startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• netweaver
    svarade
    RedBullen - Du verkar ha rätt bra koll på dessa små rackare, vet du nåt om
    Lamprologus stappersi tror du de skulle funka tillsammans med Multisarna?
    Har ju en 4-5 veckor på mig att hitta vilka invånare som ska bo i karet efter det blivit inkört.

Tack för alla dina svar och tips uppskattar det verkligen!

Lämna en kommentar:

• Redbullen
    svarade
    Ursprungligen postat av netweaver
    Vad kul du har kommit igång nu. Var själv och hämtade ett gäng multisar idag, kunde inte hålla mig får kolla värdena ofta.

Duger det med det ph vi har på kranvattnet ca. 8.2 (malmö) eller ska man försöka höja det lite?

Dom verkar vara mer interesserade av stenröset än av snäckorna men slänger upp en bild där jag blev studerad av en av dom (dom verkar lika nyfikna som jag )

[ATTACH]4677[/ATTACH]

Jag tänkte ha ett par vallisinera i karet men det är tomt på växter för tillfället i alla butiker och till helgen ska jag jaga mer sten till akvariet.

Vad matar ni era med förresten?
    Snyggt kar värkligen!!

Multisar är nyfikna och vill undersöka det mest, sålänge det inte finns någon fara i närheten, då blir dom mer tajta tillsammans i sin koloni och bregänsar sitt utsträck i karet.

Ditt PH funkar fint så, lägg ner lite kalksten under stenarna i ditt röse så slipper du se dom, och häll ner lite bikarbonat vid varje vattenbyte 1ts/100l fast i ditt fall kan du inte få mycket högre PH.
    Lite kalk kommer att buffra ditt PH så det inte får för sej att sjunka..

Lite Vallisnieria blir alltid snyggt, men hade jag varit som du hade jag väntat en anning, "OM" du skulle få problem med alger, och du kommer troligen få lite kiselalger också..vilket kan göra att dina växter blir lite risiga..

I min nästa setup blir de nästan växtfritt, fick för mycket trådalger hehe

Jag matar med Pellets som jag numera maler ner till mindre bitar och byter av lite med flingfoder....

Funkar bra och ynglen växer i bra fart

Lycka till !!

//Peter

Lämna en kommentar:

• Redbullen
    svarade
    Ursprungligen postat av Milbot
    Eller hur lång tid brukar det ta från lek tills att ynglen är frisimmande?
    Kul att du fått yngel så snabbt..
    Det brukar för mej ta en eller två veckor, sen brukar man kunna se små små yngel som simmar precis utanför snäckan, och ju mer dagarna går ju högre upp vågar dom simmar..

efter ca tre veckor är dom oftast så pass stora att dom vågar göra "rusningar" upp över snäckan för att ta något i munnen som ser ut som något ätbart

//Peter

Lämna en kommentar:

• Redbullen
    svarade
    Ursprungligen postat av solbacka
    Tack för tipsen.. Jag har lagt kalkstenkross på de två platser där jag har snäckskalen nu.. Kanske ska jag flytta innerfiltret till mitten istället. De kanske vill leva tillsammans i en hög? Jag trodde det skulle vara bra med 2 olika revir...
    Fast jag ska läsa på mer innan jag köper mina multisar.. jag har bokat 8 yngel
    Nja eller låt filtret sitta där de sitter och lägg alla snäckor på ett ställe, eller en hög i mitten och en till höger..

Det finns inte så mycket och läsa om deras beteende förutom här inne då, här finns det mycket
    Det är en enkel fisk som inte kräver så mycket utav akvarie,inredning eller vatten, men ger dock mycket mer tillbaka till akvarieägarn.

//Peter

Lämna en kommentar:

• Redbullen
    svarade

Tänkte skaffa ett ytterfilter har förberett detta i ena hörnet med insug genom bakgrunden vilken kapasitet ska jag gå på har för mig dom gillar lite cirkulation på vattnet. Har tittat på en Fluval 205 räcker detta? Eller ska den vara kraftigare??
    Ett Fluval 205 har en pumpeffekt 680 l/h fritt flöde och 420 l/h vattencirkulation så det är ok

Cirkulationen räcker gott och väl, det är mängd filtermassa du ska titta efter, ju mer detso bättre, eller komplettera med ett innefilter som fungerar mer mekaniskt, det skulle funka bra

Tror till och med att du skulle kunna köra med ett 305 också, mer filtermassa och lite mer cirkulation, skulle det vara för mycket får det att strypa på denna nya serie från fluval

Kör själv med ett Fluval 405 och är nöjd med filtermassan till mitt 157 liter, men är dock mindre nöjd med själva ljudet av hela filtret.

Har haft bra erfarenheter av fluval innan men denna fick mej att bli lite sur, ska eventuellt testa med att köpa nya bussningar till rotorn och se om de tystnar.

//Peter

Lämna en kommentar:

• netweaver
    svarade
    Vilken gullig en...såg lite sur ut..vad jag längtar efter dessa fiskar
    Ja dom är trevliga små fiskar, förstår om han/hon är sur har ju fått byta hem idag och blivit jagade med håv o allt

Lämna en kommentar:

• solbacka
    svarade
    Vad kul du har kommit igång nu. Var själv och hämtade ett gäng multisar idag, kunde inte hålla mig får kolla värdena ofta.

Duger det med det ph vi har på kranvattnet ca. 8.2 (malmö) eller ska man försöka höja det lite?

Dom verkar vara mer interesserade av stenröset än av snäckorna men slänger upp en bild där jag blev studerad av en av dom (dom verkar lika nyfikna som jag )

[ATTACH]4677[/ATTACH]

Jag tänkte ha ett par vallisinera i karet men det är tomt på växter för tillfället i alla butiker och till helgen ska jag jaga mer sten till akvariet.

Vilken gullig en...såg lite sur ut..vad jag längtar efter dessa fiskar

Lämna en kommentar:

• netweaver
    svarade
    Ursprungligen postat av neon_kimpan
    hanen är mycket större än honan, annars så är de välldigt lika

//kim

Ok då kanske jag med lite tur fått 2 av varje eller om jag har otur från 2 olika kullar

Tänkte skaffa ett ytterfilter har förberett detta i ena hörnet med insug genom bakgrunden vilken kapasitet ska jag gå på har för mig dom gillar lite cirkulation på vattnet. Har tittat på en Fluval 205 räcker detta? Eller ska den vara kraftigare??
    Senast redigerad av netweaver; 02 January 2007, 23:11.

Lämna en kommentar:

• solbacka
    svarade
    Ursprungligen postat av Redbullen
    Jag hade nog lagt alla snäckor i en och samma hög..på så sätt kommer du får en snabbt växande koloni och dom bildar ett revir, som det ser ut nu kommer dom simma VM i snabb sim fram och tillbaka till snäckorna och det finns risk för att majoriteten är tex till höger och ett par stycken till vänter
    och haft liter sten lite här och var, kanske byggt ett rösa framför pumpen då kan du dölja den lite och du slipper sand i pumpen.
    Det kommer du rätt så säkert få om du har snäckorna framför .P

Sten.....natursten som du kan bygga fina röse med och lite mer biotopiskt

Bakrund..... nja svart eller blå bakrund, finns hos din akvariehandlare, plansh som man sätter fast på bakisadan av karet, ena sidan är svart och den andra blå...

//Peter
    Tack för tipsen.. Jag har lagt kalkstenkross på de två platser där jag har snäckskalen nu.. Kanske ska jag flytta innerfiltret till mitten istället. De kanske vill leva tillsammans i en hög? Jag trodde det skulle vara bra med 2 olika revir...
    Fast jag ska läsa på mer innan jag köper mina multisar.. jag har bokat 8 yngel

Lämna en kommentar:

• netweaver
    svarade
    Nu är jag riktigt på gång med mitt multis-kar. Jag fyllde på vatten för 3 dagar sedan men startade inte pumpen. Detta gjorde jag idag och bytte santidigt 50% av vattnet. Köpt snäckor, hittade äntligen vinbärssnäckor i affären. plockade bort gojset och kokte de... Det blev 24 snäckor som jag lagt i två högar.
    Frågan är hur ni gör med innerfiltret? Tänk om de gräver upp en hög på det? Då kommer ju sanden in i filtert.

Nu när jag tittat på mina bilder behöver jag verkligen en bakgrund . Kanske ska man bygga upp med stenar runt innerfiltret.... Jag får se hur jag ska ha det, vill gärna ha fler tips och bilder

Klicka på bilden för större version

Namn: P1020493_edit.jpg
Visningar: 4
Storlek: 130,3 KB
ID: 2094391

Lämna en kommentar:

• Milbot
    svarade
    Hej på er!

Köpte mina 6 st multisar för drygt tre veckor sedan och de har grävt en del och de hittade sina egna snäckor rätt fort. Idag såg jag t o m några yngel nere bland snäckorna. Sedan i en annan del av karet några yngel till! De måste ha varit sugna på lek direkt när de kom ner i karet. Eller hur lång tid brukar det ta från lek tills att ynglen är frisimmande?
    Senast redigerad av Milbot; 07 January 2007, 16:17.

Lämna en kommentar:

• Redbullen
    svarade
    Nu är jag riktigt på gång med mitt multis-kar. Jag fyllde på vatten för 3 dagar sedan men startade inte pumpen. Detta gjorde jag idag och bytte santidigt 50% av vattnet. Köpt snäckor, hittade äntligen vinbärssnäckor i affären. plockade bort gojset och kokte de... Det blev 24 snäckor som jag lagt i två högar.
    Frågan är hur ni gör med innerfiltret? Tänk om de gräver upp en hög på det? Då kommer ju sanden in i filtert.

Nu när jag tittat på mina bilder behöver jag verkligen en bakgrund . Kanske ska man bygga upp med stenar runt innerfiltret.... Jag får se hur jag ska ha det, vill gärna ha fler tips och bilder
    Jag hade nog lagt alla snäckor i en och samma hög..på så sätt kommer du får en snabbt växande koloni och dom bildar ett revir, som det ser ut nu kommer dom simma VM i snabb sim fram och tillbaka till snäckorna och det finns risk för att majoriteten är tex till höger och ett par stycken till vänter
    och haft liter sten lite här och var, kanske byggt ett rösa framför pumpen då kan du dölja den lite och du slipper sand i pumpen.
    Det kommer du rätt så säkert få om du har snäckorna framför .P

Sten.....natursten som du kan bygga fina röse med och lite mer biotopiskt

Bakrund..... nja svart eller blå bakrund, finns hos din akvariehandlare, plansh som man sätter fast på bakisadan av karet, ena sidan är svart och den andra blå...

//Peter

Lämna en kommentar:

• solbacka
    svarade

Bifogade filer
    Senast redigerad av solbacka; 02 January 2007, 20:36.

Lämna en kommentar:

• Redbullen
    svarade
    Då håller man just nu på med att fylla upp morsan 150liters.
    Dels för att se om det är tätt (vilket jag tror det är) och sen för att mina multisar ska få bo där några veckor...

Känns lite sunk när man precis har rivit ett helt kar och limmat om det ska man limma om ett till *suck*

jajja bra blir det iallalfall.

Kommer också ändra utseende på mitt kar sen, andra stenar+ fler rösen, växtfritt..... blir multisar, occelatus och jullar....möjligen mer fisk sen..

Det ska bli lite rockhuggers som tar sej ett yngel eller två, några som bara simmar runt och inte gör nån nytta alls, och multisar som producerar yngel..

Kommer också försöka göra en liten halvenkel guide hur man silikonerar om ett akvarium för dom som inte vet alls hur det går till

Nu är de snart dax att jaga multisar.......hua svårt med 40 vuxna och minst lika många yngel *Svettig i pannan *

//Peter

Lämna en kommentar:

• Redbullen
    svarade
    Nån av er som vet om man kan se nån skillnad på könen på multisarna?
    hanen har ett lite mer "manligt" utseende på hakpatiet, alltså lite grövre, honan är alltså lite mer rundad och slimmad.

hanen brukar också få något större huggtänder i underkäken.

och som sagt hanen blir lite lite större.

//peter

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...