Vilka ciklider..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1191

    #31
    Multispinosorna är för tuffa i min mening
    Hjälper till på en djuraffär i Stockholm där de fick in ett par multispinosa och la dessa tillsammans med nyckelhål vilket slutade med att nyckelhålarna inte ens vågade para ut
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #32
      Var multispinosorna större?

      Jag har haft nyckelhål med multispinosa, och det har funkat. Min erfarenhet av nyckelhål är att de inte alls är så timida som det påstås, jag har haft nyckelhål med andra jämstora ciklider, och ofta så är det nyckelhålen som bestämmer. Senast hade jag ett ganska litet nyckelhålspar med jämnstora blåciklider, oftast brydde de sig inte om varandra. Ett nyckelhålspar jag hade gick med ungefär jämnstora Geophagus brasiliensis, och nyckelhålen vek inte en tum, så länge de var ungefär lika stora.
      Senast redigerad av Shepard; 03 October 2009, 22:16.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • GöranE
        • November 2008
        • 735

        #33
        Vet inte om tuff och Multispionsor skall nämnas i samma mening? Tycker den är mesigt snäll, utom vid lek förstås då den försvarar sin ägg och yngel med kraft.
        Har samma variant som MickeA dvs M. "Redeye" och mina gör inte en fluga förnär.
        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

        Kommentar

        • irwin_fletch
          • April 2009
          • 544

          #34
          Vet att fiskar inom samma art är olika. Här kommer mina erfarenheter av multispinosa.

          Mina Multispinosa är verkligen inte tuffa. Haft ett par i 1 år (hane 14 cm, hona 8). De är mesiga som bara den om det inte är vid lek. De färgar inte ut lika snyggt om de går med lite tuffare fiskar.

          Vid lek naffsar de i växterna. Jättevalisineria åt de upp till rötterna. Anubias äter de upp rötterna (växten dör inte av det).

          Leker var tredje vecka ungefär men var dåliga på att hålla sina yngel. När ynglena varit frisimmande i 3 dagar försvann de. De försvarade dem hårt första dagarna så antar att föräldrarna själva åt upp dem. Detta hände varje gång.

          En otroligt läcker fisk vid lek. Lite tråkigare mellan lekarna.

          Kommentar

          • ImPulse
            • August 2009
            • 203

            #35
            Sådär, hemma igen efter en vecka i England.

            Jag har pratat med en släkting till mig om detta och han själv har erfarenhet av att mixa nyckelhål och multispinosa, han hade aldrig några problem med att ha dessa fiskarna i samma kar och han tyckte definitivt att jag ska ha dessa fiskarna. Så, som det ser ut nu så blir det nyckehål, multispinosa och kakadua. Hur många av de olika arterna har jag inte bestämt mig för ännu, men de tre arterna blir det.
            65 liter
            220 liter

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #36
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Andra sydamerikaner, som nyckelhål och bolivianska fjärilar, är nog bättre sällskap till kakaduorna.
              Instämmer till 100%
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Svetsaren
                • July 2009
                • 193

                #37
                Det kan givetvis vara skillnad inom samma art. Situationen blev ohållbar mellan mina eldbukar och sajica i mitt 375. Sajicaparet fick stryk hela tiden, trots att de var större och det fanns mycket växter och gömställen. Bytte ut sajicaparet mot ett par multispinosa (stabila fiskar som nonchalerade eldukhannens utfall), och nu funkar det hur fint som helst.

                Kommentar

                • nesseman
                  • December 2007
                  • 362

                  #38
                  håller med somnån skrev tidigare. Multispinosor blir agressiva vid lek och rycker växter. Mina lägger romen lågt. så lite olika kan det nog va.
                  kör nåt annat ihop med kakadua.

                  Kommentar

                  • ImPulse
                    • August 2009
                    • 203

                    #39
                    Hmz, så nyckelhål fungerar inte ihop med kakaduorna?
                    65 liter
                    220 liter

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #40
                      Ursprungligen postat av ImPulse
                      Hmz, så nyckelhål fungerar inte ihop med kakaduorna?
                      Jo, nycklar fungerar bra.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #41
                        Ursprungligen postat av Svetsaren
                        Det kan givetvis vara skillnad inom samma art. Situationen blev ohållbar mellan mina eldbukar och sajica i mitt 375. Sajicaparet fick stryk hela tiden, trots att de var större och det fanns mycket växter och gömställen. Bytte ut sajicaparet mot ett par multispinosa (stabila fiskar som nonchalerade eldukhannens utfall), och nu funkar det hur fint som helst.
                        Jag hade multispinosa, eldbuk, och zebraciklid tillsammans, och det funkade bra, var bara en del uppvisningar med utspända gällock och fenor, men inget jagande faktiskt. Multispinosorna var de som var mest "stridiga" så att säga. Eldbukarna höll sig på sin kant, zebrorna på sin, och multispinosorna i mitten. Multispinosorna och zebrorna ägnade sig åt "uppvisningsstrider" då och då, men annars var det lugnt.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #42
                          Brukar inte zebror annars anses som mycket stridiga?
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • GöranE
                            • November 2008
                            • 735

                            #43
                            Ursprungligen postat av Svetsaren
                            Det kan givetvis vara skillnad inom samma art. Situationen blev ohållbar mellan mina eldbukar och sajica i mitt 375. Sajicaparet fick stryk hela tiden, trots att de var större och det fanns mycket växter och gömställen. Bytte ut sajicaparet mot ett par multispinosa (stabila fiskar som nonchalerade eldukhannens utfall), och nu funkar det hur fint som helst.
                            Konstigt hur olika det kan vara. Hade både multispinosor och eldbuk(T.Helleri) tillsammans med Sajica men jag var tvungen att göra mig av med Sajican för hannen jagade allt som simmade i karet upp i hörnena.Fast tex Hellerin vad något större.
                            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                            Kommentar

                            Arbetssätt...