Trigga lek på fjärilar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    Trigga lek på fjärilar?

    Vad har ni för tips för att trigga lek på fjärilar?

    De jag vet om är väl:
    Kallvattenbyte
    Levandefoder

    Fyll gärna på med fler saker som ni märkt kan trigga dem, har två fjärilar som går tillsammans hela tiden, hanen har en starkt färgad lekdräkt och honan är rejält rosa-lila om buken men de har aldrig lekt eller ens tenderat till att börja gräva grop eller liknande
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Är du säker på att de mår bra tillsammans? :S:P:$

    Om de går bra ihop så kan jag inget mer. :$
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      (Hoppsan - nu blir det ett sånt där långt inlägg igen... hoppas det är ok - vet att många ogillar långa textinlägg.)
      Fjärilsciklider är lite luriga med parbildning, speciellt om man jämför med andra dvärgciklider, till exempel Apistogramma. Till att börja med ser man att de gärna som yngre går i ganska stora grupper och efter en tid parar ut sig och skaffar små revir. Nu finns det ju inte så speciellt mycket vilddokumentation, men de få bilder och filmer från deras naturliga miljö man ändå kan få se så verkar det som att de är ganska rörliga när det gäller revir. Alltså; de verkar flytta runt en hel del och kan leka på lite olika ställen, där de känner att det finns bra möjligheter för lek.
      I ett akvarie så är mitt tips att ha en mindre grupp till att börja med. Efter en tid brukar det nästan alltid bli ett eller två par som går in för lekandet ganska seriöst.
      En sak som är vanlig är att det efter leken, oavsett om den blir lyckad eller inte, blir ett viloglapp - där antingen honan eller hanen blir ointresserad av att leka och den andra parten ofta jagar eller skuffar undan den som inte är sugen. Har man bara ett par i ett kar, som kanske är lite litet i storlek, så blir det lätt en obalans där en part kan bli stressad och undfallande.
      Det verkar alltså som att det behöver vara lite spejs mellan parterna just i dessa perioder.
      Ofta märker man att en ny miljö kan trigga fjärilar till lek - speciellt ofta ser man detta då man precis har köpt nya fjärilar och släpper i dom i karet. De blir ofta rejält i lektagen de första dagarna, och slänger i väg en lek för att sedan stagnera och det blir lite jagande sinsemellan.
      De erfarenheter jag har av fjärilar är att det brukar funka bra om karet är hyfsat stort och man har fler individer.
      Detta med miljön tror jag också är viktigt; fjärilar flyttar runt en hel del (speciellt när de är i vilopaus). Har man då en massa olika ställen där de kan undersöka om det finns bra lekmöjligheter så verkar det som att någon av parterna ganska snart hittar en ny liten glänta eller håla och blir leksugen. Många arrangerar bara ett fåtal platser i karet (givetvis av utrymmesskäl och att få akvariet snyggt) och tänker sig att fjärilarna skall nöja sig med detta - men jag tror att så många möjliga lekplatser är bättre - gärna med tät vegetation och en inredning som för fiskarna hela tiden verkar ny och intressant. Ett lite joxigt sätt att arbeta på är ju att möblera om en aning i karet när man märker att ett fjärilspar stagnerat och det liksom inte händer någonting - man kan kanske flytta några rötter eller växter och arra om lite för att de skall vilja gå på upptäcksfärd och triggas till lek. Själv är jag inte så förtjust i att hålla på så då det lätt blir att fiskarna stressas, men man kan ju testa lite försiktigt och kolla om det kan funka.
      Annars är det bästa, tror jag, att bygga en bra och varierad miljö innan fiskarna introduceras i karet - bra vattenvärden - rejält med varierad mat och sedan låta karet vara i mesta mån.
      Hoppas du får igång dina fjärilar!

      Kommentar

      • Speedo
        • January 2010
        • 602

        #4
        Ne, varför ska man tycka långa inlägg är dåliga!!
        Om man tycker det så behöver man inte läsa dom! :S

        Jag tycker din info var bra
        Har jag stavat fel....Är det sant?
        Rätta mig gärna!

        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

        Kommentar

        Arbetssätt...