Julidochromis regani "Kipili"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_nisse
    • April 2003
    • 641

    Julidochromis regani "Kipili"

    Hejsan alla..
    Det är så att jag ska starta upp ett till 110L akvarium.
    Har tittat en del på <font size="2"><font color="blue">Julidochromis regani "Kipili"</font id="blue"></font id="size2"> och har lite frågor om den fisken..
    Det jag undrar är om den är snäll mot andra individer?, och om den hjärna ynglar av sig?

    Tack på förhand!
    //Tobias
    DIY Is The Shit!
    Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!
  • Makka
    • April 2002
    • 187

    #2
    Jag har ett par i 222 l. De är inte alls agressiva mot de övriga invånarna. De har tagit en grotta i besittning som de sällan rör sig ifrån.

    De kallas ofta "rockhuggers" (klippkramare) och det är mycket passande. De simmar alltid tätt intill klippand med buken mot underlaget.

    Problemet är (har bara läst om detta) att de är mycket aggressiva mot sin egen art. Jag hade tur och fick tag i ett par som har hållit sams. Får du inte tag i ett par kan du skaffa några ungfiskar, låta dem para ut och avlägsna de som blir över.

    Vad gäller yngel så är de relativt lättförökade. Mina har fått yngel kanske varannan månad. Än så länge har inget yngel vuxit upp, antagligen blir de uppätna av andra fiskar. Det stör mig visserligen inte för jag vet inte vad jag skulle göra med en hel kull.

    Eftersom ditt akvarium är relativt litet kanske du skulle titta på den minsta "jullen", Julidochromis transcriptus?

    Julidochromis transcriptus "Uvira":

    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=114

    Julidochromis transcriptus "Gombe":

    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=568

    En sak till. Var har du fått tag på det där akvariet format som ett slott? Finns det i större modeller? Och hur fungerar det med pump osv?

    Länk till slottet för de som inte har sett Guppy_nisses zoonensida:

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=78633&gid=149093

    Kommentar

    • Makka
      • April 2002
      • 187

      #3
      Tittade på din zoonsida igen.

      Om det är det 110-l karet som du visar där du tänkte ha jullarna i skulle jag avråda. De har andra krav än många av de fiskar du har där och skulle knappast trivas.

      Kommentar

      • Guppy_nisse
        • April 2003
        • 641

        #4
        Hittade det på en annons.. Vet inte om det finns i större modeler.. Det funkar perfekt med pump å så.. Man sättar utblåset på pumpen så det blåser igenom tuneln på den så det blir cirkulation i hela slottet...
        Sedan när det gäller Julidochromis regani "Kipili" så är det den ända som jag tycker är snyggast av dom andra.. Dom som du länkade till tycker jag är lite tråkiga i färgerna.. Julidochromis regani "Kipili" lysser upp mer i akvariumet tycker jag.. Men jag ska köpa ett till 110L akvarium imorgon (fredag), så jag ska passa på att kolla lite på dom andra Julidochromis....
        //Tobias
        DIY Is The Shit!
        Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

        Kommentar

        • Guppy_nisse
          • April 2003
          • 641

          #5
          Ursprungligen skickat av Makka
          Tittade på din zoonsida igen.

          Om det är det 110-l karet som du visar där du tänkte ha jullarna i skulle jag avråda. De har andra krav än många av de fiskar du har där och skulle knappast trivas.
          Nej, nej.. Jag ska köpa ett till 110L akvarium som är precis som det jag har imorgon (fredag) Det vet jag att det inte skulle gå i det jag har nu, och det jag har nu klassar jag som fullt med fisk..
          //Tobias
          DIY Is The Shit!
          Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

          Kommentar

          Arbetssätt...