Vågar man skaffa sig sina första Discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djurvännen
    • August 2009
    • 92

    Vågar man skaffa sig sina första Discus?

    Är de så extremt känsliga?

    Klarar typ 2 st sig i mitt 310l kar (fluval 405 ytterfilter) med 3 skalare, lite malar och lite småfisk?

    Måste de ha några konstiga ph värden eller lliknande? jag har ph på 7.6 blir inte mindre än så eftersom kranvattnet (medelhårt enl VA Syd) har ph 8.

    hur gör ni som håller diskus?
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Ja om du är djurvän så skall du inte köpa två då det är en stimfisk.
    Annars läser man på lite o ger dem de förutsättningar de vill ha så är det inga problem.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • draft
      • December 2009
      • 86

      #3
      Diskus vill ha surt pH, d.v.s. under 7. Nånstans mellan 6 och 7.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        och ganska hög temp- 28-30 C, och mjukt vatten.

        sen finns det exempel på att diskus o scalarer inte går så bra ihop, fast samtidgt finns det exempel på att det går jättebra, men det kan vara värt att tänka på.

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          om du har gått om pengar att kasta i sjön så...
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Djurvännen
            Är de så extremt känsliga?

            Klarar typ 2 st sig i mitt 310l kar (fluval 405 ytterfilter) med 3 skalare, lite malar och lite småfisk?

            Måste de ha några konstiga ph värden eller lliknande? jag har ph på 7.6 blir inte mindre än så eftersom kranvattnet (medelhårt enl VA Syd) har ph 8.

            hur gör ni som håller diskus?
            @MagicFingers: Vadå kasta pengar i sjön?

            @ Djurvännen: Om jag vore i dina kläder skulle jag nog vänta ett tag och läsa in mig mer då det kan vara lite trixigt att få dem att trivas och må väl. Inte för att vara dum, men ser man på de frågor du ställer bör du nog bli lite mer varm i kläderna dådiskus ofta är lite mer krävande än andra fiskarter.
            Nu säger jag inte att du inte ska skaffa dig några, utan ge det lite tid och ta reda på så mycket info som möjligt, och skulle du inte hitta vad du letar eftrer så är det bara att fråga på.
            Ditt kar funkar utmärkt till ett gäng diskusar, men kanske ännu bättre om du bara kör med diskus, lite olika malar och tetror.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Djurvännen
              • August 2009
              • 92

              #7
              ok så sänka ph till strax under 7, skaffa fler än 2, byta vatten ofta då borde det funka?

              Hittar inte så mycket fakta utan mest folks egna observationer och tycke...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Djurvännen
                ok så sänka ph till strax under 7, skaffa fler än 2, byta vatten ofta då borde det funka?

                Hittar inte så mycket fakta utan mest folks egna observationer och tycke...
                Jepp, och det är lite därför jag förespråkar att man har lite mer kött på benen innan man skaffar diskus. Det som funkar hos mig kan vara rena katastrofen hos dig, och diskus är som alla andra fiskar egna varelser som inte alltid faller inom ramen för hur de ska fungera rent generellt.
                Ett pH på 7,6 är inte så farligt högt, men med några rötter i karet så kommer du säkert ner ett par tiondelar utan att behöva laborera med preparat som kan få jojo-funktion med vattnet.
                Ska du ha hyffsat säker pH-sänkning under längre tid, är nog ett co2 system att föredra, men det är dyrt och är även en del trix att få det i balans.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #9
                  Ursprungligen postat av MagicFingers
                  om du har gått om pengar att kasta i sjön så...
                  Åhh, vilket hjälpsamt svar...
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  • Djurvännen
                    • August 2009
                    • 92

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jepp, och det är lite därför jag förespråkar att man har lite mer kött på benen innan man skaffar diskus. Det som funkar hos mig kan vara rena katastrofen hos dig, och diskus är som alla andra fiskar egna varelser som inte alltid faller inom ramen för hur de ska fungera rent generellt.
                    Ett pH på 7,6 är inte så farligt högt, men med några rötter i karet så kommer du säkert ner ett par tiondelar utan att behöva laborera med preparat som kan få jojo-funktion med vattnet.
                    Ska du ha hyffsat säker pH-sänkning under längre tid, är nog ett co2 system att föredra, men det är dyrt och är även en del trix att få det i balans.

                    ok, tack för svar!

                    Kommentar

                    • Djurvännen
                      • August 2009
                      • 92

                      #11
                      Förresten hur många kan man ha i ett 300l kar?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det beror på vilken storlek du väljer, och även det är efter plånboken.
                        Små på upp till 8-10 cm bör du ha ett gäng på minst 8-10 st, fullvuxna eller åtminstonde nästan stora, runt 6 st. Detta beroende även på övriga invånare i karet.
                        Enstaka bör du inte ha eftersom de är gruppfiskar och får sin trygghet i stimmet även när de är äldre.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Ouscazz

                          • February 2009
                          • 910

                          #13
                          Odlad diskus fungerar bra i vanligt kranvatten och pH 7,5-8,5. Finns ingen alls anledning att klabba med justering av pH-värde. Stabilt pH är viktigare än korrekt pH!

                          En bra riktlinje för hur många diskus man kan ha i ett akvarium och hur stort det ska vara är att varje fisk bör ha minst 50 liter vatten att röra sig i samt att man helst bör ha minst 6-8 i ett litet stim. M.a.o. bör akvariet vara 300L eller större för att ge djuren bra förutsättningar att trivas.

                          Diskushållning är inte så himla svår som många vill ge sken av. Dock finns det vissa saker man måste vara noggrann med, regelbundna och ganska täta vattenbyten, hög allmänhygien i karet, god filtrering, stenkoll på djurens kondition, varierad kost, m.m.

                          Man bör ha hyfsad koll på de vanligaste sjukdomarna som kan tänkas drabba diskus. Sjukdomar kommer förr eller senare att drabba de flesta som håller diskus men de är oftast lätta att behandla bara man är snabb med diagnos och insats. Ett grundapotek med de vanligaste medicinerna är ett måste!

                          Köp INTE smådiskus på 6-10cm cm bara för att de är så mycket billigare än större fisk. Du kommer med allra största säkerhet att få problem med dem. Köp istället fisk som är 12-14cm så är chansen många gånger större att du lyckas med dem. Mer erfarna diskushållare klarar oftast av att dra upp mindre fisk till vuxen storlek men det är inget för nybörjare att pyssla med.

                          Läs på mycket och gå gärna med i ett diskusforum där kunskapen flödar så ska det säkert gå bra.


                          Magicfingers är en fåne!
                          www.diskusforum.se
                          www.loricariidae.se

                          Kommentar

                          • Fredrik1
                            • February 2009
                            • 305

                            #14
                            Du kan helt klart ha 6-8st, och nån gång måste väll vara den första, ellerhur?
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              #15
                              +1 på Ouscazz.

                              //Roger
                              Discus for life

                              Kommentar

                              Arbetssätt...