltid varit lite manisk med att jag bara ska ha sydamerikaner, men det har jag ju redan frångått med platyna så varför inte fortsätta på sällskapslinjen.

Men jag undrar fortfarande vad ni andra gör av de fiskar som blir över när ett lekpar fått välja varandra i en grupp?

Kommentar

• DaRe
                • June 2009
                • 2227

Sedan har du ju Guianacaran, men den trivs bäst i bottenområdet. Snäll är den dock.
                Checking out...

Kommentar

• Eidesdotter
                  • December 2009
                  • 219

Den var fin! (Vet inte vilken av dem du menar, men de två sorter jag googlade fram var snygga båda två.) Som en korsning mellan boliviansk fjärlisciklid och nyckelhål.:P

Men det blir trångt på botten förstås.:S *grubbla grubbla*

Kommentar

• Shepard
                    • March 2003
                    • 13992

Ursprungligen postat av Eidesdotter
                    Micke_A: ja, alla du nämner är ju faktiskt goda alternativ. Thomasin upptäckte jag alldeles för några timmar sedan. Är fin och verkar passa. Har alltid varit lite manisk med att jag bara ska ha sydamerikaner, men det har jag ju redan frångått med platyna så varför inte fortsätta på sällskapslinjen.

Men jag undrar fortfarande vad ni andra gör av de fiskar som blir över när ett lekpar fått välja varandra i en grupp?
                    Ja, och thomasin funkar ungefär som en sydamerikansk dvärgciklid i krav på vattnet, beteende, och lekbeteende. Har några par själv. Har även nyckelhål och kurvciklider, dock inte i samma akvarium, de går med bl.a discus och scalarer.

De som blir över när ett par har bildats brukar jag lämna tillbaka till affären.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

Kommentar

• Eidesdotter
                      • December 2009
                      • 219

Ursprungligen postat av Micke_A
                      De som blir över när ett par har bildats brukar jag lämna tillbaka till affären.
                      Åhå...! Ska kolla med min akvariehandlare om han är lika generös.

Kommentar

• DaRe
                        • June 2009
                        • 2227

Ursprungligen postat av Eidesdotter
                        Den var fin! (Vet inte vilken av dem du menar, men de två sorter jag googlade fram var snygga båda två.) Som en korsning mellan boliviansk fjärlisciklid och nyckelhål.:P

Men det blir trångt på botten förstås.:S *grubbla grubbla*
                        Jag har ett lekpar av Geayi men det kan vara owroewefi då det var namnet i butiken. Jag håller på att driva upp yngel just nu som ska säljas framöver

Här är en film på ynglen med mor:
                        Checking out...

Kommentar

• pikachu
                          • December 2007
                          • 1191

Jag rekomenderade Nyckelhålscikliden av den enkla andledning att du frågade efter en inte alltför stor ciklid, som är snäll och som kan gå i andra skick än bottenområdet.

Problemet med alla andra alternativ som du fått, är att de lever vid botten.

Som Micke_A säger så kan du ge tillbaka de djur som blir över.
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

Kommentar

• Eidesdotter
                            • December 2009
                            • 219

Dre: du frestar du. Fin mor och avkomma!

pikachu: ja, det känns rätt viktigt att botten ändå (oftast iaf) får vara malarnas, med tanke på deras antal. Lutar åt nyckelhål just nu.

Blir flaggciklid (?) större än nyckehål? Lever inte de lite högre upp?

Kommentar

• Shepard
                              • March 2003
                              • 13992

Flaggor lever lite högre, som scalarer ungefär, och blir väl 15-20 cm har jag för mig. Har för mig att de kan äta finbladiga växter, men i övrigt är de trevliga ciklider.

Om du går in på "min zoon" kan du läsa några artbeskrivningar jag skrivit, om flaggciklider bl.a.
                              Senast redigerad av Shepard; 23 April 2010, 20:43.
                              Min profil
                              Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...