Vad tycker ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    Vad tycker ni?

    Jag har smått börjat med mitt 345L SA projekt , silikonat om det osv. Jag har bara bit kvar inna karet kommer upp för jag behöver renovera rummet akvariet skall stå i bygga bänk osv. Men jag har fastnat för ciklider från Mexiko/youcatanhalvön. De är helt i klass med många av de Afrikanska cikliderna från de stora sjöarna set till prakt och färger enl. mig.

    Jag är grön på detta med centralamerikanska ciklider....
    Karet är 12,55dm långt höjd 5dm och djup 5,5dm. Jag skall ha i finare grus som består av svart och vitt sten material. Till filtrering kommer jag ha ett bottenfilter av Åled typ. EN bunt med växter och 3 rötter stenar av lite varierande storlek och form inget jag bestämt än) fiskarnas behov avgör.
    Jag tänkte ha i mina två Scalarer, 2 Anc. Plecton "Åbäket" 4st corydoras (det som finns idag) Sedan till det jag drömmer funderar på. Tror ni att det skulle funka och ha denna uppsättning fisk till ovan stående ? Speciella krav för någon av nedan stående fiskar vad som gäller inredning eller vatten?

    hanar -honor
    1 - 2 Thorichthys meekii (Eldbuk)
    1 - 2 Thorichthys elliot (Elliot)
    4 - 4 Vinkeltetror
    Sedan är jag sugen på en ciklid som kallas för "red head" (om inte mitt minne sviker mig) som enl butik skall vara från SA mellan Amerika. Är det någon som vet mer om denna . För när jag söker på ciklid.org så får jag bara fram en Afrikans ciklid.
    Senast redigerad av Mick13; 17 March 2010, 23:29.
    In vino veritas, in aqua sanitas

  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Mick13
    Jag har smått börjat med mitt 345L SA projekt , silikonat om det osv. Jag har bara bit kvar inna karet kommer upp för jag behöver renovera rummet akvariet skall stå i bygga bänk osv. Men jag har fastnat för ciklider från Mexiko/youcatanhalvön. De är helt i klass med många av de Afrikanska cikliderna från de stora sjöarna set till prakt och färger enl. mig.

    Jag är grön på detta med centralamerikanska ciklider....
    Karet är 12,55dm långt höjd 5dm och djup 5,5dm. Jag skall ha i finare grus som består av svart och vitt sten material. Till filtrering kommer jag ha ett bottenfilter av Åled typ. EN bunt med växter och 3 rötter stenar av lite varierande storlek och form inget jag bestämt än) fiskarnas behov avgör.
    Jag tänkte ha i mina två Scalarer, 2 Anc. Plecton "Åbäket" 4st corydoras (det som finns idag) Sedan till det jag drömmer funderar på. Tror ni att det skulle funka och ha denna uppsättning fisk till ovan stående ? Speciella krav för någon av nedan stående fiskar vad som gäller inredning eller vatten?

    hanar -honor
    1 - 2 Thorichthys meekii (Eldbuk)
    1 - 2 Thorichthys elliot (Elliot)
    4 - 4 Vinkeltetror
    Sedan är jag sugen på en ciklid som kallas för "red head" (om inte mitt minne sviker mig) som enl butik skall vara från SA mellan Amerika. Är det någon som vet mer om denna . För när jag söker på ciklid.org så får jag bara fram en Afrikans ciklid.
    Hade nog vart bättre att köra Thorichthysarna i par så behöver det inte bli fiskar "över" som inte ingår i nått par, sen vet jag inte hur det är med korsningsrisken mellan meekin och elliotin, så den biten överlåter jag till folk med egen erfarenhet.
    Vet inte riktigt vilken ciklid du tänker på när du skriver "red head" men om det är en ciklid fr. SA skulle jag tippa på att det är nån rödhuvdad jordätare du söker tex. den som brukar kallas tuppkamciklid. "Eldbukar" och jordätare är i regel inga problem att hålla tillsammans så det skall gå bra.
    Sen när det gäller tetrorna hade jag nog köpt en större grupp, i ett såpass stort kar så "försvinner" de mao de uppfattas som en mkt liten grupp, det blir snyggare med ett större stim jag lovar.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • akvavirum

      #3
      Fins det verkligen ingen risk att Eldbukarna äter upp tetrorna?
      Vad gäller Elliotisarna så är de nog parbildande, jag köpte 8 stycken och det har bivit 3 par och 2 över... så att ta en hane med två honor vore inte snällt. Kankse bara första tiden för att se om han väljer någon av honorna men sen ska den överblivna honan bort isåfall.

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Ursprungligen postat av akvavirum
        Fins det verkligen ingen risk att Eldbukarna äter upp tetrorna?
        Vad gäller Elliotisarna så är de nog parbildande, jag köpte 8 stycken och det har bivit 3 par och 2 över... så att ta en hane med två honor vore inte snällt. Kankse bara första tiden för att se om han väljer någon av honorna men sen ska den överblivna honan bort isåfall.
        Jag har läst om ciklider som stressar honorna med leklusten. Så Eliotten är strikt par bildande ? För i så fall nöjer jag mig med ett par för det finns ingen orsak till o ha flera honor i så fall. Jag var lite nyfiken med på hur trodde tetrorna skull klara sig från att bli mat. Neoner är uteslutna fast jag gillar dem för de är på tok för lätta byten på natten.
        Senast redigerad av Mick13; 18 March 2010, 22:06.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          Ursprungligen postat av Rooster
          Hade nog vart bättre att köra Thorichthysarna i par så behöver det inte bli fiskar "över" som inte ingår i nått par, sen vet jag inte hur det är med korsningsrisken mellan meekin och elliotin, så den biten överlåter jag till folk med egen erfarenhet.
          Vet inte riktigt vilken ciklid du tänker på när du skriver "red head" men om det är en ciklid fr. SA skulle jag tippa på att det är nån rödhuvdad jordätare du söker tex. den som brukar kallas tuppkamciklid. "Eldbukar" och jordätare är i regel inga problem att hålla tillsammans så det skall gå bra.
          Sen när det gäller tetrorna hade jag nog köpt en större grupp, i ett såpass stort kar så "försvinner" de mao de uppfattas som en mkt liten grupp, det blir snyggare med ett större stim jag lovar.
          Iom att det kan finnas korsnings risk är jag inne på två Elliot par. Jag skall ev till butiken i morgon efter jobbet och då skall jag lägga namnet på minnet på dessa röd huvuden och knäppa en bild med mobilen. Vad kräver jordätare för att trivas? Vad är det som kan gå på tok mellan Meekin och ev jordätare?
          Jag vill inte överbefolka karet för de fiskar jag har sedan tidigare är ganska stora och jag vill ha tillväxt utrymme för dessa. Plecton jag har lär kunna bli ytterligare 25 cm längre dvs närmare 50cm. Men jag vill ha en fisk som stimmar bra och inte blir till dyr föda åt övriga fiskar i karet. Men en tio tolv vinkel blir inte för mycket heller? Jag gillar rödmunstetror med. Men misstänker att de kan bli föda till någon av cikliderna.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • akvavirum

            #6
            Ursprungligen postat av Mick13
            Jag har läst om ciklider som stressar honorna med leklusten. Så Eliotten är strikt par bildande ? För i så fall nöjer jag mig med ett par för det finns ingen orsak till o ha flera honor i så fall. Jag var lite nyfiken med på hur trodde tetrorna skull klara sig från att bli mat. Neoner är uteslutna fast jag gillar dem för de är på tok för lätta byten på natten.
            Nej, jag tror inte dessa stressar sina honor. Men undantag finns väl, som inom alla arter. Jag köpte 8 stycken och inom ett par dagar så var de 3 par. De håller ihop i vått och torrt tycker jag - påminner om svanar :-) De två som "blev över" får hålla till i övre skiktet och så fort jag får tag i dem så får jag åka tillbaka med dem för antingen är de ett par som är svagare eller också är det två av samma kön - jag ser inte vilket just nu. Men jag tycker annars att paren beter sig ganska harmoniskt mot varandra - trots att 1 par har rom att vakta nu (snabba jäklar - 1 vecka sen de kom hem)
            Den du beskriver som red head har jag inte en susning om vad det är - elelr om den därmed går eller inte går med småfisk. Enligt han på Kaggeledstorg kunde jag inte ha småfisk med Elliotisarna men har man tur så kanske det går. För jag har sett att de florerar runt i karet på natten också, dessa Ellisar Förtjusande fiskar som fascinerar mig med sitt beteende, har gått från ett "kanske" till delad favoritfisk Dels är de roliga parvis mot varandra (har ej rört varann än iallafall) och dels ser det festligt ut när de spottar ut sanden...) Nyfikna rackare som inte är så rädda av sig heller.

            Kommentar

            • akvavirum

              #7
              Nej, jag tror inte dessa stressar sina honor. Men undantag finns väl, som inom alla arter. Jag köpte 8 stycken och inom ett par dagar så var de 3 par. De håller ihop i vått och torrt tycker jag - påminner om svanar :-) De två som "blev över" får hålla till i övre skiktet och så fort jag får tag i dem så får jag åka tillbaka med dem för antingen är de ett par som är svagare eller också är det två av samma kön - jag ser inte vilket just nu. Men jag tycker annars att paren beter sig ganska harmoniskt mot varandra - trots att 1 par har rom att vakta nu (snabba jäklar - 1 vecka sen de kom hem)
              Den du beskriver som red head har jag inte en susning om vad det är - elelr om den därmed går eller inte går med småfisk. Enligt han på Kaggeledstorg kunde jag inte ha småfisk med Elliotisarna men har man tur så kanske det går. För jag har sett att de florerar runt i karet på natten också, dessa Ellisar Förtjusande fiskar som fascinerar mig med sitt beteende, har gått från ett "kanske" till delad favoritfisk Dels är de roliga parvis mot varandra (har ej rört varann än iallafall) och dels ser det festligt ut när de spottar ut sanden...) Nyfikna rackare som inte är så rädda av sig heller.

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Ursprungligen postat av akvavirum
                Nej, jag tror inte dessa stressar sina honor. Men undantag finns väl, som inom alla arter. Jag köpte 8 stycken och inom ett par dagar så var de 3 par. De håller ihop i vått och torrt tycker jag - påminner om svanar :-) De två som "blev över" får hålla till i övre skiktet och så fort jag får tag i dem så får jag åka tillbaka med dem för antingen är de ett par som är svagare eller också är det två av samma kön - jag ser inte vilket just nu. Men jag tycker annars att paren beter sig ganska harmoniskt mot varandra - trots att 1 par har rom att vakta nu (snabba jäklar - 1 vecka sen de kom hem)
                Den du beskriver som red head har jag inte en susning om vad det är - elelr om den därmed går eller inte går med småfisk. Enligt han på Kaggeledstorg kunde jag inte ha småfisk med Elliotisarna men har man tur så kanske det går. För jag har sett att de florerar runt i karet på natten också, dessa Ellisar Förtjusande fiskar som fascinerar mig med sitt beteende, har gått från ett "kanske" till delad favoritfisk Dels är de roliga parvis mot varandra (har ej rört varann än iallafall) och dels ser det festligt ut när de spottar ut sanden...) Nyfikna rackare som inte är så rädda av sig heller.
                Vad har du för andar fiskar ihop med dina Elliot? Hur stort är karet du har Elliotten i ?
                Det tråkiga nu är att jag måste välja mellan Elliot och Meekii.....
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #9
                  Hittade detta klippet på nätet Elliot i hop med mindre fiskar. Kan någon se vad det är för teteror som simmar i bakgrunden i slutet av filmen.

                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    En av tetrorna kanske var colombiatetra:


                    Röd huvudet du söker skulle kunna vara
                    - Geophagus tapajos red head, men jag tror att namnet numer är orange head. Det är snarare SA i så fall.
                    eller
                    - Rödskuldrad hantelciklid också SA

                    Annars finns Vieja synspila som är CA och kallas rödhuvad ciklid. Lite tugffaste laget för övriga innevånare.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #11
                      Heh hittade aureus som vaktar sina yngel på UT =)
                      En trevlig ciklid det med =)

                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dre
                        En av tetrorna kanske var colombiatetra:


                        Röd huvudet du söker skulle kunna vara
                        - Geophagus tapajos red head, men jag tror att namnet numer är orange head. Det är snarare SA i så fall.
                        eller
                        - Rödskuldrad hantelciklid också SA

                        Annars finns Vieja synspila som är CA och kallas rödhuvad ciklid. Lite tugffaste laget för övriga innevånare.
                        Du är hur säker som helst jag var inne på kejsaretetra men du har svaret kollade tre ggr det ser ut som colombiatetra till 100%. Jag googlade på Geophagus tapajos och vist där var firren från butiken, hade tidigare goglat på red head och röd huvud ciklid men hittade inte den jag set . Den är Jäkligt fin den med jag är glad för att jag inte skall handla fisk i morgon till karet, för jag har en sådan hemsk beslutsångest. oftast har jag vetat vad jag vill köpa när jag gått till butiken men nu när jag bestämt mig för något jag har någon erfarenhet/koll på så kom denna ovana situation... Men helt klart är att jag aldrig kommer in på ett Malawi kar det blir SA /CA ciklider i 345an ..
                        Vieja synspil snygga färger men var i det största slaget för mitt kar, jag kan inte med det med stora fiskar i små burkar.
                        Senast redigerad av Mick13; 20 March 2010, 23:29.
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          Hur fin sand måste jordätare ha för att kunna filtrera ut födan ur sanden ?
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            max 2 mm men finare är bättre. Jag har just tapajosarna och jag kör med julas blästersand, det är sand från någon sjö och ligger på 0,-0,8 mm. Den är helt ren och dammar inte, dvs bara dumpa rätt ned i karet
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              Eldbuken är en relativt fredlig Centralamerikan, den blir inte så stor heller. Elliott har jag ingen erfarenhet av.
                              Men vill du ha någon större Centralamerikan som är fredligt, ska du fundera på Nicaraguaciklid. Det är ju individuellt med dom också, men jag har bara bra erfarenheter av dem. Visserligen kan de äta mindre fiskar, men jag tror inte du hittar en Centralamerikan som inte gör det.

                              Det var någopn som hade skrivit nåt om Synspilan (Vieja synspila) Den är mycket vacker, men den är också revirhävdande och blir stor. Så 345 liter är i minsta laget för den. Mina gick i 720 litern, och de tog över halvar akvariumet....Nu var iofs de fullvuxna, men redan som ganska unga-/små är de revirhävdande.

                              Jordätarna (Geophagus) har jag mycket dålig erfarenhet av.....De exemplar jag har haft, har varit mycket aggressiva. Men även där sägs det att de ska vara bland de lugnare SA cikliderna. Jag skulle inte vilja rekomendera dem, men det är jag. Det finns förmodligen andra som är av en helt annan mening vad gäller Jordätarna
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...