Vågar man skaffa sig sina första Discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djurvännen
    • August 2009
    • 92

    #16
    Ursprungligen postat av Ouscazz
    Odlad diskus fungerar bra i vanligt kranvatten och pH 7,5-8,5. Finns ingen alls anledning att klabba med justering av pH-värde. Stabilt pH är viktigare än korrekt pH!

    En bra riktlinje för hur många diskus man kan ha i ett akvarium och hur stort det ska vara är att varje fisk bör ha minst 50 liter vatten att röra sig i samt att man helst bör ha minst 6-8 i ett litet stim. M.a.o. bör akvariet vara 300L eller större för att ge djuren bra förutsättningar att trivas.

    Diskushållning är inte så himla svår som många vill ge sken av. Dock finns det vissa saker man måste vara noggrann med, regelbundna och ganska täta vattenbyten, hög allmänhygien i karet, god filtrering, stenkoll på djurens kondition, varierad kost, m.m.

    Man bör ha hyfsad koll på de vanligaste sjukdomarna som kan tänkas drabba diskus. Sjukdomar kommer förr eller senare att drabba de flesta som håller diskus men de är oftast lätta att behandla bara man är snabb med diagnos och insats. Ett grundapotek med de vanligaste medicinerna är ett måste!

    Köp INTE smådiskus på 6-10cm cm bara för att de är så mycket billigare än större fisk. Du kommer med allra största säkerhet att få problem med dem. Köp istället fisk som är 12-14cm så är chansen många gånger större att du lyckas med dem. Mer erfarna diskushållare klarar oftast av att dra upp mindre fisk till vuxen storlek men det är inget för nybörjare att pyssla med.

    Läs på mycket och gå gärna med i ett diskusforum där kunskapen flödar så ska det säkert gå bra.


    Magicfingers är en fåne!

    Bra tips det med storleken, funderade själv på det, är ju logiskt att vuxna exemplar är tåligare än unga...

    En sak är jag fundersam över och det är priset!

    De verkar inte vara svåra att få att leka, och de vårdar sina yngel (som är många).Det är väl eftgerfrågan som styr det plus att de är så "hypade" men vackra är de.

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #17
      Ursprungligen postat av Djurvännen
      En sak är jag fundersam över och det är priset!

      De verkar inte vara svåra att få att leka, och de vårdar sina yngel (som är många).Det är väl eftgerfrågan som styr det plus att de är så "hypade" men vackra är de.

      Jag får nog säga att jag tycker att diskus är en förhållandevis prisvärd fisk.

      Diskus är tämligen lätt att få i lek men väl de har lagt sina ägg slutar allt det "lätta"...
      Den ofantliga arbetsbörda man som hobbyodlare lägger ned på att dra upp diskusyngel går aldrig att värdera i pengar, då skulle varje fisk kosta tusentals kronor. Kommersiell odling är till stora delar automatiserad annars hade väldigt få haft råd att köpa diskus.

      Om du någon gång får för dig att dra upp diskusyngel ber jag dig att gå tillbaka och fundera över den här diskussionen igen...
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • Djurvännen
        • August 2009
        • 92

        #18
        Ursprungligen postat av Ouscazz
        Jag får nog säga att jag tycker att diskus är en förhållandevis prisvärd fisk.

        Diskus är tämligen lätt att få i lek men väl de har lagt sina ägg slutar allt det "lätta"...
        Den ofantliga arbetsbörda man som hobbyodlare lägger ned på att dra upp diskusyngel går aldrig att värdera i pengar, då skulle varje fisk kosta tusentals kronor. Kommersiell odling är till stora delar automatiserad annars hade väldigt få haft råd att köpa diskus.

        Om du någon gång får för dig att dra upp diskusyngel ber jag dig att gå tillbaka och fundera över den här diskussionen igen...
        Har ingen erfarenhet av det själv, så jag bara spekulerar

        Kommentar

        Arbetssätt...