Hemlös snäckis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pe3
    • January 2004
    • 150

    Hemlös snäckis?

    NUUU!!! Äntligen har vi fått hem ett par snäckisar.
    Tyvärr så fick jag inte tag på några tomma vinbärssnäckor men vi fick snäckisarna i var sin liten kruka där de hade flyttat in i. När vi skulle få över dem i karet så visar det sig att den ena fisken hade fastnat i sin lilla kruka. Efter lite bök så kom den loss av sig själv i alla fall. Nu så vågar vi inte ha i krukan ifall att den skulle fastna igen. Den var verkligen liten.
    Vi har gjort en grotta i en lavasten men vet inte om den blir accepterad som boende för någon av dem. Ska gå på fortsatt jakt i morgon efter snäckor och hoppas att snäckisarna "överlever" natten så som de har det nu.

    Hur viktigt är det med riktiga snäckor i det här fallet.
    /Petra
  • Norpan
    • December 2003
    • 679

    #2
    Du bör ordna snäckor åt dem (finns i välsorterade livsmedelsbutiker, ofta frysta m vitlök, regör noga..) de verkar bli lite stressade utan snäckor, vilken sort är det du har? Vissa är inte lika beroende av snäckor och klarar sig med färre.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

    Grodor..lite trevligare, lite bättre

    Kommentar

    • Pe3
      • January 2004
      • 150

      #3
      Vi har ett par Lamprologus Multifaciatus.
      Varken Coop Forum, Ica Maxi eller Ica kvantum hade snäckor. De hade tagit bort dem från sortimentet. Sabis hade visst snäckor, så jag får köpa där idag.
      Att koka dem räcker eller? Vitlökssmaken kanske inte försvinner helt men det kanske inte gör så mycket.

      /Petra

      Kommentar

      • Peter_F
        • October 2003
        • 693

        #4
        Panduro Hobby kan ibland ha lite större snäckskal. Brukar vara ganska billiga oxå.

        //Peter
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
        Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

        Kommentar

        • Norpan
          • December 2003
          • 679

          #5
          Jag har inte provat att koka ur vitlöksnäckor själv utan fått tag i dem tomma, men det funkar säkert att tömma dem och koka, tänkte göra så själv nu när jag ska fylla på med fler. Multisarna är väldigt bundna till sina snäckor, ocellatus, som jag har bryr sig inte riktigt lika mycket (men jag tycker att känns bäst att ha rejält med snäckor ändå, har ett 40-tal till 1 hane och 4 honor.)
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

          Grodor..lite trevligare, lite bättre

          Kommentar

          • Pe3
            • January 2004
            • 150

            #6
            I vilken affär kan de ha tomma snäckor, förrutom hos Panduro?

            /Petra

            Kommentar

            • Norpan
              • December 2003
              • 679

              #7
              Vet ej..såg i din profil att du bor i stockholm och jag har letat i de flesta mataffärer runt gullmarsplan och skanstull och har inte hittat några där, dessvärre verkar de sluta att säljas mer och mer. Jag har för mig att någon har köpt tomma skal från restauranger..
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

              Grodor..lite trevligare, lite bättre

              Kommentar

              • Millie
                • August 2003
                • 293

                #8
                En del akvarieaffärer har ju tomma snäckor också som borde passa bra (men de kanske är väldigt dyra?). Såg några i en affär förra helgen... tror att det var på Akvarielagret.

                Kommentar

                • Pe3
                  • January 2004
                  • 150

                  #9
                  Ok! Ska ta mig en tur till Haninge C och fråga där. Kanske att det finns tomma skal på Kina haket. Annars får vi väl äta lite annorlunda kvällsmat hemma ikväll! :-)
                  Snäckisarna gräver under stenarna och ordnar med utrymme under roten men våran glupska ancistrus intar plats hela tiden. Vi testade att sätta i våran hemgjorda grotta men den enda som var intresserad av den var faktiskt malen. Typiskt!

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Ni som bor i Stockholm kan ta er till stenbrottet i vagnhärad, det ligger inte så långt söder om sthlm. En trevlig dagsutflykt. Nu får man inte gå in på området, men det finns massor av snäckor runt om också till villaägarnas förtret. Jag plockade 80 stycken på en halvtimme. Sen är det bara att mörda dom i kokande vatten, rensa dom och koka dom ytteligare en gång. Det är i allafall vad jag gjorde, men då rörde det sig om mer än en dagsutflykt, efterssom jag kommer från Växjö
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Norpan
                      • December 2003
                      • 679

                      #11
                      Jo, har tänkt på det också, men jag klarar inte riktigt att ha ihjäl dem, tycker att de är lite slemmiga, jaja, jag är larvig..
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                      Grodor..lite trevligare, lite bättre

                      Kommentar

                      • Pe3
                        • January 2004
                        • 150

                        #12
                        Sådär, nu har jag inhandlat 12 st sniglar i vitlökssmör. Det blir att plocka fram som förrätt ikväll kanske, lite skeptisk men ändå.
                        Dyrt blev det i alla fall, 59:- för 12 st. De små snäckisarna får nöja sig med 12 st.

                        Hur länge bör jag koka skalen sen efter vi har slukat sniglarna?

                        /Petra

                        Kommentar

                        • Norpan
                          • December 2003
                          • 679

                          #13
                          Tills dom ser rena ut och inte luktar vitlök, mina luktade rätt illa när jag fick dem (döda sniglar luktar rätt illa..) och jag kokade dom i runt en timme och lät dem torka på tidningspapper, nu luktar de ingenting.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                          Grodor..lite trevligare, lite bättre

                          Kommentar

                          • Pe3
                            • January 2004
                            • 150

                            #14
                            Norpan, du skriver att dina snäckor luktade rätt illa. Jag hoppas att de du fick inte var ätbara vitlöksmarinerade sniglar. För då blir det definitivt inte någon förrätt till kvällen.

                            /Petra

                            Kommentar

                            • Norpan
                              • December 2003
                              • 679

                              #15
                              Pe3: nejdå, det var inte vitlökssnäckor utan de var "råa" och de hade använts på en anatomiövning.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                              Grodor..lite trevligare, lite bättre

                              Kommentar

                              Arbetssätt...