Metriaclima zebra "Red top nakantenga"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av Albinfiskare
    Men det står inte hur honorna ser ut

    Edit: Jo det gjorde det visst :P
    Hanarna har något starkare färger än honorna. Vid Nakantenga förekommer även orange och OB(orange blotch)-honor, samt en och annan Marmelade Cat (OB-hane)-hane.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Hanarna har något starkare färger än honorna. Vid Nakantenga förekommer även orange och OB(orange blotch)-honor, samt en och annan Marmelade Cat (OB-hane)-hane.
      Förlåt förlåt förlåt! Var lite het på gröten där

      Kommentar

      • mattsson
        • December 2004
        • 115

        #18
        Ursprungligen postat av Albinfiskare
        http://abbee.bilddagboken.se/p/show....5&directlink=1

        Men honorna är ju sjukt lika.. Hur ser afra honorna ut?

        De till vänster är mina, Obs min honas stjärtfena är inte med i bild som det ser ut som. Den högra bilden skall föreställa pyrosontus iallafall.


        Btw: Det ser det ut som din hane har gul ryggfena.
        Hehe ja men det räcker inte att honorna är lika :P Afra honor är väll bruna i nyansen? yes den högra bilden där ser du en klockren pyrsonotus.
        japp det stämmer dels pga av fel inställningar på kameran och att han inte gått på röd räkmix särskilt länge. Det är rödare än vad som syns på bilden, men de kommer de kommer
        Senast redigerad av mattsson; 23 March 2009, 18:32. Anledning: redigerade lite
        gone fishing...

        Kommentar

        • mattsson
          • December 2004
          • 115

          #19
          Ursprungligen postat av TutenStain
          Japp både har äggfläckar, ena har 3 stora och tydliga, den andra har 3 lite mindre, fast jag tror att det växer en äggfläck till på ryggfenan. Därför tror jag att den sistnämde är en hane. "Han" verkar också vara tuffare och jagar bort alla andra fiskarna fårn sitt revir. I bland blir det även fighter mellan de två, fast oftast möts de bara i mitten och "stirrar" på varandra. Den jag tror är en hane "spelar" också för den andra, men den andra värkar inte vara intereserad. Den andra bara tappar färgen och simmar bort från honom efter en liten stund.
          Både fiskarna gräver desutom som bara den.

          Den andra fisken tappar även sin färg lättare (altså den som jag tror/hoppas är en hona)

          Det som gör mig fundersam är att den andra fisken ibland också jagar bort fiskar från sitt revir. Är det normalt för en hona?

          Tror du det är två hanar eller 1+1?

          Tack och ursäkta trådkapningen.

          EDIT: Bild:
          Tror att denna är honan: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2349534
          och att denna är hanen http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2349536
          Tja! Min erfarenhet är att hanarna brukar ha fler äggfläckar än honorna.
          har dessutom aldrig varit med om en hona som gräver. En hona brukar heller inte ta ett revir. Så det låter som om du har två hanar, och efter ha kollat på bilderna så ser det verkligen ut som att du har två hanar i ditt kar.
          den ena som tappar färgen ibland är bara en odominante som inte vill åka på spö, eller tycker det är skumt att den andre "spelar" för han. Men det där med att tappa färgen har med underkastelse att göra.
          Kan du få tag på honor i närheten lr?

          På tal om honor här kommer en bild på min OB-Hona


          mvh tobbe
          gone fishing...

          Kommentar

          • TutenStain
            • October 2008
            • 47

            #20
            Ursprungligen postat av mattsson
            Tja! Min erfarenhet är att hanarna brukar ha fler äggfläckar än honorna.
            har dessutom aldrig varit med om en hona som gräver. En hona brukar heller inte ta ett revir. Så det låter som om du har två hanar, och efter ha kollat på bilderna så ser det verkligen ut som att du har två hanar i ditt kar.
            den ena som tappar färgen ibland är bara en odominante som inte vill åka på spö, eller tycker det är skumt att den andre "spelar" för han. Men det där med att tappa färgen har med underkastelse att göra.
            Kan du få tag på honor i närheten lr?

            På tal om honor här kommer en bild på min OB-Hona


            mvh tobbe
            Pratade med dem och de sa att de var självklart att jag kunde byta ut min nuvarande fisk mot en hona om jag kände så. Mycket trevlig personal för övrigt här i Jönköpings Djurmagazin. Ska försöka att byta denna lördag om de har några på "lager".
            Men nu till det kluriga, hur ska man fånga fisken... Har försökt men värkar vara omöjligt.

            Kommentar

            • mattsson
              • December 2004
              • 115

              #21
              ja det var ju schysst av dem att byta, men istället för att byta så hade jag köpt på mig en 2-3 honor om dem inte säljer dem i par. För det är ju roligare att ha två hanar som färgar fullt ut och spelar för honorna, du kommer ju då alltid ha en hane som visar sina fina färger! hur stort är ditt akvarium?
              gone fishing...

              Kommentar

              Arbetssätt...