P.scalare Manacapuru Red Back

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • benno
    • August 2009
    • 125

    P.scalare Manacapuru Red Back

    Har nyss från norge bytt till mig 5st. Red Backscalarer f1 ca: 5cm. från nos till skjärtfena.

    Är lite osäker på dom då ryggen är mer ljusbrun än röd.

    Har läst så mycket om dom, en del säger att enbart vildfångade är röda och att den röda färgen inte ärvs vidare och dom odlade påstås vara färgade.

    Är det någon som fått avkomma på dessa här och fått dom att färga ut rött gärna med bilder?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nu har jag inte fått lek på mina, men de jag har är första kullen efter VF föräldrar och nog är de röda alltid:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1835.JPG
Visningar: 1
Storlek: 391,7 KB
ID: 2116142

    Jag har även köpt en liten grupp mindre Redback och de är kanske 7-8 cm höga än så länge men har inte färgat ut alls, men det kommer med stigande storlek.
    Om jag inte minns fel var även mina stora skalarer ganska bleka på ryggen när de var mindre och mer diskret rostfärgade så vänta du...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • benno
      • August 2009
      • 125

      #3
      Lägger in några bilder på dom, en av fem är ett större yngel.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Rent allmänt så TROR jag att det finns vildfångade med mycket rött och nästan inget rött alls.
        Så med andra ord - när man köper denna art så kolla alltid på ynglen i förväg.

        Sedan kan jag också tänka mig att man kan få dem rödare genom avel och genom att använda "rödfoder"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • benno
          • August 2009
          • 125

          #5
          Ja, för att vara 110% säker så får man kanske packa håven i ryggsäcken och resa till Manacapuru och fånga dom själv. He,he!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det tror jag med.
            Var det inte en tråd som KajP skrev om VF skalarer som såg fysiskt ut precis som "Redback" men utan det röda över ryggen?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • benno
              • August 2009
              • 125

              #7
              Det är exakt likadana som Ansjo´s som jag letat efter. Hade ju sådana för en del månader sedan men dom var sjuka när jag fick dom och dog ganska omgående.

              Får ge mina lite tid och se om dom färgar ut sig. Tycker igentligen dom redan borde gjort det nu, åtminstånde 4 av dom. Antar att dessa är nästan ett år.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jag tycker de inte har den lilla knycken på näsan heller, som även Altum har. Iofs kanske även det kommer senare, och även de små jag köpte förra månaden i Tyskland saknar detta så det är lite att chansa och köpa grisen i säcken.
                I vilket fall som helst är det fina fiskar du fått tag i, och ge det lite tid så kanske det kommer...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • benno
                  • August 2009
                  • 125

                  #9
                  Har lagt ut lite trådar på olika ställen och ska prata med killen som har Svensk Akvariefiskodling i Vänersborg, han importerar en hel del, (dock inga Redback) utöver det han odlar. Besökte han i ett annat ärende i somras och han är mycket kunnig och trevlig.

                  Som kanske märks så har jag blivit väldigt intresserad av vildformen av dom olika scalararterna. Får leta mer information om ämnet.

                  Dyker det upp nåt om detta hos er är jag mycket tacksam.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Kanske du skulle satsa på att åka med ner till Tyskland med Zoopetväst nu i februari, där finns det betydligt mer att välja på!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • benno
                      • August 2009
                      • 125

                      #11
                      Ja, det skulle vara spännande men vet inte om jag i nuläget har möjlighet till detta.

                      Har googlat fram en kille i Emmen, Holland som enbart håller på med scalare, mestadels dom olika vildformerna. Han heter Jos Hut. Han har dom senaste åren odlat Manacapuru redback och en typ som kallas Rio Nany, Den sistnämnda tror jag säljs i västsverige som Altum Blue Honey (en typ peruscalare) Som jag själv sett, färgen på denna är som en silverscalar med turkos fenor.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Holland ligger inte så satikens långt bort, kanske det kunde gå att skicka ett gäng? Annars är det väldigt kul med just skalarer i olika vildformer och vf, och det finns nog mer än vad man tror. Även lite lustigt att det är så lugnt med den biten då det finns så många andra fiskar som diskuteras flitigt och även plockas hem av akvarister men just skalarer är det ganska tyst om.
                        Att man hör mycket om Altum är kanske en sak, men det finns så mycket annat roligt att ha i karen. Sedan gör det inte saken sämre heller att den odlade fisken som finns i affärerna skulle behövas rycka upp sig då det inte är ofta man ser bra exemplar, men den diskussionen tar vi inte här!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          [QUOTE=ansjo;1359995Sedan gör det inte saken sämre heller att den odlade fisken som finns i affärerna skulle behövas rycka upp sig då det inte är ofta man ser bra exemplar, men den diskussionen tar vi inte här![/QUOTE]
                          OK - men det beror väl snarast på att folk bara vill ha kvalité om det inte kostar något och då är grossister och affärer tvungen att anpassa sig till marknaden. Men som sagt, den diskussionen skulle vi ju inte ta här

                          Kanske du skulle satsa på att åka med ner till Tyskland med Zoopetväst nu i februari, där finns det betydligt mer att välja på
                          Ja du köpte väl dina snyggingar på utställningen i Hannover. Det är väl ofta så att där kan man även hitta kvalitet för där finns det en del kunder som är beredda att betala för detta
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • benno
                            • August 2009
                            • 125

                            #14
                            Jos Hunt sa han hade skickat fisk till andra länder i europa och även till USA. Det är inte så lätt att förstå allt man läser på en del utlänska sidor (körde med googles översättning) men denna kille verkar trovärdig så jag ska försöka söka på så mycket som möjligt om honom på internet.

                            Du har helt rätt i att en del butiker har rent ut sagt dåligt med fina ex av scalarer. Men det är klart det säljs mer av en fisk som kostar 35:- än som jag sett redback f1 för 500:-/st. (zoomässan i kungsbacka).

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              OK - men det beror väl snarast på att folk bara vill ha kvalité om det inte kostar något och då är grossister och affärer tvungen att anpassa sig till marknaden. Men som sagt, den diskussionen skulle vi ju inte ta här


                              Ja du köpte väl dina snyggingar på utställningen i Hannover. Det är väl ofta så att där kan man även hitta kvalitet för där finns det en del kunder som är beredda att betala för detta
                              Jo, visst är det så men det finns ändå en hyffsat stor klick akvarister som har förutsättning och vill ha tag i bra fisk som det tyvärr finns för lite av.
                              Helt riktigt Kjell, de följde med från Hannover den senaste Zoopetvästresan och hittar jag fler denna resan så...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...