Labeotropheus trewavasae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hujedamig
    • July 2007
    • 167

    Labeotropheus trewavasae

    Hade 4 stycken av dessa, 1 hane och 3 honor. Akvariet är på ca 300 liter, inrett med massor av stenar och en stengrotta i plast, alltså massor av gömställen.

    Hanen är väldigt våldsam mot honorna, han jagar dom väldigt mycket så att honan han jagar åker upp i täckglaset med en rejäl smäll, vatten åker ut genom den avskurna hörnan!!

    Ibland gömmer sig honorna bland stenarna, dom är lite mindre än hanen men oftast hamnar dom uppe i ena hörnan där dom står och trycker tills han kommer igen.

    Är detta bara "lek"? för den minsta av honorna fick jag avliva hon kunde till slut inte simma ordentligt, simmade upp och ner mm. Det verkar som om han numera bara gå på en an dom 2 kvarvarande honorna och hon ser skrämd ut.
    man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vilka andra fiskar har du i akvariet?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Hujedamig
      • July 2007
      • 167

      #3
      5 stycken Labidochromis sp. "perlmutt" (2+3) + några yngel!
      1 par Aulonocara jacobfreibergi
      3 stycken Ancistrus
      man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

      Kommentar

      • Hujedamig
        • July 2007
        • 167

        #4
        Jag har under några dagar varit av med den honan som hanen har jagat nu på slutet så nu precis hittade jag henne och ser att hon är ganska röd och sårig precis framför stjärtfenan, samt skadad på vissa andra fenor, hon simmar men inte jättebra och är hon framme så kommer hanen och ibland någon annan och "kör på" henne, hon gömmer sig igen så jag kommer inte åt att lyfta upp henne till ett litet akvarie jag har.
        Någon annan som har haft problem med dessa fiskar eller ett liknande problem med någon annan sort?

        Med den 3je honan så tycker jag det verkar som om dom leker, hon följer gärna med in i hans grotta, han står och darrar osv.
        man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

        Kommentar

        • smikeb
          • April 2007
          • 107

          #5
          jag har själv ett gäng trewavasae i ett 450 liters kar. närmare bestämt tre hanar och två honor. jag upplever att hanarna är aggressiva mot varandra och låter honorna simma fritt.
          den fisk som jag har haft problem med är auratus. jag hade 1+3 men det slutade med att hanen tog kål på honorna. otroligt aggressiv!
          www.oscarciklid.egetforum.se

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag tror att det är lite för få malawi i akvariet och då ökar aggressionerna. Bättre också med en rejäl grupp av varje än att hålla parvis.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Hujedamig
              • July 2007
              • 167

              #7
              Det är möjligt! Men varför är han då nästan bara aggresiv mot honorna av samma sort? Visst jagar han väck dom som kommer för nära hans revir men inte mer än så.

              Funderar ändå på ett större gäng av någon färgglad sort? Förslag som passar i samlingen?
              man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

              Kommentar

              • Hujedamig
                • July 2007
                • 167

                #8
                Fick fångat den skadade honan idag på morgonen och hon fick simma ner i det lilla karet. Får se hur hon mår ikväll.
                Hon såg ut till att ha köttsår eller så var det bara rött, dels vid stjärtfenan och dels lite längre fram vid gälarna.
                Vad kan man göra för att hjälpa henne?
                man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

                Kommentar

                • Hujedamig
                  • July 2007
                  • 167

                  #9
                  Igår verkad hon till att må lite bättre men ser hemsk ut, fjällen har åkt av på vissa ställen speciellt mot stjärtfenan, vissa fenor är lite trasiga.
                  Helt dålig är hon inte för hon åt när jag matade.
                  man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

                  Kommentar

                  • Klas Bengtsson

                    • March 2007
                    • 424

                    #10
                    ja den brukar tuffare för hane den själv har jag där 1 hane, 4honor och två egna odling.. men man skall ha bra massor stenar den gömmer sig så den går bra den att man ofta flyttar där med ändrar stenar gömmer så den slipper problem för trewavasae.

                    Kommentar

                    • Kardanmannen
                      • August 2004
                      • 75

                      #11
                      Har aldrig haft nått större problem med någon sort av våra, dock som "smikeb" säger har vi aldrig lyckats haft någon grupp med auratus, hur många, få, olika vi haft ihop.
                      540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
                      222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
                      70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...