P.scalare Manacapuru Red Back

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • benno
    • August 2009
    • 125

Har idag kollat runt lite på bilder lite överallt och en liten fundering har kommit upp. Lägger upp en bild på den scalare jag köpte i höstas (tyvärr stendöd på bilden). Denna fisk köpte jag som P.scalare altum manacapuru redback.

Ögonen är gulsvarta, skjärtfenan är rak med strålfenor och knäck på nosen.

Alla bilder jag kollat på har detta på altumtypen (om man nu får kalla den det).

Alla redback utav std-typen har rödsvarta ögon och rund bakdel på skjärtfenan utan strålar som jag tittat på.

En tillfällighet eller?
    Bifogade filer

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Kanske, men mina RB har inte röd-svarta ögon någon av dem utan de ser mer ut som din döing (fast mina lever).
      Nu när man kollar in de skalarer du köpte i Norge ser de faktiskt inte till 100% ännu ut som Redback, men som sagt kan det finnas lite olika lokaliteter på dessa likväl som det finns olika Altum.
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

http://www.hobbykwekers.nl/jos-hut-maanvissen-emmen Är Mr Skalars (Jos Hut)hemsida för de som vill läsa.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• benno
          • August 2009
          • 125

Surt sa räven. Var 2 dar i Emmen för tre år sedan, om jag bara hade vetat.

Det är tydligen en storfräsare vi har på spåret!

Kommentar

• benno
            • August 2009
            • 125

Hittade en scalaresida från USA (tror jag) som bara handlar om scalarer. Dom har en särskild avdelning för vildform.

TAF-11 ( The Angelfish Forum 11 ).

Fast det verkliga kunnandet finns nog i europa ändå verkar det som i alla fall.

Kommentar

• Broddan
              • February 2007
              • 536

Hej på er!

Jag håller på att fundera ut vilken scalare sort jag ska ha. Huvudspåret är nån vildform men i svaga stunder har jag även tänkt på olika odlingsvarianter.

Pterophyllum sp. Surinam verkar rätt läcker. Länken nedan går till en forumstråd och en bit ner finns en bild på ett fint exemplar. Har nån skådat dessa i verkligheten och kan säga något om denna?

Hälsningar

D

Kommentar

• ansjo
                • November 2005
                • 29967

Det gäller bara att få tag i dessa med.
                Själv har jag varken sett eller hört talas om dessa skalarer, sedan om det är en egen art eller lokalitet får nog framtiden utvisa...
                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• benno
                  • August 2009
                  • 125

Letade fram en bra sida om skalarer, mest vildform.

Es handelt sich um echte Altum aus dem Rio Atabapo / Rio Inirida und den Zuflüssen des oberen Rio Orinoco.

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Ja där var ju en och annan som jag gärna skulle lägga vantarna på, samtidigt som det finns sådana som hade inte fått in en fena i mina kar med!
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Broddan
                      • February 2007
                      • 536

Fanns en hel del ögongodis!

Får se vad jag hittar på listorna när det är dags för scalareköp...
                      Hälsningar

D

Kommentar

• benno
                        • August 2009
                        • 125

En hel del fina tänkbara. Fast någon exakt fångstplats framgick som vanligt inte.

Det är väl som svenska kräftfiskevatten, ingen vill tala om dom bästa fångstplatserna.

En del av dom vildfångade diskus och skalarerna ser inget vidare ut på en del bilder jag sett, bett och trasiga fenor mm.

Det skulle vara intressant och komma i kontakt med en vanlig familjefiskare där nere men dom vet säkert inte ens vad en dator är så en hemsida från nån sån är väl bara att glömma, eller?

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Det finns däremot vissa exportörer som visar upp sin fisk i Brazilien men då framförallt diskus. Däremot finns det en affär i Belgien som jag skulle vilja besöka som sysslar med VF: http://www.hustinx-aquaristiek.com/ och de har både diskus, malar, skalarer och saltvatten.
                          Att de ser taskiga ut som VF är heller inte ovanligt, men det brukar rätta till sig efter en tid utan några större synliga spår.
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• fremar
                            • August 2003
                            • 1287

Va tror ni om dessa? http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=24904853 Kan det vara nåt att satsa på? Såg inte så värst röda ut tycker jag.

Kommentar

• hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

de färgar inte ut förrens de blir vuxna om jag inte missminner mig. o det är bara lite rött ovanför huvvet.

vet inte om det där är riktiga redbacks. jag hade nog inte köpt

Kommentar

• ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

För 60 NOK skulle jag slagit till. De ser bra ut i formen och är det föräldradjuren på bilderna (som är Redback) så är det lugnt.
                                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...