Regnbågsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    Regnbågsciklider

    Jag undra vad ni tror om att ha ett par Regnbågsciklider i ett akvarium på 43l (med mycket rötter och en del växter)...

    Tacksam för svar.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Det är A. agassizii du funderar på, va?
    Jag tror att 43 liter är väl litet - det här är rätt tuffa ciklider och två honor kommer att fajtas ganska mycket, och speciellt jobbigt blir det för den som är underdånig. När honorna inte är i lekfas kan hanen bli duktigt aggressiv också och då gäller det att det finns lite ytor för de olika individerna att hålla sig undan på. Jag skulle rekommendera åtminstone 100 liter för en grupp agassizii.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Som jag skrev så tänkte jag på ett par och inte en grupp...
      Så du tror inte det skulle funka med en hel del gömställen?
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av pikachu
        Som jag skrev så tänkte jag på ett par och inte en grupp...
        Så du tror inte det skulle funka med en hel del gömställen?
        Hmm.. OK.
        A. agassizii är av typen haremslekare - och kommer bäst till sin rätt om en hane och flera (typ 2-3) honor går tillsammans. Om du stoppar ner en hane och en hona i ett 43-liters kar, kan det till en början kanske faktiskt fungera, då det ofta är så att när vissa ciklider hamnar i en ny miljö så går de till lek ganska snabbt (om förutsättningarna är de rätta).
        Har du alltså lite flyt så kan en hona och en hane "trivas till" initialt och kanske producera en lek. Det blir dock ofatst så att när leken är över, hamnar honan i en vilofas och har liksom inget direkt att ta sig för. Hanen kan bli aggressiv mot honan och det blir en massa jagande. I 43 liter blir detta ganska så trist.
        Föralldel - pröva, men jag har en känsla av att det hyfsat snabbt blir ett "stressigt" kar. Fundera lite på det - och kolla runt lite på ciklider som kan passa i mindre burkar.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Kan man prova att ha en fisk som hannen kan avreagera sig, men som ändå tål en del stryk?
          Senast redigerad av pikachu; 09 February 2010, 12:30.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • CyberLizard
            • October 2009
            • 165

            #6
            Du menar så här?

            Ao fim de 15 anos de existência, em que foi uma, se não mesmo a, referência em ciclídeos na língua portuguesa, o projecto ciclideos.com chega ao fim. É uma decisão que está a ser ponderada há vários...
            Projektråd 160L SA

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av pikachu
              Kan man prova att ha en fisk som hannen kan avreagera sig, men som ändå tål en del stryk?
              Njaa... Med risk att framstå som en riktigt intorkad tråkmåns nu; Nej!
              Stå ut med mig en kort stund till så skall jag förklara: Det funkar inte riktigt så i akvarier, framförallt inte i mindre kar. En "strykfisk" blir mer eller mindre omedelbart så kuvad att den ställer sig i ett hörn, troligtvis uppe vid ytan - den kommer att vantrivas och bli altmer blek, illamående och till slut duka under.
              Det är väldigt sällan det fungerar med "terrorbalans" mellan fiskar som i det naturliga bildar hårt hållna revir, i akvarier - och det funkar också dåligt att ha någon allmänt simmande fisk som strykfisk i ett mindre kar.
              Skall man lyckas med detta så måste akvariet vara mycket större. En agassizii-hane (och även honan/honorna) ser hela karet som sitt revir och vill helt enkelt inte ha några andra där som stör. I ett 43-liters kar blir detta ohållbart i de flesta fall. Ciklider avreagerar sig inte - alltså; en hane blir inte snällare mot en hona av sin egen art bara för att han får jaga en annan fisk lite då och då.
              Vi kan jämföra med när jag hade en grupp på en hane och tre honor av agassizii i mitt 960-literskar. Den hanen fullständigt regerade och jagade bort betydligt större och tuffare ciklider än honom själv.... Nu fanns det dock så mycket utrymme och gömstälen i det karet att någon form av balans ändå upprätthölls - men det var bara precis att det fungerade.
              Om det nu är 43 liter som liksom är din gräns, storleksmässigt - så föreslår jag att du funderar lite på val av ciklid, och kollar runt på artbeskrivningarna och kikar på vilka typer av ciklider som kan få plats och trivas i ett mindre kar runt cirka 50-liter.
              Därmed är det ju inte sagt att det inte går att ha en hona och en hane av agassizii i ditt kar - men åtminstone jag är tveksam till detta, speciellt efter en kort tid.
              Såhär är det ofta i akvarievärlden - man får helt enkelt anpassa sina fiskval och akvarium så att det passar djuret man tänkt införskaffa.
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 February 2010, 13:56.

              Kommentar

              • Virros
                • January 2010
                • 488

                #8
                Om du vill ha ciklid så finns det ju:
                Mikrogeophagus ramirezi (fjärilsciklid)
                Apistogramma cacatuoides (kakadua ciklid)

                Båda fukar bra i ett 43 liters kar.

                Kommentar

                • Luxur
                  • October 2009
                  • 127

                  #9
                  Jag har palettciklider en hane och en hona i mitt 200 l. Kanske dina är något liknande. Dom har yngel nu och då ställer dom till ett helvete för dom andra fiskarna. Alla dom andra fiskarna vistas i en fjärdedel av akvariet för att slippa stryk. Men ibland gör hanen en rajd in där också för att visa att han inte glömt bort dom. Detta ynglande utspelar sej så där var annan månad. Nu råkade jag inte se att dom skulle få yngel och köpte två segelfensmolly, stora och fina. Innan dom han bli hemmastadda började cirkusen. En dog efter några få dagar, den andra började också se dålig ut så jag flyttade över honom till ett annat akvarium. Där piggnade han till igen och mår nu bra.
                  Palettcikliderna är vackra och kraftfulla att se på men jag tror jag skall ta bort en av dom få se om de blir lugnare, om inte åker bägge två.
                  54 liter. Molly.
                  200 liter. Olika fiskar.

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    MaxB:

                    Vad skulle du rekommendera till det för apistogramma till mitt 43 liters kar i så fall?
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av pikachu
                      MaxB:

                      Vad skulle du rekommendera till det för apistogramma till mitt 43 liters kar i så fall?
                      Jag skulle nog kika på Apistogramma borelli - dom är lite lugnare och tycks trivas ganska fint i lite mindre kar, prova en hane och två honor. Det kan bli lite fajt mellan kärringarna, men jag tror nog det kan funka.
                      Inred karet med mycket små rötter och växter så att feelingen blir djunglig och snårig - med massor av fina små gömställen.
                      Jag har en liten tråd om borelli i ett 80-literskar här;

                      Kika lite där och känn efter vad dy tycker.

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Då har jag en till fråga:

                        Vet du var i Stockholm man skulle kunna få tag i Borellis?
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • maggan55
                          • September 2008
                          • 219

                          #13
                          Ursprungligen postat av Virros
                          Om du vill ha ciklid så finns det ju:
                          Mikrogeophagus ramirezi (fjärilsciklid)
                          Apistogramma cacatuoides (kakadua ciklid)

                          Båda fukar bra i ett 43 liters kar.
                          Jag har 2 ramarezi i ca 50l och den ena jagar hela tiden den andra som inte får vara ifred någonstans, gömmer den sig så letar "elakingen" upp den och jagar vidare. Jag måste köpa ett större akvarium nu. Så hä funkar et inte.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ursprungligen postat av pikachu
                            Då har jag en till fråga:

                            Vet du var i Stockholm man skulle kunna få tag i Borellis?
                            Nej, tyvärr... Jag tror att du helt enkelt får ringa runt till butikerna och kolla läget. I stockholmsområdet tror jag inte det skall vara några problem att hitta dessa!

                            Kommentar

                            • Virros
                              • January 2010
                              • 488

                              #15
                              Ursprungligen postat av maggan55
                              Jag har 2 ramarezi i ca 50l och den ena jagar hela tiden den andra som inte får vara ifred någonstans, gömmer den sig så letar "elakingen" upp den och jagar vidare. Jag måste köpa ett större akvarium nu. Så hä funkar et inte.
                              Är det honan eller hanen som "jagar" den andra?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...