"Electric Blue" fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    "Electric Blue" fjärilsciklid

    Hej!

    I går var jag på min fiskaffär där dom tagit hem denna jättevackra blå fjärilsciklid. Den är svenskodlad och tydligen såldes bara hannar, såklart var den dyr. Jag ville bara ha den men jag sansade mig i alla fall kanske tills idag.
    Är det någon som har den i sitt akvarie eller känner till något om den?
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är det den här som Dahlberg fotat: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...ze=big&cat=500 ?
    Visst, jag håller med om att den är snygg men jag tycker ändå att originalet är snyggare då denna ser lite för konstgjord ut i mina ögon.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Även Kjell har fotograferat den på Aquarama 2009

      Skulle aldrig få för mig att köpa en fisk där alla honor är bortsorterade. Håller med Anders, köp den vanliga i stället.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Jag såg också den i en lokal akvarieaffär, kändes fejkad på något sätt, precis som en fjäril men blå Tycker faktiskt det mycket mer färggranna orginalet är vackrare
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Även Kjell har fotograferat den på Aquarama 2009

          Skulle aldrig få för mig att köpa en fisk där alla honor är bortsorterade. Håller med Anders, köp den vanliga i stället.
          Ja, det är den på bilderna.
          Jag har orginalet. Självklart tycker jag att det är jättedåligt att sortera bort honorna, men tror du att hanarna mår dåligt av att vara själva?
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Den kommer inte bry sig att den är blå utan kommer säkert trivas me dina andra fjärilsciklider.
            Vad jag reagerar mot är när odlarna bara släpper hanar så att andra inte skall odla på dem och på så sätt få ner priset.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Guy Palm
              Vad jag reagerar mot är när odlarna bara släpper hanar så att andra inte skall odla på dem och på så sätt få ner priset.
              Nja är det så, de jag tyckte nog att det fanns honor bland de jag såg i Asien och om det är någonstans där den odlas så är det väl där och därför borde man inte i så fall släppa honorna där heller?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Kan det inte vara så att det är enbart hannarna som blir så blå?
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Ullisbaby
                  • September 2009
                  • 92

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Är det den här som Dahlberg fotat: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...ze=big&cat=500 ?
                  Visst, jag håller med om att den är snygg men jag tycker ändå att originalet är snyggare då denna ser lite för konstgjord ut i mina ögon.
                  Håller med dig. Den "vanliga" är betydligt finare med sina färgskiftningar, svarta "punkfrissa" och sina lysande blå prickar. Jag röstar för dem

                  2 Diskus "Brilliant Turquoise", 2 Diskus "Snake skin red", 1 st L046, 3 st L134, 1 L183, 1 st L333, 11 st Kardinaltetra, 3 st Amanoräkor

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Tyckte den var skitsnygg, skulle definitivt platsa i ett av mina kar. Snyggare än electric blue dempsey tycker jag nog.

                    Lite trist om de sorterar bort honorna, men då kan man ju testa att korsa med en vanlig och sen korsa f1-avkomman med varandra (eller med hanen) och se om det inte kommer nya electric blues.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Läste just om Electric Blue RAm på ett engelskt forum o samma sak där Det säljs enbart hannar.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Endast i "penningasyfte" då förstås, man kan undra varför. Skulle vara intressant att veta hur honorna ser ut.
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          Endast i "penningasyfte" då förstås, man kan undra varför. Skulle vara intressant att veta hur honorna ser ut.
                          Vet att jag tog ett foto på hela akvariet i Singapore men kan inte hitta det. Vad jag minns (kan mycket väl vara fel) så var hornorna väldigt ljusa med bara lite blått på kroppen.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #14
                            Skall bli intressant o se hur de ser ut om några månader.
                            Hos många arter är det lättare o får fram röda färger hos honor och blå färger hos hannarna. Och det som ofta används som blå färgförstärkare i asien är testostreon. Så frågan är om det bara blir hannar, alt att honorna inte blir bra/snygga att de är komersiellt gångbara? Det finns ju ett grupp foto i sista PetScandinavia o där är svårt o utskillja några ev honor, så det vore kul om du kunde hitta ditt foto. Kjell
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Hej!

                              I går var jag på min fiskaffär där dom tagit hem denna jättevackra blå fjärilsciklid. Den är svenskodlad och tydligen såldes bara hannar, såklart var den dyr. Jag ville bara ha den men jag sansade mig i alla fall kanske tills idag.
                              Är det någon som har den i sitt akvarie eller känner till något om den?
                              Såklart beställde jag några "Electric Blue" fjärilsciklidhanar, jag fick hem dom i onsdags.
                              I fredags hade orginalfjärilshonan lagt en massa rom på ett stort anubiasblad. Dom går i skift och vaktar rommen och nåde den som kommer i närheten. Diskusarna smyger förstås i buskarna.
                              Det kändes snopet att hon lagt rom nu eftersom hon inte gjort det förut när det fanns orginalhanar. Den första dog efter en tid så jag köpte en ny, men tyvärr dog även den. Honan har gått ensam i fem månader eftersom jag haft sån otur med hanarna ville jag inte skafa någon ny.
                              Vi får väl se om rommen blir kvar eller om den blir uppäten, hoppas inte för det skulle vara kul att se vad det blir för färger, kanske jag kan rädda några från diskusarna.
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...