Den här palettens kön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joad
    • August 2004
    • 242

    Den här palettens kön

    Hej
    Kan någon av er duktiga akvarister hjälpa mig bedöma kön på den lille/a gynnaren:


    Jag har en betydligt blekar filur i karet också, som i flera daga i sträck jagats upp bakom pumpen. Jag har en liten hålsten, två små krukor, två kokosnötshalvor ett ganska stort snäckskal och en massa skruvvalisneria att gömma sig i. Min eventuellt-ancistrushona bor bakom värmaren och min eventuellt-ancistrushane håller just på att bo in sig, tillsammans med palletterna som kom någon dag före.
    130L
    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    spontant skulle jag säga hona men har lite svårt att se på bilden.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • aqua J
      • March 2005
      • 275

      #3
      Håller med peppito, verkar helt klart vara en hona.






      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Japp, det är en hona.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          #5
          garanterat en hona harnana har betydligt större ryggfena
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • joad
            • August 2004
            • 242

            #6
            Ok. Jag har (förstås) en palett till. Jämfört med firren på bilden har den mest bara ett svagt rosa skimmer åt magen till. Den gula färgen är avsevärt blekare. Tänk er en AIK-flagga som hängt ute något år och blekts av sol, vind och regn.

            Låter det som beskrivningen av en hane? Förstår att det är svårbedömt, men eftersom eventuellt-honan jagar upp kraken bakom pumpen så fort han/hon visar sig blir det om möjligt ännu svårare att fota. Eventuellt-honan stannade åtminstone till vid gurksnutten några sekunder. Livliga firrar det där.

            Varför blir den bleka fisken så jagad om de nu har olika kön? Om nu honan är mer sugen än hanen måste hon väl i rimlighetens namn ge honom en chans att visa intresse innan hon skrämmer upp honom bakom pumpen? Eller sysslar paletter med s/m, utöver sim?

            Ohoj, Mariestad. Skövde här! Hälsa Vänern.
            130L
            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

            Kommentar

            • Strumpan_666
              • April 2005
              • 55

              #7
              En hona skulle jag tro

              Kommentar

              • joad
                • August 2004
                • 242

                #8
                Tro det om ni vill, jag lyckades få den andra rackaren på bild också!

                Kan detta vara en hane, trots allt fajtande:
                130L
                För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #9
                  Det ser mer ut som en hane men det är riktigt svårt att säga utan att se fenorna ordentligt. zoopet har bra bild på en hane kolla och jämför



                  Man ser tydligt på fenorna att det är en hane
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • Strumpan_666
                    • April 2005
                    • 55

                    #10
                    Det där är en hane är ganska säker på det

                    Kommentar

                    • Hawkmoon
                      • February 2005
                      • 268

                      #11
                      Solklar hona.
                      190L Trigon SA Powered by Co2
                      112L Snäcklekare
                      Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                      Kommentar

                      • joad
                        • August 2004
                        • 242

                        #12
                        Hawkmoon, menar du att även fisk nr. 2 är en hona? Om du har rätt förstår jag att de slåss.

                        1) http://www.zoonen.com/res/user/28219..._1_orig_SE.jpg
                        2) http://www.zoonen.com/res/user/28219..._2_orig_SE.jpg
                        130L
                        För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                        Kommentar

                        • Hawkmoon
                          • February 2005
                          • 268

                          #13
                          Sorry, kollade bara på din första, men efter en koll på din andra så skulle jag säga hona även där, hur gamla är dom?

                          hanar blir betydlig mer "torped" formade, d.v.s längre och mer spolformade än dom korta och knubbiga honorna.

                          Kolla formen på ryggfenan, hanen har toppigare ryggfena och honan avrundad.
                          Senast redigerad av Hawkmoon; 04 May 2005, 17:45.
                          190L Trigon SA Powered by Co2
                          112L Snäcklekare
                          Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                          Kommentar

                          • joad
                            • August 2004
                            • 242

                            #14
                            Lite skämmigt, men jag är nybörjare på detta. Jag glömde faktiskt fråga! Köpte dem för 78:- "paret" (nåja) för några dagar sedan. Skulle tro att de är ganska så unga. Med gurksnutten som referenspunkt, kanske 3 cm långa.

                            Vi stod och gissade i affären jag och personalen, "svårt att säga när de är så här små" var kommentaren i butiken. Jag erkänner villigt att jag chansade, och är beredd på att det kanske är en andra hona. Men i butiken sa' man att jag kunde tänkas få byta om allt skulle gå käpprätt åt skogen. Det gick ytterligare några liknande polare i karet, några mer och några mindre färggranna. Ungefär som de jag har i mitt akvarium.

                            Håller på och försöker få en bättre bild, men det är skit bakom kameran och som sagt lite stökigt även framför den.
                            130L
                            För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                            Kommentar

                            • Hawkmoon
                              • February 2005
                              • 268

                              #15
                              Ursprungligen postat av joad
                              "svårt att säga när de är så här små" var kommentaren i butiken.
                              Jo, det kan vara lite knepigt, men får du byta är det ju lugnt
                              190L Trigon SA Powered by Co2
                              112L Snäcklekare
                              Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...