Metriaclima zebra "Red top nakantenga"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattsson
    • December 2004
    • 115

    Metriaclima zebra "Red top nakantenga"

    Ja denna vackra mbuna har jag haft turen att komma över! Nakantenga island är ju som sagt ett naturreservat nuförtiden, så dem är ju ingen vanlig syn, lr? Så därför undrar jag om det är någon mer zoopetare här som har denna art?

    Jag har en fördelning om 4+10 så gott som alla fullvuxna, dessutom är dem F1. efter en viss dansk VF grupp Hann mellanlanda i Nol innan jag lade beslag på dem!
    5 av mina honor är dessutom OB honor, orange-ros, gula med lite prickar här och där.

    En bild på en utav hanarna http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2348737
    gone fishing...
  • TutenStain
    • October 2008
    • 47

    #2
    Jag har två Metriaclima Zebra "red top", måste säga att de är extremt lika.

    Visst är dem fina, man får gratulera.

    Kommentar

    • mattsson
      • December 2004
      • 115

      #3
      Ursprungligen postat av TutenStain
      Jag har två Metriaclima Zebra "red top", måste säga att de är extremt lika.

      Visst är dem fina, man får gratulera.
      tjena, va roligt! är det 1+1 du har? det är alltså nakantenga du har och inte mpanga som är väldigt lik, mpangan blir ju större plus att ränderna inte går upp i ryggfenan på den som de kan göra på nakantenga
      gone fishing...

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #4
        Ursprungligen postat av mattsson
        Ja denna vackra mbuna har jag haft turen att komma över! Nakantenga island är ju som sagt ett naturreservat nuförtiden, så dem är ju ingen vanlig syn, lr? Så därför undrar jag om det är någon mer zoopetare här som har denna art?

        Jag har en fördelning om 4+10 så gott som alla fullvuxna, dessutom är dem F1. efter en viss dansk VF grupp Hann mellanlanda i Nol innan jag lade beslag på dem!
        5 av mina honor är dessutom OB honor, orange-ros, gula med lite prickar här och där.

        En bild på en utav hanarna http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2348737

        Liknar lite den jag har..



        Dock är hanen inte helt utfärgad på denna bilden, blir helt lysande ljusblå/svartrandig med gult på fenorna när han vill.

        Har en ruvande hona just nu!

        Hittade en bild på när han är utfärgad! http://emelisaan.bilddagboken.se/p/s...9&directlink=1 (Min tjej som tagit bilden)
        Senast redigerad av Albinfiskare; 21 March 2009, 19:48.

        Kommentar

        • TutenStain
          • October 2008
          • 47

          #5
          Ursprungligen postat av mattsson
          tjena, va roligt! är det 1+1 du har? det är alltså nakantenga du har och inte mpanga som är väldigt lik, mpangan blir ju större plus att ränderna inte går upp i ryggfenan på den som de kan göra på nakantenga
          Mina är mpanga. Vet du hur man könsbestämmer Red Top mpanga? Är orolig och tror att jag har 2 st hanar. De jag köpte från sa att det var 1+1 men vet inte riktigt.

          Tack.

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            Ursprungligen postat av TutenStain
            Mina är mpanga. Vet du hur man könsbestämmer Red Top mpanga? Är orolig och tror att jag har 2 st hanar. De jag köpte från sa att det var 1+1 men vet inte riktigt.

            Tack.
            Om de är den jag har så ser man jättelätt skillnad på hane hona.

            Hanarna är blåa och randiga , dock kan de vara mörkblåa utan ränder.

            Honorna är bruna men kan okså bli randiga om de bråkar/ hävdar sig mot andra fiskar. Men honorna blir aldrig så blå som hanarna.

            Men nu vet jag inte om mina är mpanga lr nakantenga...

            Kommentar

            • Micke
              • January 2002
              • 1718

              #7
              Grattis tills fina fiskar! "Red-top"-varianten från Nakantenga är numera beskriven som en egen art, Metriaclima pyrsonotos.
              Mvh Michael Persson

              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #8
                " Metriaclima pyrsonotos är en förhållandevis aggressiv mbuna. "

                I mitt kar har den helt klart blivit en underdog som bara vågar färga ut när Hongi hanen inte är i närheten.

                Vad märkligt är att min Lombardoi hane är helt neutral i det kriget.

                Btw heter den Gula varianten något speciellt? Alltså den som har gult iställer för röd/orange i fenorna.

                Fast mina skulle lika gärna kunna vara White top afra.. finns det ngra skillnade man kan titta efter?

                Edit: Hittade en bild på Pyrsonotos och jämförde mina och det är helt klart Pyrsonotos jag har!
                Senast redigerad av Albinfiskare; 22 March 2009, 09:07.

                Kommentar

                • mattsson
                  • December 2004
                  • 115

                  #9
                  Ursprungligen postat av Albinfiskare
                  " Metriaclima pyrsonotos är en förhållandevis aggressiv mbuna. "

                  I mitt kar har den helt klart blivit en underdog som bara vågar färga ut när Hongi hanen inte är i närheten.

                  Vad märkligt är att min Lombardoi hane är helt neutral i det kriget.

                  Btw heter den Gula varianten något speciellt? Alltså den som har gult iställer för röd/orange i fenorna.

                  Fast mina skulle lika gärna kunna vara White top afra.. finns det ngra skillnade man kan titta efter?

                  Edit: Hittade en bild på Pyrsonotos och jämförde mina och det är helt klart Pyrsonotos jag har!

                  Tjena albinfiskare. Du jag har kollat på dina bilder på dina fina fiskar och jag kan säga med stor sannolikhet att det inte är pyrosontus, alltså Den från Nakantenga island du har. Din liknar mer någon slags afra art, där det finns vääälidgt många olika färgkombos. Kolla ryggfenan på din så ser du att det inte är en nakantenga, den ska vara röd med rätt foder, samt den vita randen på anal och stjärtfena finns ej på nakantengan. mvh tobbe
                  Senast redigerad av mattsson; 22 March 2009, 14:09. Anledning: redigerade kommentaren
                  gone fishing...

                  Kommentar

                  • mattsson
                    • December 2004
                    • 115

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Grattis tills fina fiskar! "Red-top"-varianten från Nakantenga är numera beskriven som en egen art, Metriaclima pyrsonotos.
                    Ja just det , tack för det! Jag har hela tiden sagt metriaclima zebra "red top nakantenga" från artbeskrivningen i 3:e utgåvan av malawiciklider- ad konings. verkar va poppis de här med olika namn på samma firrar främst inom mbunas...!
                    gone fishing...

                    Kommentar

                    • mattsson
                      • December 2004
                      • 115

                      #11
                      Ursprungligen postat av TutenStain
                      Mina är mpanga. Vet du hur man könsbestämmer Red Top mpanga? Är orolig och tror att jag har 2 st hanar. De jag köpte från sa att det var 1+1 men vet inte riktigt.

                      Tack.
                      Tjena. Ja de kan va rätt svårt, har båda äggfläckar? Har båda tydliga ränder även när dom inte färgar? hur beter dom sig emot varann`, "spelar" den ene för den andre, eller spänner dom ut gälarna på undersidan och simmar runt och runt? Hur stora är dem?
                      släng gärna in en bild!

                      mvh tobbe

                      Ingen som hade Metriaclima Pyrsonotos här på zoopet?
                      Senast redigerad av mattsson; 22 March 2009, 14:23. Anledning: la till en fråga
                      gone fishing...

                      Kommentar

                      • TutenStain
                        • October 2008
                        • 47

                        #12
                        Ursprungligen postat av mattsson
                        Tjena. Ja de kan va rätt svårt, har båda äggfläckar? Har båda tydliga ränder även när dom inte färgar? hur beter dom sig emot varann`, "spelar" den ene för den andre, eller spänner dom ut gälarna på undersidan och simmar runt och runt? Hur stora är dem?
                        släng gärna in en bild!

                        mvh tobbe

                        Ingen som hade Metriaclima Pyrsonotos här på zoopet?
                        Japp både har äggfläckar, ena har 3 stora och tydliga, den andra har 3 lite mindre, fast jag tror att det växer en äggfläck till på ryggfenan. Därför tror jag att den sistnämde är en hane. "Han" verkar också vara tuffare och jagar bort alla andra fiskarna fårn sitt revir. I bland blir det även fighter mellan de två, fast oftast möts de bara i mitten och "stirrar" på varandra. Den jag tror är en hane "spelar" också för den andra, men den andra värkar inte vara intereserad. Den andra bara tappar färgen och simmar bort från honom efter en liten stund.
                        Både fiskarna gräver desutom som bara den.

                        Den andra fisken tappar även sin färg lättare (altså den som jag tror/hoppas är en hona)

                        Det som gör mig fundersam är att den andra fisken ibland också jagar bort fiskar från sitt revir. Är det normalt för en hona?

                        Tror du det är två hanar eller 1+1?

                        Tack och ursäkta trådkapningen.

                        EDIT: Bild:
                        Tror att denna är honan: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2349534
                        och att denna är hanen http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2349536
                        Senast redigerad av TutenStain; 22 March 2009, 16:09.

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #13
                          Ursprungligen postat av mattsson
                          Tjena albinfiskare. Du jag har kollat på dina bilder på dina fina fiskar och jag kan säga med stor sannolikhet att det inte är pyrosontus, alltså Den från Nakantenga island du har. Din liknar mer någon slags afra art, där det finns vääälidgt många olika färgkombos. Kolla ryggfenan på din så ser du att det inte är en nakantenga, den ska vara röd med rätt foder, samt den vita randen på anal och stjärtfena finns ej på nakantengan. mvh tobbe



                          Men honorna är ju sjukt lika.. Hur ser afra honorna ut?

                          De till vänster är mina, Obs min honas stjärtfena är inte med i bild som det ser ut som. Den högra bilden skall föreställa pyrosontus iallafall.


                          Btw: Det ser det ut som din hane har gul ryggfena.
                          Senast redigerad av Albinfiskare; 23 March 2009, 13:07.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            M. pyrsonotus finns med bland zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=100&SOK=1

                            Fotot på artbeskrivningen lär också stämma eftersom det är taget på plats i Nakantenga.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              M. pyrsonotus finns med bland zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=100&SOK=1

                              Fotot på artbeskrivningen lär också stämma eftersom det är taget på plats i Nakantenga.
                              Men det står inte hur honorna ser ut

                              Edit: Jo det gjorde det visst :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...