Den här palettens kön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diane
    • May 2004
    • 33

    #31
    palletciklids hane

    en palettciklids hane har ganska lång smal stjärt med något nästan orange färg på spetsen.En könsmogen hane har bara lite lilla färg i magområden jämfort med honan.
    Mvh
    Diane

    Kommentar

    • Queridan
      • May 2005
      • 32

      #32
      Hej, ny här på forumet och har lite frågor angående palettciklider, har två par i mitt kar, två stycken hanar och två honor alltså. Men nu blev jag jätteförvirrad, jag var ju helt säker på att de mest färgrika var hanar, nu säger vissa av er tvärtom, med den röda buken och så. Mina ser ut precis som paret som Micke_A postade, jag menar på att hanen är främst.

      En sak till, hur stora blir de här rackarna egentligen? läste att de kunde bli 11 cm, stämmer det? då måste de ju växa utav bara "#¤%&/, mina är uppskattningsvis 2-3.5 cm långa nu.

      Och just det, tack för tipsen om krukor som grottot till dem, man vill ju bli stolt adoptivmorfar/farfar så snabbt som möjligt.

      Och en sak till; hur snabbt växer dem? och hur stora måste de vara för att man kan förvänta sig eventuell lek?

      tacksam för svar
      Senast redigerad av Queridan; 07 May 2005, 18:25.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #33
        Queridan - det var inte så stora paletter - men om de får kalas på rikligt med levande foder kan de växa mycket snabbt. Här två bilder under yngelvården. Den första är honan och den andra är hanen. Men vid parningspelet är honan betydligt rödare om buken. Hannen är oftare blekare men större och med spetsigare fenor:
        Bifogade filer
        Senast redigerad av erikthur; 07 May 2005, 18:27.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Queridan
          • May 2005
          • 32

          #34
          Tack för svaren Erik, någon som vet hur stora (cm) de blir innan de börjar leka?

          Kommentar

          • joad
            • August 2004
            • 242

            #35
            Vill bara avsluta mitt deltagande i tråden med att tacka för all hjälp jag fått genom att presentera en nytagen bild på vad som väl ändå måste vara en hane:


            Om inte annat så kråmar sig min tidigare så bitska hona så fort den andra paletten kommer i närheten. Får även intrycket att hon försöker lura in honom i vad gömställen mitt akvarium har att erbjuda. Men han verkar fortfarande lite avvaktande. Kanske inte så konstigt med tanke på att han plumsade i för mindre än sex timmar sedan.

            De har inte spöat någon av mina övriga fiskar ännu. Däremot regerade han och en annan hona totalt i det mindre akvarium de gick i tillsammans med kanske ytterligare fem paletter, i affären. Övriga fiskar strök utmed sidorna!

            Än en gång tack!
            130L
            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #36
              Japp - definitivt hanne
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              Arbetssätt...