Snygg malawi med attityd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #16
    Ursprungligen postat av tulle89
    Är väll de du funderat på som jag också skulle valt. Saulosi och auratus är båda snygga fiskar där det blir lite färgkombination. Rödzebran är ju annars ett alternativ, kanske lite för litet kar men med en ljusblå hane till 7-8 starkt oranga honor så skulle det inte varit helt fel heller.

    Hoppas du finner vad du söker!
    Rödzebra går bort, tillsammans med golden och socolofi eftersom sambon har/ska ha dessa i sitt kar. Gillar annars rödzebrorna, riktigt snygga och trevliga fiskar! Vill ha nåt som inte finns i de andra karet.
    Saulosi är en snygg fisk, absolut. Måste studera den lite mer irl.
    Auratus är ju nackdelen att de egentligen vill ha lite större kar..
    TUR att jag har lite tid på mig och hinner besöka en och annan sort innan det är dax!
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #17
      Ursprungligen postat av Hagi
      Det finns många relativt småväxta Malawi. För att nämna några så har du ju P. minutus och P. sp minutus ifrån olika platser och med olika utseende. De blir ca 6-7 cm (hanen), de är dock starkt revirhävdande. Sen finns ju P perspicax (också små och friska i sitt sätt) i en massa olika varianter och färgsättningar. Däremot den sk. Red Top Ndumbi (P. sp "perspicax orange cap") skall iaf. i naturen ej vara speciellt agressiv. (har ingen egen erfarenhet i akvarium själv dock). Annars finns ju I. Sprengerae (rostciklid) vilken ej är revirhävdande och inte blir så stor. Sen har du den vackra P Saulosi som någon nämnt, har själv en grupp på uppväxt nu, de verkar vara rätt så duktiga på att ta för sig de också. flera arter av Labidochromis är ej heller revirhävdande.
      Oj, så många förslag! Blir att sätta igång och slå upp eftersom jag är så dålig på de latinska namnen.
      Jättetack för tips!
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #18
        Ursprungligen postat av lili76
        Oj, så många förslag! Blir att sätta igång och slå upp eftersom jag är så dålig på de latinska namnen.
        Jättetack för tips!
        redigerade mitt tidigare inlägg, och kom med ett par alternativ till!

        Saulosion finns med stora skillnader i den gula färgen hos honorna, en del är matt blekgul, andra är mer djupt guldgul.. bra att veta om du tänker köpa dem!
        Senast redigerad av Hagi; 01 January 2008, 18:11.
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #19
          Ursprungligen postat av Hagi
          redigerade mitt tidigare inlägg, och kom med ett par alternativ till!

          Saulosion finns med stora skillnader i den gula färgen hos honorna, en del är matt blekgul, andra är mer djupt guldgul.. bra att veta om du tänker köpa dem!
          Det är bra, nu har jag många sorter att kolla upp lite närmre!
          Just färgskillnaden på honorna, är det en "odlingsgrej" eller något som man inte behöver bry sig särskilt över?
          Även om färg är snyggt så får det gärna vara naturligt. Men som på golden hade jag ju såklart valt de riktigt "homogent" gula om jag kan välja. Just för att det slarvas så otroligt i odlingen på dom då de är så populära. Det gäller att spotta fram så många som möjligt. Man bryr sig inte speciellt om kvalitén. Tack och lov tänker ju långt ifrån alla odlare så, men jag vill inte gärna gynna dem som gör det.
          Så alla sådana tips, vad man ska titta på hos enskild art, är verkligen guld värd.
          (Kommer alltså att köpa av privata odlare i möjligaste mån. Och då tar det tid att hitta "den rätte".)
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #20
            Gjorde en snabbsökning på fiskförslagen och det är ett flertal som jag kikat lite på redan! (Måste plugga latinska namn.. *S*)
            Riktigt, riktigt snygga fiskar allihop. Gillar det där lite "ettriga" utseendet som samtliga förslag har. Nu börjar det lite svårare jobbet att försöka läsa sig till så mycket som möjligt och sedan göra en ny gallring...

            Tack för hjälpen!
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Hagi
              • December 2007
              • 240

              #21
              Hur det är med Saulosin och dess färgskillnad (färgdjup) hos honorna skall jag låta vara osagt. Om det härrör från urvalsodling eller ej vet jag ej, antar att VF inte är alltför vanligt då de mig veteligen finns endemiskt vid Taiwan reef. De bilder jag sett från naturen får mig dock att tro att de blekgula matta honorna som utbjuds är pga av avel och/eller föda. Men som sagt, det är bara en ren spekulation från min sida!
              "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #22
                Ursprungligen postat av lili76
                Rödzebra går bort, tillsammans med golden och socolofi eftersom sambon har/ska ha dessa i sitt kar. Gillar annars rödzebrorna, riktigt snygga och trevliga fiskar! Vill ha nåt som inte finns i de andra karet.
                Saulosi är en snygg fisk, absolut. Måste studera den lite mer irl.
                Auratus är ju nackdelen att de egentligen vill ha lite större kar..
                TUR att jag har lite tid på mig och hinner besöka en och annan sort innan det är dax!
                Haha lite roligt för det är precis de här fiskarna jag har i min burk som din sambo har/ska ha! ;D Fin kombo är det varjefall vilket betyder att din sambo tydligen har bra smak...
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • Koksalt
                  • November 2007
                  • 498

                  #23
                  Ursprungligen postat av tulle89
                  Haha lite roligt för det är precis de här fiskarna jag har i min burk som din sambo har/ska ha! ;D Fin kombo är det varjefall vilket betyder att din sambo tydligen har bra smak...

                  Sambon tackar och håller med

                  ( Det är alltså jag som är lili76:s sambo)
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #24
                    Ursprungligen postat av Hagi
                    Hur det är med Saulosin och dess färgskillnad (färgdjup) hos honorna skall jag låta vara osagt. Om det härrör från urvalsodling eller ej vet jag ej, antar att VF inte är alltför vanligt då de mig veteligen finns endemiskt vid Taiwan reef. De bilder jag sett från naturen får mig dock att tro att de blekgula matta honorna som utbjuds är pga av avel och/eller föda. Men som sagt, det är bara en ren spekulation från min sida!
                    Det är inte alltid som svaren är särskilt lätta eller självklara...
                    Färg är ju alltid lite svårt att säga då "man" oftast köper redan som yngel och de inte är utfärgade.
                    Tar med mig det du sagt i urvalet av fisk när jag väl bestämt mig för sort.. Saulosin ÄR ju väldigt fin och verkar trevlig, så det är en stark kandidat. Dessutom vet jag en bra och trevlig odlare som håller sådana, vilket även underlättar.
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #25
                      Ursprungligen postat av tulle89
                      Haha lite roligt för det är precis de här fiskarna jag har i min burk som din sambo har/ska ha! ;D Fin kombo är det varjefall vilket betyder att din sambo tydligen har bra smak...
                      Fast det är jag som står för smaken i hushållet...
                      Visst är det både en vacker och trevlig kombination!
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • Sacrium
                        • February 2004
                        • 672

                        #26
                        Kul att du vill köra malawi. Men problemet kan vara attityd. Ett såpass litet akvarie och kaxiga fiskar är ingen bra kombination.
                        Auratus är en riktigt fin fisk, men lika jävlig som den är fin. Det varierar ju naturligtvis som med alla fiskar. Men överlag skulle jag rekomendera dig att plocka bort den med en gång från listan med den storleken.

                        Saulosi som andra tipsat om skulle jag nog snarare rekomendera.
                        http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          #27
                          Tack! Det är just sådana här tips som jag vill ha; folk som haft de olika sorterna och som kan berätta hur de fungerar "irl", dvs mer än bara när de går tillfälligt i ett kar eller det som går att läsa sig till!
                          Alla fiskar är ju individer. Med "attityd" menar jag snarare att de har lite beteende (mer än golden.. *S*) och är lite framåt. Så då är tipset om Auratus kaxighet guld värd. Jag vill ju som sagt inte ha fiskar som jämt är i stress för att de inte kan leva ut sitt temperament bara för att karet är litet.

                          Fortsätter att kika på Saulosi och några av de andra sorterna som tipsats om!
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...