Vad tycker ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #16
    Första som jag hört som haft aggressiva erfarenheter av geophagus. Just dessa (Tapajos) är väldigt aktiva men i allmänhet anses alla jordätare som väldigt lugna och försiktiga även vi dlek, men visst som alla ciklider skyddar de sina yngel. Jag tror de skulle fungera utmärkt med eldbukar. Då jordätarna är väldigt glupska och snabba att ta mat så kanske de andra invånarna bör vara bra på att ta för sig också så de får mat.

    Jag har själv aldrig haft meeki, men vad jag läst bör de fungera bra. jag har hero red shoulder med mina jordätare och det går mycket bra, jag tror inte att eldbukarna är mycket tuffare än hantlarna.
    Checking out...

    Kommentar

    • irwin_fletch
      • April 2009
      • 544

      #17
      Kan bara hålla med DRE, mina tapajos orange head är väldigt snälla mot andra fiskar. Håller dem ihop med Satanopercor samt ett stim rödmunstetror utan några som helst problem.

      Precis som dre säger så är de väldigt glupska när det kommer till matningen. Men tetrorna får i sig massa smulor som kommer ut från gälarna på jordätarna så de klarar sig.

      Försök hitta så fin sand du kan, det är otroligt roligt att se dem simma runt och sila sand i jakten på mat.

      Kommentar

      • ciklidtok
        • March 2005
        • 1466

        #18
        Ja jag blev lika förvånad själv, för jag hade aldrig hört att det skulle vara problem med Jordätarna, visst kan de bli agressiva vid lek, men det är å andra sidan de flesta ciklider.

        Jag hade ett par Tuppkamsciklid (Geophagus steindachneri) Och hanen var tvärelak, han gav sej på allt och alla. Han plockade två av mina scalarer, och han tog en rejäl tugga av Synspilumhannen......På slutet var han tom på honan, och tog ihjäl henne.Då lämnade jag tillbaka den, och han blev såld vidare sedan, men jag vet inte hur det gick. Jag har inte tordas köpa nån fler efter det.....
        720L SA-/CA. Övriga
        375L Biotop, skalarer
        275L Malawi
        240L Blandat


        Kommentar

        • irwin_fletch
          • April 2009
          • 544

          #19
          Tuppkammen är en elak fisk. Det va nog inget konstigt med just din firre. Krävs både utrymme och gömställen för att hålla den. När jag skrev att de va lugna menade jag först och främst tapajos orange head.

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #20
            Japp tuppkammen står i en division för sig bland geophagusarna, de är de abslout tuffaste vad jag vet.
            Checking out...

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #21
              så då var det kanske inte min hanne som var galen då...utan det verkar i sånna fall som om det är ganska vanligt med Tuppkammen att de är elaka...?? Utrymme tror jag inte var det största problemet, för de gick i 720 litern och det ska väl räcka till skulle jag tro...

              Nej handlaren sa att de var fredliga, om än lite aggressiva och revirhävdande vid lek....Hon kunde inte förstå hur den kunde vara så elak, när jag ville lämna tillbaka hannen......Det hade hon aldrig hört talas om att de skulle vara aggressiva.....Men så var det tydligen inte.

              Jag läste ju artbeskrivningen uinnan jag köpte den....det gör jag alltid med arter jag inte känner till.....och jag förstod det som om de var i temperamentet, som Zebracikliden ungefär.....och de har jag haft länge, och inte haft något större problem med. Och eftersom handlaren bestyrkte att det var så, då köpte jag den ju med gott samvete..
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #22
                Borde ju inte vara ettrigare än en zebra dock. Lite ilsken för att vara geophagus, men normalt inte i nivå med CA:are. Misstänker att du fick en som vaknat på fel sida (permanent)
                Checking out...

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #23
                  Jo jag måtte ju ha fått det... Zebrorrna kan ju vara ilskna de med, men inte på det sättet, så som Tuppkammen jag hade var inte...
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #24
                    Ursprungligen postat av ciklidtok
                    Eldbuken är en relativt fredlig Centralamerikan, den blir inte så stor heller. Elliott har jag ingen erfarenhet av.
                    Men vill du ha någon större Centralamerikan som är fredligt, ska du fundera på Nicaraguaciklid. Det är ju individuellt med dom också, men jag har bara bra erfarenheter av dem. Visserligen kan de äta mindre fiskar, men jag tror inte du hittar en Centralamerikan som inte gör det.

                    Det var någopn som hade skrivit nåt om Synspilan (Vieja synspila) Den är mycket vacker, men den är också revirhävdande och blir stor. Så 345 liter är i minsta laget för den. Mina gick i 720 litern, och de tog över halvar akvariumet....Nu var iofs de fullvuxna, men redan som ganska unga-/små är de revirhävdande.

                    Jordätarna (Geophagus) har jag mycket dålig erfarenhet av.....De exemplar jag har haft, har varit mycket aggressiva. Men även där sägs det att de ska vara bland de lugnare SA cikliderna. Jag skulle inte vilja rekomendera dem, men det är jag. Det finns förmodligen andra som är av en helt annan mening vad gäller Jordätarna
                    Veijan är otroligt vacker men bekymret är storleken jag vill inte ha så stora fiskar i ett så litet kar. Nigaragua cikliden är mer Ok i storlek kanske i största laget men otroligt vacker I så fall ett par av dessa. Jag var sugen på JD men sedan läste jag att den kan var aggressiva och gräver mycket och järna. Den var så rätt i storlek och färger man jag vill inte att karet skall se ut som en ny plöjd åker . Jag är ff inne på meekin Eldbuken
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #25
                      Om jag nu snappat rätt så är CA ciklider aggresivare än SA ciklider över lag??

                      OK jordätare behöver mycket finkornig sand , då får jag lösa det med en sadd låda åt dem för min plan var och använda botten filter från Åled (som jag skaffat raster och rör till men inte power hed än) och den kräver an korn storlek från under 5mm ner till 2mm om jag nu mins rätt. Betyder ordet geophagus jordätare?
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mick13
                        Betyder ordet geophagus jordätare?
                        Japp

                        och med dessa bör du undvika kornstorlek på över 2mm.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #27
                          Ursprungligen postat av Dre
                          Japp

                          och med dessa bör du undvika kornstorlek på över 2mm.
                          hur klarar sig växterna i detta damm till sand ?? Blir det inte tufft frö växterna att bilda rötter? Jula blästersanden du har är den ljus eller mörk?

                          Hittad en SA ciklid som kallas för Orinoco jordätare på lat Biotodoma wavrini, den var med fin blir bara 15cm är detta en äkta jorätare med?? Cupido cikliden är fin med men är aggressiv vid lek.
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #28
                            Rötterna trivs utmärkt i sanden. Julas är åt det ljusare hållet, men om du har sand som ligger på 0-1mm så blir det för tätt. Julas är 0,2-0,8mm tror jag och det funkar.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #29
                              Ursprungligen postat av Dre
                              Rötterna trivs utmärkt i sanden. Julas är åt det ljusare hållet, men om du har sand som ligger på 0-1mm så blir det för tätt. Julas är 0,2-0,8mm tror jag och det funkar.
                              Uuuh rena dammet 0.2-0,8 mm för jag skall använda mig av botten filter och då går sand i den storleken bort eller ??
                              För många jordätare är väldigt fina. Eller skulle jag kunna klara dem med en sandlåda typ en plastburk med finare sand ned grävd till kanterna i det grövre substratet?
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              • Mick13
                                • May 2008
                                • 1796

                                #30
                                Liten upp datering om vad som är på G
                                Jag köpte ett par Nyckelhåls ciklider Ok de är inte värst färggranna men en är sköna till sätet och jag fastnade för dem. Rummet är gipsat och spaklar skall slipa klart i kväll sedan fyllnads spakla och mjukfoga hörnen. Till helgen blir det tak målning, städning och sakffa fräg till väggarna sedan behöver jag bra lappa i hop hålet i golvet jag tog upp för att fixa golvbjälkarna och nedre delan av väggen som rutnat lite lätt (Fick lyfta golvet 3cm). Sean blir det till att sätt up karet och köpa fisk. Elliot är till 100% klart att jag skall ha sedan får jag se.
                                In vino veritas, in aqua sanitas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...