Mat till jordätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Mat till jordätare?

    Denna tråd kanske skulle ligga under foder men det känns som chansen till svar är större här.

    Jag undrar helt enkelt vad ni använder för foder till era jordätare?
    Något man bör undvika? Något som är extra bra?

    Jag har en grupp tapajos orange head och snart några satanoperca.
    Just nu matar jag varierat (flingor,aquatic nature-torrfoder, röda mygg och räkmix) detta för att ge dem en allsidig kost. Mina orange head är inte jätteförtjusta i räkmix men röda mygg är de helt galna i. De hugger varandra i munnarna för att försöka sno åt sig en tugga.

    Vet riskerna med allergi (för människor) vad gäller röda mygg men kan det vara farligt för mina jordätare?
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Jag använder ungefär samma foder, med tillägget D50+ granulat.

    Det är ganska stora granulat som snabbt åker ner på botten, vilket medför att de går ganska länge och silar fram dem ur sanden.

    Kompletterar även med flingor som ska vara 100% vegetabiliska, någon Kelp-alg ska det visst vara i dem. Detta mest för Flaggcikliderna jag har, men Jordätarna (Orange head & Cupido) låter sig väl smaka.

    500 SA Jordätare
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • irwin_fletch
      • April 2009
      • 544

      #3
      Upplever du också att de gillar röda mygg väldigt mycket?

      Mina ungfiskar silar inte jättemycket sand. Man hör vissa jordätare som gör det HELA tiden. Detta gör inte mina, om det beror på att de växt upp i ett kar med grus eller om det är att jag inte har tillräckligt fin sand kan man ju diskutera.

      Kommentar

      • LN
        • November 2004
        • 1478

        #4
        Mina Satano och Geophagusar o Biotodoma får Oxhjärta, Röda mygg(ej Fina fisken), Artemia, Tropical D50 flingor, Tropical Spirulinaflingor.
        Larry
        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av irwin_fletch
          Upplever du också att de gillar röda mygg väldigt mycket?

          Mina ungfiskar silar inte jättemycket sand. Man hör vissa jordätare som gör det HELA tiden. Detta gör inte mina, om det beror på att de växt upp i ett kar med grus eller om det är att jag inte har tillräckligt fin sand kan man ju diskutera.
          Jag matar sparsamt med röd mygg och alltid blandat med både vita mygg och mysis. Jag tycker de vräker i sig allt jag stoppar ner i karet!

          Mina är ena riktiga grävskoppor

          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Tänk på att röda mygglarver bör ses som godis, det har minimalt med nyttoämnen och kan i värsta fall medföra att fiskarna ratar annan mat.

            4 bugg och en coca cola kan de inte leva på

            Jag kommer att ägna våren åt att fiska mysis i stockholms skärgård det är perfekt mat (inte bara). Man håvar upp och lägger dem levande i en tom hink utan vatten. Åkr hem och fryser in dem på det sättet.
            Krill är rätt bra. Vita mygglarver som nämnts.
            Räkmix är inte det bästa har jag hört dock används det i stor utsträckning och på akvarielagret har alla inte samma uppfttning så det finns nog utrymme för tolkningar.
            Checking out...

            Kommentar

            • irwin_fletch
              • April 2009
              • 544

              #7
              Till LN: Varför inte fina fisken (röda mygg)? Skulle den innehålla något annat än vad andra märken gör?

              Vad har ni för sand till era jordätare?
              Jag köpte mitt kar och fick sand till. Den är är ganska fin men inte som de allra mest finkorniga.

              Behövs de det allra mest finkorniga för att fiskarna ska sila sand hela tiden? Har bara haft tapajos orange head (ungfiskar) och de är galna i mat så de simmar uppåt såfort man kommer in i rummet.

              När de sedan lugnat ner sig går de och plockar lite, men inte lika mycket som på klippet ovanför. Man ser runt växter och stenar att de plockat bort sanden i jakt på mat.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Ursprungligen postat av irwin_fletch
                Till LN: Varför inte fina fisken (röda mygg)? Skulle den innehålla något annat än vad andra märken gör?

                Vad har ni för sand till era jordätare?
                Jag köpte mitt kar och fick sand till. Den är är ganska fin men inte som de allra mest finkorniga.

                Behövs de det allra mest finkorniga för att fiskarna ska sila sand hela tiden? Har bara haft tapajos orange head (ungfiskar) och de är galna i mat så de simmar uppåt såfort man kommer in i rummet.

                När de sedan lugnat ner sig går de och plockar lite, men inte lika mycket som på klippet ovanför. Man ser runt växter och stenar att de plockat bort sanden i jakt på mat.
                Jag har Rådasand 0,4-0,8 mm. Inte den allra finaste Rådasanden, men nästan.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dre
                  Tänk på att röda mygglarver bör ses som godis, det har minimalt med nyttoämnen och kan i värsta fall medföra att fiskarna ratar annan mat.
                  Instämmer
                  Anledningen till att Röda Mygg uppskattas av fiskar är att det luktar gott - näringsvärdet är dock minimalt (i likhet med de flesta övriga frysfoder). Bara för att ett foder luktar/smakar gott så är det inte ett bra foder - lite märkligt för övrigt att folk på allvar kan tro detta. Tror vi att det foder vi äter är hälsosmat bara för att det luktar/smakar gott - knappast.

                  Till jordätare hade jag kört med torrfoder, kompletterat med fryst foder som cyclops, artemia, mysis och räkmix
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    oj, vad kul att ett superproffs håller med

                    För övrigt har jag julas blästersand 0,2-0,7 mjuka runda stenar från svensk sjö.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • irwin_fletch
                      • April 2009
                      • 544

                      #11
                      Låter ändå som att mina fiskar får i sig det de ska. Då kan jag ju bara göra så att jag matar med röda mygg bara en gång ibland och fortsätter med min annars så varierade kost..

                      Ska också kolla upp om jag kan hitta ett annat frysfoder istället för röda mygg.

                      Vad gäller sandfrågan. Är det billigast att köpa sand på biltema? Finns både råda och bläster där? Vad skulle passa bäst till jordätare?

                      Kommentar

                      • GöranE
                        • November 2008
                        • 735

                        #12
                        Mina jordätare får av allt ovan! Älskar röd räkmix torrfoder, pellets, mjölmaskar . Matar även ramgångsrikt med räkbitar och räkrom som jag roar mig med att plocka bort på fredagskvällen
                        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                        Kommentar

                        • Matte&Mia
                          • February 2008
                          • 141

                          #13
                          Mina Leucostictia får som huvudfoder Tropical Cichlid Gran (små röda pellets), har matat all fisk jag har / haft med detta foder ända sedan jag började med akvarium och har fungerat dunderbra! Även mina yngel blir uppfödda på detta dock nermalet till pulver.
                          Ibland får dom lite flingor, räkmix, mygglarver (röda,vita,svarta), artemia.
                          Mygglarverna matar jag oftast en stor bit efter vattenbyte vilket brukar bidra till att trigga lek.
                          Ciklider is the shit! : )

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Intressant, hur gamla är ynglen när de kan äta smulad granulat?
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • irwin_fletch
                              • April 2009
                              • 544

                              #15
                              Jag använder två olika sorters aquatic nature pellets som huvudfoder. Det jag tycker är ett problem är att fiskarna stiger upp mot ytan för att ta maten. Gör de inte detta tar tetrorna hand om de alldeles för stora bitarna.

                              Helst hade jag velat att bitarna hunnit komma ner mot botten så de kunde plocka upp maten där.

                              Försöker lära mina att inte gå upp mot ytan så mycket, så försöker lägga i maten långt ner från början just nu.. Känns som man tränar en hund. Men de börjar lära sig redan efter några gånger som tur är.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...