Pris på diskus Per st?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • draft
    • December 2009
    • 86

    #76
    Ursprungligen postat av fredrik_4044
    nice vad hade du tänkt dig för kar och Diskus sorter då?
    Karet ser du i inlägg #25 här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...=137023&page=2 och jag skulle vilja ha lite färg i det så Marlboro red står väl högst på önskelistan för tillfället men lär ju hinna ändra mig både en och två gånger innan det blir aktuellt :P

    Sorry för O.T!

    Kommentar

    • fredrik_4044
      • September 2008
      • 65

      #77
      Ursprungligen postat av draft
      Karet ser du i inlägg #25 här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...=137023&page=2 och jag skulle vilja ha lite färg i det så Marlboro red står väl högst på önskelistan för tillfället men lär ju hinna ändra mig både en och två gånger innan det blir aktuellt :P

      Sorry för O.T!
      mkt snyggt ju hur många hade du tänkt dig då?
      ja Marlboro e så jäkla snygga..

      Kommentar

      • draft
        • December 2009
        • 86

        #78
        Ursprungligen postat av fredrik_4044
        mkt snyggt ju hur många hade du tänkt dig då?
        ja Marlboro e så jäkla snygga..
        Tack

        En fråga/tanke som är relevant för tråden och även ger dig svar på det du undrade är att jag funderar på att köpa 10 st i en o samma veva. Fördelar med detta är att man minimerar risken att få in oönskade grejer i karet samt att fiskarna blir enhetliga och förhoppningsvis har jag ca 7 vuxna o fräscha diskus efter "ett tag"

        Hoppas hitta någon privat odlare och göra ett paketpris.

        Kommentar

        • fredrik_4044
          • September 2008
          • 65

          #79
          Ursprungligen postat av draft
          Tack

          En fråga/tanke som är relevant för tråden och även ger dig svar på det du undrade är att jag funderar på att köpa 10 st i en o samma veva. Fördelar med detta är att man minimerar risken att få in oönskade grejer i karet samt att fiskarna blir enhetliga och förhoppningsvis har jag ca 7 vuxna o fräscha diskus efter "ett tag"

          Hoppas hitta någon privat odlare och göra ett paketpris.

          ja jag kommer oxå köpa alla vid ett tillfälle annars lär det ju bli kaos i akvariet...
          mm jag letar effter odlare med i närheten av mig (linköping)

          Kommentar

          • Lilla Damen
            • February 2008
            • 2649

            #80
            Naa... kaos har det inte blivit i mitt (åtminstonne inte än), fastän jag bara köpt två eller 1 diskus i taget, med 3-4 månaders mellanrum...
            De har varit 8-10 cm stora vid inköp och får mat minst tre gånger om dagen (det som blir över tar malar och tetror hand om)...

            Kommentar

            • Ouscazz

              • February 2009
              • 910

              #81
              Ursprungligen postat av draft
              Tack

              En fråga/tanke som är relevant för tråden och även ger dig svar på det du undrade är att jag funderar på att köpa 10 st i en o samma veva. Fördelar med detta är att man minimerar risken att få in oönskade grejer i karet samt att fiskarna blir enhetliga och förhoppningsvis har jag ca 7 vuxna o fräscha diskus efter "ett tag"

              Hoppas hitta någon privat odlare och göra ett paketpris.

              Marlboro Red yngel, 12 dagar gamla på bilden som jag tog i förrgår. Båda föräldrarna är Stendker.
              Bifogade filer
              www.diskusforum.se
              www.loricariidae.se

              Kommentar

              • draft
                • December 2009
                • 86

                #82
                Ursprungligen postat av Ouscazz
                Marlboro Red yngel, 12 dagar gamla på bilden som jag tog i förrgår. Båda föräldrarna är Stendker.
                Grymt!

                Nu blev jag avundsjuk! :P

                Kommentar

                • fredrik_4044
                  • September 2008
                  • 65

                  #83
                  Ursprungligen postat av Ouscazz
                  Marlboro Red yngel, 12 dagar gamla på bilden som jag tog i förrgår. Båda föräldrarna är Stendker.

                  nice måste va det ultimata att få Diskus yngel.. och Marlboro som e så jäkla snygga..

                  med risk att få skit av alla odlare osv skrivaer jag detta nedan.. tyvärr kommer ju jag själv bidra till detta genom att köpa Diskus om jag inte köper VF ioförsig
                  det som inte tilltalar mig med just odling av Diskus är just själva odlings akvarien ser så jäkla trist ut bara.. ett tomt litet akvarie med en kon i mitten..

                  men alla uppfödningar oavsett djurart har nog det inte så kul det bästa är ju att djuren ifråga inte vet ngt annat än just de miljöerna de lever i..
                  och som sagt så kommer jag ju förmodligen bidra till det hela ...

                  Kommentar

                  • Ouscazz

                    • February 2009
                    • 910

                    #84
                    Ursprungligen postat av fredrik_4044
                    nice måste va det ultimata att få Diskus yngel.. och Marlboro som e så jäkla snygga..

                    med risk att få skit av alla odlare osv skrivaer jag detta nedan.. tyvärr kommer ju jag själv bidra till detta genom att köpa Diskus om jag inte köper VF ioförsig
                    det som inte tilltalar mig med just odling av Diskus är just själva odlings akvarien ser så jäkla trist ut bara.. ett tomt litet akvarie med en kon i mitten..

                    men alla uppfödningar oavsett djurart har nog det inte så kul det bästa är ju att djuren ifråga inte vet ngt annat än just de miljöerna de lever i..
                    och som sagt så kommer jag ju förmodligen bidra till det hela ...
                    ????
                    www.diskusforum.se
                    www.loricariidae.se

                    Kommentar

                    • stigson
                      • February 2009
                      • 522

                      #85
                      Ursprungligen postat av Ouscazz
                      Marlboro Red yngel, 12 dagar gamla på bilden som jag tog i förrgår. Båda föräldrarna är Stendker.

                      Häftigt

                      Kommentar

                      • fredrik_4044
                        • September 2008
                        • 65

                        #86
                        Ursprungligen postat av Ouscazz
                        ????
                        ja vadå??
                        som sagt var inte riktat till ngn personligen om det va det du trodde...

                        Kommentar

                        • Ouscazz

                          • February 2009
                          • 910

                          #87
                          Ursprungligen postat av fredrik_4044
                          ja vadå??
                          som sagt var inte riktat till ngn personligen om det va det du trodde...
                          Nä, begrep bara inte vad du skrev...
                          www.diskusforum.se
                          www.loricariidae.se

                          Kommentar

                          • fredrik_4044
                            • September 2008
                            • 65

                            #88
                            Ursprungligen postat av Ouscazz
                            Nä, begrep bara inte vad du skrev...

                            ? okej.. vad va det du inte förstod då?
                            kanske kan förklara

                            Kommentar

                            • pjoing
                              • October 2009
                              • 16

                              #89
                              Jag fick enligt mig ett riktigt bra pris på discus. Min lokala butik skall "lägga" ner dom lite mer avancerade arterna så då blev jag erbjuden en grupp om 5 discusar på runt 10 cm för 60€ runt 600 kronor, ordinariepris låg på strax under 2000 kr. Är inte helt säkra på vad det var för arter då namnen var satta av en finsk uppfödare, men jag tror att det är 2 red, 2 snakeskin samt en solitt blue. Dom flyttar hem under veckan då jag skall göra om mitt stora kar till discus kar(får ha dom hos affären tills jag är nöjd med mina värden). Nu har jag lite guramis samt corys o några tetror i 300 liters karet. Värdena är perfekta för disucs som det är nu pH på 6,2 och nitrit och kH är ok. Jag tänkte tömma karet på fisk låta hälften av vattnet vara kvar. Tvätta allt rutor rötter osv samt minska ner växtbeståndet samt halvera mängden rådasand. Sen tillsätter jag lite nytt vattne höjer tempen till 29 grader. Samt lägger i några tetror o corys och håller koll på värdena under några dagar för att se att de är stabila. sen är planen att introducera discusarna mot slutet av veckan. Låter det bra eller anser ni att jag bör göra på annat sätt?

                              Kommentar

                              • pjoing
                                • October 2009
                                • 16

                                #90
                                Vill bara tillägga att karet är rejät inkört med stabila värden och ingen av fiskarna är sjuka. Malar och corys trivs bra och lägger ägg regelbundet. Har rejäl filtrering i karet osv.. Vet att det kan vara lite chansning att ta gammalt vatten och börja köra diskus så snabbt, men erbjudandet var för bra för att motstå. Ägaren till butiken känner till mig och vet att jag är seriös och ville därför ge mig detta erbjudande.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...