Hemlös snäckis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pe3
    • January 2004
    • 150

    #16
    TACK! Det kändes skönt att höra.....

    /Petra

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #17
      Vart fick du tag på dem?
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • Norpan
        • December 2003
        • 679

        #18
        Davide: På en zoologikurs jag läste, jag var pinsam och gick runt o frågade alla mina kursare om jag kunde ta deras skal och de måste trott att jag var alldeles puckad som fiskade upp skalen bland massa slem och vatten, men vad gör man inte för sina små favoritfiskar
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

        Grodor..lite trevligare, lite bättre

        Kommentar

        • Pe3
          • January 2004
          • 150

          #19
          Davide; Om du undrar vart jag hade fått tag på sniglarna så var det på Sabis. Såg att du bor i Umeå och jag handlade i Haninge, Sthlm. Men jag satt och ringde runt igår kväll och frågade.

          /Petra

          Kommentar

          • sammy
            • March 2004
            • 282

            #20
            Måste bara säga att:

            Jag tycker sniglar (Escargot) är jättegott!!!
            240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
            270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
            54 l. Fiskhotell

            Kommentar

            • davide
              • February 2003
              • 1093

              #21
              Pe3; jo det var dig jag menade. tänkte om du hittat det i någon kedja som vi har uppe i Umeå. Men sa var ju tyvärr inte fallet. =(

              Jag har tidigare köpt på ICA MAXI, men de verkar ha slutat med dem.

              Sammy; Escargot, är det så de heter på "restaurang-språk"? Ska gå och fråga runt lite efter dem...
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

              Kommentar

              • sammy
                • March 2004
                • 282

                #22
                davide... Jepp det gör det. Om du hittar en bra fransk restaurang så kan de säkert ha det.
                240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                54 l. Fiskhotell

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #23
                  hur stort kar behöver snäckisar? Har alltid tyckt att de verkat fina, men har inte ngt stort kar där jag kan ha dem...

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • Norpan
                    • December 2003
                    • 679

                    #24
                    malawi'n: inte så stort kar, multisar i kanske 50 liter, ocellatus bör ha större (eftersom de har stora revir..)
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                    Grodor..lite trevligare, lite bättre

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #25
                      oh...
                      Hur många multisar kan man ha i ett ca 50 liters då? En hane och 2-3 honor?
                      (Vet ngn var man kan skaffa multisar i närheten av Linköping/Västervik?)

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      • Norpan
                        • December 2003
                        • 679

                        #26
                        Ett par multisar skulle nog funka, eller en liten grupp halvvuxna(5-6 st eller så)..
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                        Grodor..lite trevligare, lite bättre

                        Kommentar

                        • Pe3
                          • January 2004
                          • 150

                          #27
                          Nu är snäckorna kokta och jag bangade... ang sninglarna. Kunde föreställa mig de små känselspröten när jag skulle till att äta men icke. Det gick inte denna gång, men det luktade gott.

                          Jag har ett par multisar (om det är de som kallas mångbandad snäckskalslekare) i ett 50 kar. Får väl se hur det går men det är klart att vi vill ha fler. De är ju inte så stora men ack så kaxiga. Såg när hanen "kastade" sand på en av våra gyppyn som antagligen kom för nära. Det kanske blir lite lugnare när snäckorna kommer i och de får annat att tänka på.

                          /Petra

                          Kommentar

                          • Norpan
                            • December 2003
                            • 679

                            #28
                            Japp, multisar är samma som mångbandad snäckskalslekare. Mina ocellatus är väldigt tuffa och styr hela akvariet, så räkna inte med att din snäckisar är några lammungar hoppas bara att mina börjar leka snart *längtar*
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                            Grodor..lite trevligare, lite bättre

                            Kommentar

                            • Pe3
                              • January 2004
                              • 150

                              #29
                              Snäckorna är nu på plats och det tog knappt 60 sek innan multisarna hade testat rymligheten. Vi nöjde oss med att lägga i 5 st snäckor, får se hur de vill ha det sen.
                              Vi har ju inte bara sand och snäckor i utan även en lavasten, rot och 2 st ciklidgräs, det kanske blir mycket med fler snäckor. Snäckorna är ju regält stora.
                              Väntar med spänning på att se hur de kommer att möblera om i karet!

                              /Petra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...