Vilka ciklider..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    #16
    Tack så mycket för hjälpen. Nu ska jag bara läsa runt om arterna och se vilka som passar bäst. Behöver hjälp med en grej till bara, även om det är svårt att besvara nu när jag inte bestämt mig för några arter ännu. Hur många fiskar, på ett ungefär, kan jag ha i karet utan att det blir överbefolkat? Som sagt, förmodligen toksvårt att svara på nu när jag inte bestämt mig för några specifika fiskar än, men om någon har en hum om det så vore det bra. Annars får jag återkomma när jag bestämt mig för några arter.
    65 liter
    220 liter

    Kommentar

    • SimonSaysBaka
      • August 2009
      • 788

      #17
      Kul att du ska starta upp ditt 200L hur gick det med ditt 80L kar som du var tvungen att flytta till din kompis, om du inte flyttat det ännu så lucka till

      Som du sa så har du inte bestämt dig för vilken art du ska ha, så då kan de bli svårt att veta det, skulle nog inte ha mer än 4-5 styck ifall de är 15 cm, men det beror helt på fiskens behov.

      Här är några intressanta fiskar





      jag är inte så inne på ciklider än, men ska nog skaffa de senare när jag läst på mer och vet lite mer om fisken
      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

      Kommentar

      • ImPulse
        • August 2009
        • 203

        #18
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        Kul att du ska starta upp ditt 200L hur gick det med ditt 80L kar som du var tvungen att flytta till din kompis, om du inte flyttat det ännu så lucka till

        Som du sa så har du inte bestämt dig för vilken art du ska ha, så då kan de bli svårt att veta det, skulle nog inte ha mer än 4-5 styck ifall de är 15 cm, men det beror helt på fiskens behov.

        Här är några intressanta fiskar





        jag är inte så inne på ciklider än, men ska nog skaffa de senare när jag läst på mer och vet lite mer om fisken
        80l karet har jag inte flyttat än, renoveringen av lägenheten sker inte förrän 19/10 så jag flyttar karet den 18e. Uppstarten av 200l kommer dröja tills renoveringen är klar, för det karet vägrar jag flytta på efter att jag fyllt upp det med vatten. Det ger mig strax över en månad att forska runt om arter, hur jag ska inreda akvariet, osv. :]

        Multispinosan du länkade var tokläcker. Väldigt intressant fisk. Även blåcikliden är intressant, om än lite för stor.

        Hmz, tror minsann det börjar bli dags att slita fram "Akvariets lexikon" av Rüdiger Riehl och Hans A. Baensch. :P
        65 liter
        220 liter

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Ursprungligen postat av ImPulse
          Tack så mycket för hjälpen. Nu ska jag bara läsa runt om arterna och se vilka som passar bäst. Behöver hjälp med en grej till bara, även om det är svårt att besvara nu när jag inte bestämt mig för några arter ännu. Hur många fiskar, på ett ungefär, kan jag ha i karet utan att det blir överbefolkat? Som sagt, förmodligen toksvårt att svara på nu när jag inte bestämt mig för några specifika fiskar än, men om någon har en hum om det så vore det bra. Annars får jag återkomma när jag bestämt mig för några arter.

          det beror på vilken art man vill ha.

          vissa är fredliga mot varandra, andra inte.

          som jag sa innan, läs på, läs på, läs på.

          lusläs alla artbeskrivningar om vatten, temp, beteende, mat, etc etc.

          sök på forumet, läs minst 18569 trådar om varje fisk.

          logga på ciklid.se och läs där oxå.


          sist men inte minst, spring till närmaste välsorterade affär och köp
          de två absolut viktigaste sakerna man kan få tag i inom akvarievärlden.

          1) Tålamod
          2) Kunskap om fisken och dess miljö.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ImPulse
            • August 2009
            • 203

            #20
            Ursprungligen postat av Kensa
            det beror på vilken art man vill ha.

            vissa är fredliga mot varandra, andra inte.

            som jag sa innan, läs på, läs på, läs på.

            lusläs alla artbeskrivningar om vatten, temp, beteende, mat, etc etc.

            sök på forumet, läs minst 18569 trådar om varje fisk.

            logga på ciklid.se och läs där oxå.


            sist men inte minst, spring till närmaste välsorterade affär och köp
            de två absolut viktigaste sakerna man kan få tag i inom akvarievärlden.

            1) Tålamod
            2) Kunskap om fisken och dess miljö.


            .
            Ja, Kensa, jag ska läsa på om fiskarna och ta reda på det jag behöver veta innan jag införskaffar dom. :]
            65 liter
            220 liter

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #21
              Blåcikliden är lite hård i humöret, speciellt när den leker, den kan också bli ganska mycket större än de övriga.

              Har ett par Blåciklider tilsammans med hårdare centralamerikaner, modell större...bla. Synspilumciklid och Red Devil. Blåcikliderna passar bra in med de andras "humörsvängningar"
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Blå ciklider är nog lite av "kameleonter", i lugnare sällskap håller de sig rätt lugna själva, medan de i tuffare sällskap kan anpassa sig till det, inom vissa gränser, så har jag fattat det i alla fall.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #23
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Blå ciklider är nog lite av "kameleonter", i lugnare sällskap håller de sig rätt lugna själva, medan de i tuffare sällskap kan anpassa sig till det, inom vissa gränser, så har jag fattat det i alla fall.
                  Det är mycket möjligt att det är så, mina har ju bara gått med "bråkiga" ciklider, så de har väl anpassat sej efter det.
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • micket
                    • February 2008
                    • 256

                    #24
                    Jag gillar mina elliotciklider! En släkting till eldbuken. Mina är inte fullvuxna än men dom leker ofta (har inte lyckats helt än) och är fredliga (förutom vid lek).

                    Kommentar

                    • ImPulse
                      • August 2009
                      • 203

                      #25
                      Okej, av de arter som föreslagits här så har jag fastnat för nyckehål, kakadua och multispinosa. Jag ska fokusera på dessa tre arterna, läsa så mycket jag kan om dom och sedan försöka hitta någon affär som säljer dom.

                      Kakaduan och multispinosan är båda revirhävdande arter, dock är multispinosan inte särskilt revirhävdande förutom under lek. Förmodligen någonting alla här redan visste, men med två revirhävdande arter kanske det blir problem i ett 200l. Lite tips från erfarna om hur många jag ska ha av dessa arterna för att det ska bli en bra balans uppskattas.
                      65 liter
                      220 liter

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #26
                        I ett 200 liter borde det inte bli så stora problem med Multispinosan och kakaduan, även fast bägge två är revirhävdande. De kommer att bråka förmodligen jaga varandra, men de kommer inte att skada varann. Se bara till att det finns grottor och lekytor så det räcker åt båda två. Jag är lite osäker, men jag tror de är öppna substratruvare båda två......rätta mej gärna om jag har fel...som sagt är lite osäker.
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #27
                          Om ni med kakadua menar Apistogramma cacatuoides, så är den ingen öppetlekare, utan en grottlekare, där honan ensam tar hand om äggen och ynglen, och hanen försvarar sitt stora revir, där flera honors revir ingår. Det är alltså bra att flera honor till en hane. Frågan är bara om de kan hävda sig mot multispinosan, som blir mycket större. En cacatuoideshane blir ca 8 cm, och honan hälften så stor. Även en multispinosahona blir större än en cacatuoideshane. Utanför respektive arts lektider funkar det nog, men under leken kan det bli jobbigt för kakaduorna.
                          Senast redigerad av Shepard; 02 October 2009, 13:40.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #28
                            Lyssna på Micke, han vet nog vad han pratar om i det här fallet.....du har väl båda artena om jag inte missminner mej, micke??
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Ursprungligen postat av ciklidtok
                              Lyssna på Micke, han vet nog vad han pratar om i det här fallet.....du har väl båda artena om jag inte missminner mej, micke??
                              Ja, multispinosa har jag just nu, cacatuoides har jag haft Men har nog aldrig haft dem tillsammans. Men visst, mycket växter, och gömställen för kakaduorna, så kan det funka. Men om kakaduorna leker, så ska det nog mycket till om honorna ska kunna köra iväg ett vuxet multispinosapar. Men som sagt, växter och gömställen, så kan det funka. Kakaduorna är sydamerikaner, och gillar lite surare vatten, medan multispinosan är centralamerikan, och gillar högre pH, men den är nog lite mer tålig när det gäller vattenvärdena. Andra sydamerikaner, som nyckelhål och bolivianska fjärilar, är nog bättre sällskap till kakaduorna.

                              Ett tips om multispinosorna, de verkar gilla att hänga sina nykläckta yngel högt, så flytväxter med nedhängande rötter är bra att ha med dem.
                              Senast redigerad av Shepard; 02 October 2009, 23:43.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • ImPulse
                                • August 2009
                                • 203

                                #30
                                Ursprungligen postat av Micke_A
                                Ja, multispinosa har jag just nu, cacatuoides har jag haft Men har nog aldrig haft dem tillsammans. Men visst, mycket växter, och gömställen för kakaduorna, så kan det funka. Men om kakaduorna leker, så ska det nog mycket till om honorna ska kunna köra iväg ett vuxet multispinosapar. Men som sagt, växter och gömställen, så kan det funka. Kakaduorna är sydamerikaner, och gillar lite surare vatten, medan multispinosan är centralamerikan, och gillar högre pH, men den är nog lite mer tålig när det gäller vattenvärdena. Andra sydamerikaner, som nyckelhål och bolivianska fjärilar, är nog bättre sällskap till kakaduorna.

                                Ett tips om multispinosorna, de verkar gilla att hänga sina nykläckta yngel högt, så flytväxter med nedhängande rötter är bra att ha med dem.
                                Tack för informationen, ska ha allt det här i åtanke. I o med att det är Apistogramma cacatuoides jag tänkte mig så kan det ev. bli problem med multispinosorna. Vet inte om det blir bäst att byta ut någon av fiskarna eller om jag ska ta chansen o se om jag kan få kombinationen att fungera.
                                65 liter
                                220 liter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...