Snygg malawi med attityd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Snygg malawi med attityd?

    När köket tapetserats om så är tanken att jag ska ha 144 literskaret där. Vill då ha en lite "roligare" malawi i det karet. Det kommer bara att vara en art i det, men gärna med både färg och attityd och givetvis inte någon storväxt sort!

    Har tittat lite på Auratus, men ni som kan malawis har kanske kul idéer och tankar om vad som skulle kunna bli bra? Finns ju så många och som ny inom malawis är det svårt att hitta "guldkornen".

    Fritt fram; spåna!
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • hfh75
    • April 2005
    • 595

    #2
    Saulosi tycker jag är trevliga.... fast det beror ju på vad du vill ha för färger... de kanske inte matchar tapeterna...
    /Fredrik

    -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Hö hö hö... Blir jobbigt om fiskarna ska matcha tapeterna! Gardinerna får matcha fiskarna istället?
      Saulosi är helt klart en snygg fisk. Dem har vi tittat på till sambons malawikar nu när han ska expandera. (Fast när jag tänker efter, hur snyggt är det med gul-blåa gardiner?? )

      Absolut en kandidat.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • hfh75
        • April 2005
        • 595

        #4
        Precis... fisken är fin men gulblåa gardiner....
        /Fredrik

        -En tanke tänkt i trygghet vid upprepade tillfällen har en tendens att bli verklighet.

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Nå, bortsett från gardinerna, så är jag inte inriktad på någon speciell färg.
          Det jag känner med färg är att det absolut inte gör någonsting om honor och hanar skiljer sig åt i färg. Det är dock inget krav. Enda kravet jag har är att det är en intressant fisk att studera och att den inte blir större än att den utan problem trivs i 144 liter. Kommer att hålla en mindre grupp på 8-10 fiskar, beroende på sort.
          Måste ju ha nåt roligare att studera än platys när jag lagar mat...
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Hmm...144 är lite litet för andra malawis än golden och ett par andra. Men kanske du skulle kolla på Tanganyika-ciklider? De är väldigt intressanta att kolla på, framförallt snäcklekare, som multifasciatus och ocellatus. Vad gäller ocellatusen, så finns det en väldigt snygg färgform av den också, som är guldgul. Det är väldigt roligt att kolla på dom när de kivas om sina snäckor, risken är väl bara att man bränner vid maten.

            I skötsel så är de rätt lika malawisarna, de ska samma vattenvärden och så vidare...plus massor med snäckskal som du kan köpa på Plantagen.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Tanganyika är ju så tråkiga i sitt utseende... (Japp, då blir jag utseendefixerad plötsligt! *S*)) Ska kika på dina förslag iaf...

              Ja, man blir ganska begränsad iom att karet är så pass litet. Det försvinner många intressanta sorter. Men någon av de mindre arterna måste väl ha något spännande att erbjuda?
              (Kom på att måtten på karet kan vara ganska intressanta. 90*40*40)
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • Hagi
                • December 2007
                • 240

                #8
                Det finns ju en hel del småväxta Malawi, problemet är att många av dem är starkt revirhävdande...
                "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Det är ju bra om de inte jagar skiten av varandra (bokstavligt), trots många grottor och passager...
                  Har du något namn på någon av dem du tänker på?
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Kolla på dom här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115

                    Kostar 100-150 kr styck, dock.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Kolla på dom här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115

                      Kostar 100-150 kr styck, dock.
                      Ja.. Tittade på dom. Men helt ärligt tycker jag att de ser väldigt tråkiga ut. Stod med näsan i en del tanganyikakar när vi hämtade malawis senast och försökte se charmen med dessa fiskar. Men tyvärr, sensationen uteblev.
                      Behöver mer "klick"!
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Man ska inte stirra sig blind på starka färger, då kan man missa många intressanta arter. Dessutom så ska man inte gå efter hur fiskar ser ut och beter sig i affärerna, där kommer de sällan till sin rätt, och är förmodligen ofta ungdjur som inte har färgat ut än. Personligen tycker jag malawiciklider är ganska trista, eftersom alla (utom en, som inte är endemisk vad jag vet) är munruvare. Ingen variation i lekbeteende, till skillnad från Tanganyikaciklider. Visst, malawiciklider är fina att se på, och jag har försökt mig på dem några gånger, men har tröttnat på deras hyperaktiva runtjagande efter ett tag. Visst, det finns lugnare malawi, men de är ju också munruvare allihop. Om jag får schansen att skaffa lite fler stora akvarier nå´n gång så blir nog nå´t av dem ett permanent malawiakvarium, men just nu finns det andra ciklider som jag tycker är intressantare. Och ocellatusen som Jens länkar till är ju riktigt fin tycker jag, med skimrande färger. I rätt ljus blir de säkert mycket vackra. Bilder kan man inte heller alltid lita på.

                        Så mitt tips är, låt dig inte luras av hur fiskarna ser ut och beter sig i affären, där de inte kommer till sin rätt, och stirra dig inte blind på pastellfärger, även mindre färgstarka fiskar är vackra på sitt sätt, och det är ju inte utsidan som är viktigast Om man t.ex ser på alla dessa framodlade varianter som ser ut som om de doppats i färg, så kan ju ingen av dem konkurrera med den naturliga skönheten hos vildformerna. Jag tycker att de dämpade och ändamålsenliga färgerna hos många vildformer är betydligt vackrare än de färgstarka framodlade varianterna. Se´n är ju naturligtvis arter som är färgstarka av naturen också naturliga, och oerhört vackra att se på, men det är ingalunda det första jag kollar på när jag köper fiskar, för mig är ett intressant beteende, och att de passar med den inredning och de fiskar jag redan har, viktigare.
                        Senast redigerad av Shepard; 01 January 2008, 17:22.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Är väll de du funderat på som jag också skulle valt. Saulosi och auratus är båda snygga fiskar där det blir lite färgkombination. Rödzebran är ju annars ett alternativ, kanske lite för litet kar men med en ljusblå hane till 7-8 starkt oranga honor så skulle det inte varit helt fel heller.

                          Hoppas du finner vad du söker!
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • Dysnomia
                            • April 2004
                            • 1692

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke_A
                            Man ska inte stirra sig blind på starka färger, då kan man missa många intressanta arter. Dessutom så ska man inte gå efter hur fiskar ser ut och beter sig i affärerna, där kommer de sällan till sin rätt, och är förmodligen ofta ungdjur som inte har färgat ut än. Personligen tycker jag malawiciklider är ganska trista, eftersom alla (utom en, som inte är endemisk vad jag vet) är munruvare. Ingen variation i lekbeteende, till skillnad från Tanganyikaciklider. Visst, malawiciklider är fina att se på, och jag har försökt mig på dem några gånger, men har tröttnat på deras hyperaktiva runtjagande efter ett tag. Visst, det finns lugnare malawi, men de är ju också munruvare allihop. Om jag får schansen att skaffa lite fler stora akvarier nå´n gång så blir nog nå´t av dem ett permanent malawiakvarium, men just nu finns det andra ciklider som jag tycker är intressantare. Och ocellatusen som Jens länkar till är ju riktigt fin tycker jag, med skimrande färger. I rätt ljus blir de säkert mycket vackra. Bilder kan man inte heller alltid lita på.

                            Så mitt tips är, låt dig inte luras av hur fiskarna ser ut och beter sig i affären, där de inte kommer till sin rätt, och stirra dig inte blind på pastellfärger, även mindre färgstarka fiskar är vackra på sitt sätt, och det är ju inte utsidan som är viktigast Om man t.ex ser på alla dessa framodlade varianter som ser ut som om de doppats i färg, så kan ju ingen av dem konkurrera med den naturliga skönheten hos vildformerna. Jag tycker att de dämpade och ändamålsenliga färgerna hos många vildformer är betydligt vackrare än de färgstarka framodlade varianterna. Se´n är ju naturligtvis arter som är färgstarka av naturen också naturliga, och oerhört vackra att se på, men det är ingalunda det första jag kollar på när jag köper fiskar, för mig är ett intressant beteende, och att de passar med den inredning och de fiskar jag redan har, viktigare.
                            Som det är nu så har jag ett kar med bleka, seglande fiskar som rör sig någongång i kvarten. Dessa har jag ägnat bra med tid för att kompnoera så att de harmonerar. Inte bara med varandra och vattenvärde, crikulation och inredning, utan även individuell balans.
                            Nu när jag har möjlighet att sätta in ett mindre antal av någon färgglad och actionladdad fisk så vill jag inte ha fler blekfisar som det inte händer mycket kring.
                            Jag har hållt på bra länge med sammansättning i det stora karet, nu har jag chans att hålla ett artakvarium, om än inte gigantiskt stort..

                            Tanganyikafirrarna tittade jag på hos en privatperson som har några kar med olika sorter. Vi diskuterade just beteende och vad folk lockas av hos Tanganyika. Jag blev än mer övertygad om att det inte är en sort som jag vill ha.. Precis som jag inte vill ha neontetror, trots deras färgprakt. Det hänger på så mycket mer. När jag tittar på fisk, så försöker jag i möjligaste mån titta betydligt bredare än i butik, eftersom det ger en otroligt missvisande bild.

                            När jag väljer fisk så gör jag det utifrån många aspekter. Inte bara färg (även om jag försökte skämta om det här i början). Att det verkligen blir rätt fisk är oxå en av anledningarna till att jag börjar söka efter den rätta fisken nu, fast inte karet kommer upp på minst tre månader till.

                            Så jag återgår till frågan; en malawi som sticker ut lite från det vanliga och som trivs i mindre kar?
                            Skånetös i Dalarna
                            MIN ZOON!

                            Kommentar

                            • Hagi
                              • December 2007
                              • 240

                              #15
                              Ursprungligen postat av lili76
                              Det är ju bra om de inte jagar skiten av varandra (bokstavligt), trots många grottor och passager...
                              Har du något namn på någon av dem du tänker på?
                              Det finns många relativt småväxta Malawi. För att nämna några så har du ju P. minutus och P. sp minutus ifrån olika platser och med olika utseende. De blir ca 6-7 cm (hanen), de är dock starkt revirhävdande. Sen finns ju P perspicax (också små och friska i sitt sätt) i en massa olika varianter och färgsättningar. Däremot den sk. Red Top Ndumbi (P. sp "perspicax orange cap") skall iaf. i naturen ej vara speciellt agressiv. (har ingen egen erfarenhet i akvarium själv dock). P sp. "polit" från Lions cove är grymma.

                              Annars finns ju ex. I. Sprengerae (rostciklid) vilken ej är revirhävdande och inte blir så stor. Sen har du den vackra P Saulosi som någon nämnt, har själv en grupp på uppväxt nu, de verkar vara rätt så duktiga på att ta för sig de också, och de får anses tillhöra den småväxta grupp av ciklider som typ minutus och perspicax. Flera arter av Labidochromis är ej revirhävdande.

                              Sen finns det ju ett flertal otroligt fräna och snygga C. afra enligt min egen mening, ex. från Minos reef
                              Senast redigerad av Hagi; 01 January 2008, 18:08.
                              "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...