Palettciklider bråkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    #61
    Ursprungligen postat av Micke_A
    Ja, de vanliga och de vita förökar sig (zebror verkar kunna föröka sig och korsa sig med en del andra arter), eftersom de är samma art, den vita är bara en odlingsform av den randiga.

    Dina randiga ser ut som en hane och hona, den vänstra är en hona, den är mindre, och ser ut att ha ha ett orange fält på sidan. Har du dem i samma akvarium som de vita, så kan det bli så att honan leker med en vit hane, om han är dominant över den randiga hanen.
    Okej men den honan är så liten så hon är väl inte könsmogen? Jag ska nog lämna båda vita och bara ha kvar det andra paret. Kanske ska skaffa dem vita sem men i mindre storlek så dem inte är så agressiva eller vad tycker du? MVH Simon

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #62
      Jo, hon är könsmogen, tror min senaste zebrahona var mindre än så när hon la ägg, och jag har sett ett ännu mindre par med yngel.

      Tror det räcker med ett par. Om du lämnar tillbaka de vita, och se´n köper nya, som är mindre, så kommer det randiga paret att börja jaga dem, om du har dem i samma akvarium.
      Senast redigerad av Shepard; 10 June 2008, 17:43.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Simon--B
        • May 2008
        • 720

        #63
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Jo, hon är könsmogen, tror min senaste zebrahona var mindre än så när hon la ägg, och jag har sett ett ännu mindre par med yngel.

        Tror det räcker med ett par. Om du lämnar tillbaka de vita, och se´n köper nya, som är mindre, så kommer det randiga paret att börja jaga dem, om du har dem i samma akvarium.
        Okej men då har jag bara ett par men har du förslag på några andra ciklider som kan vara tillsammans med dem för man borde kunna ha mer än 4 st kanske någon dvärgciklid? MVH Simon

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #64
          Det får vara nå´n tuff ciklid, som kan försvara sig. Och det beror ju lite på hur stort akvariet är. Lejonhuvudciklider kan funka.

          Zebrahanar verkar kunna smygbefrukta andra arters lekar, fick en Jack Dempseylek häromsistens som förstördes av att zebrahanen förmodligen smygbefruktade JD-äggen, så ynglen blev tyvärr korsningar. Så man får se upp vad man har ihop med zebror.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Simon--B
            • May 2008
            • 720

            #65
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Det får vara nå´n tuff ciklid, som kan försvara sig. Och det beror ju lite på hur stort akvariet är. Lejonhuvudciklider kan funka.

            Zebrahanar verkar kunna smygbefrukta andra arters lekar, fick en Jack Dempseylek häromsistens som förstördes av att zebrahanen förmodligen smygbefruktade JD-äggen, så ynglen blev tyvärr korsningar. Så man får se upp vad man har ihop med zebror.
            Okej jag ska kolla lite på lejonhuvuds cikiden på art beskrivninbgar men kan man inte ha röd dvärgciklid? MVH Simon

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #66
              Om du menar nå´n Apistogramma, så funkar det inte, de kommer troligtvis att bli ihjälslagna av zebrorna. Rödciklider (Hemichromis) kan funka.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Simon--B
                • May 2008
                • 720

                #67
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Om du menar nå´n Apistogramma, så funkar det inte, de kommer troligtvis att bli ihjälslagna av zebrorna. Rödciklider (Hemichromis) kan funka.
                Okej vad bra att jag vet det. Men om akvarieaffären inte vill ha mina vita zebreciklider vad ska man göra då? MVH Simon

                Kommentar

                • Simon H
                  • January 2008
                  • 515

                  #68
                  hej jag har ett par palettciklider men hannen jagar honnan varför jagar hannen honnan!!

                  Kommentar

                  • Simon--B
                    • May 2008
                    • 720

                    #69
                    Ursprungligen postat av Simon H
                    hej jag har ett par palettciklider men hannen jagar honnan varför jagar hannen honnan!!
                    Är du 100% att det är en hane och en hona? Om det är det så funkar det inte alltid ibland får man åka till zooaffären och byta par för annas stressar hanen ihjäl henne. Men kolla om det är 2 hanar. Jag råkade få det dem den ena jagade den andra hela tiden. MVH Simon

                    Kommentar

                    • Simon H
                      • January 2008
                      • 515

                      #70
                      ja jag kollade och de är en honna och en hanne för jag fet att de är en honna och en hanne för dom fick rom men sen så va dom borta av att en pakistanbotia hade
                      varit där inne i krukan så hannen blev nog arg på honnan för att dom inte va kvar
                      kan de va så.!!

                      Kommentar

                      • Simon--B
                        • May 2008
                        • 720

                        #71
                        Ursprungligen postat av Simon H
                        ja jag kollade och de är en honna och en hanne för jag fet att de är en honna och en hanne för dom fick rom men sen så va dom borta av att en pakistanbotia hade
                        varit där inne i krukan så hannen blev nog arg på honnan för att dom inte va kvar
                        kan de va så.!!
                        Jag tror inte han blev arg på det sättet men iblad händer det att hanen stöter bort honan och om man har tur vill han ha henne tillbaka men det brukar leda med att honan stressas ihjäl när han jagar henne. ( Jag rekomendera att byta par eller någon av dem ialla fall) MVH Simon

                        Kommentar

                        • Simon H
                          • January 2008
                          • 515

                          #72
                          nja för när jag kollade i dag så värkade hannen inte jaga henne så dom har lungnat
                          ner sig

                          Kommentar

                          • Simon--B
                            • May 2008
                            • 720

                            #73
                            Ursprungligen postat av Simon H
                            nja för när jag kollade i dag så värkade hannen inte jaga henne så dom har lungnat
                            ner sig
                            Okej vad bra

                            Kommentar

                            Arbetssätt...