Tips på Malawi till 375 lit-kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CissiP
    • January 2014
    • 47

    #16
    Jo, en extraburk är ett bra tips, tack!

    Visst kan man ta en roadtrip, tipset om butiken i Sala som skrevs här tidigare är med i tankarna men det skulle vara enklare att beställa och hämta här hemma så därför tänkte jag att ni här, som inte är ute efter att sälja och få pengar i plånboken kan råda lite! ;-)

    Sen måste man ju som du säger vara medveten om att man kan få tag i bråkmakare ändå! :-)

    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Ju färre arter desto enklare egentligen, men det tycker jag är lite av en smaksak.
    Mitt tips är att ha ett litet extra akvarie där man kan förvara fiskar som är aggressiva eller har åkt på stryk. Detta kan man aldrig komma ifrån även om det fungerar bra i akvariet.
    Egentligen är det bara att prova och köp fisk av någon som är kunnig om malawi, tex nån odlare. Då kan du få mycket tips där och även se fisken innan du köper.
    Så tipset lite längre upp om att göra en roadtrip tycker jag låter bra

    Kommentar

    • CissiP
      • January 2014
      • 47

      #17
      Måste bara få muttra lite också... 375-liters karet visade sig vara 300, iofs med välvd framruta men ändå...

      Kollade en annons på ett 500-liters också, lite stort att börja med kanske men det var 375 liter visade det sig när jag fick måtten... Gah!!!

      Så! Nu har jag gnällt färdigt! :-)

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #18
        Ursprungligen postat av CissiP
        Måste bara få muttra lite också... 375-liters karet visade sig vara 300, iofs med välvd framruta men ändå...

        Kollade en annons på ett 500-liters också, lite stort att börja med kanske men det var 375 liter visade det sig när jag fick måtten... Gah!!!

        Så! Nu har jag gnällt färdigt! :-)
        Hur märkligt det än låter så brukar folk säga att ju större akvarium, desto lättare är det att sköta. Alla svängningar är mycket långsammare och förändringar sker inte lika fort eftersom det är mer vatten. Dessutom får du större möjlighet att välja bland arter och antal ju större kar du har
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #19
          Ursprungligen postat av CissiP
          Jo, en extraburk är ett bra tips, tack!

          Visst kan man ta en roadtrip, tipset om butiken i Sala som skrevs här tidigare är med i tankarna men det skulle vara enklare att beställa och hämta här hemma så därför tänkte jag att ni här, som inte är ute efter att sälja och få pengar i plånboken kan råda lite! ;-)

          Sen måste man ju som du säger vara medveten om att man kan få tag i bråkmakare ändå! :-)

          Jag skulle själv aldrig beställa malawiciklider och bara åka och hämta utan att veta i vilket skick fisken är mm.
          Det är ju inga dyrgripar men det är heller inga billiga fiskar och man vill ju veta att fisken är välmående när man köper dom.
          Så det bästa du kan göra är att åka till en butik som kan malawi eller en som odlar.
          Då ser du fiskarna, vilket skick dom är i och du kan peka på dom som du vill ha med dig hem. Det finns alldeles för många som säljer dålig fisk, speciellt malawi

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #20
            Ursprungligen postat av CissiP
            Måste bara få muttra lite också... 375-liters karet visade sig vara 300, iofs med välvd framruta men ändå...

            Kollade en annons på ett 500-liters också, lite stort att börja med kanske men det var 375 liter visade det sig när jag fick måtten... Gah!!!

            Så! Nu har jag gnällt färdigt! :-)
            Ja det är märkligt hur svårt det är att mäta och räkna (ja även jag drabbas ibland av otur när jag tänker )
            Såg denna på blocket

            Lätt att se, den är knappast 60 cm bred som ett 720 kar är.
            Den står på en Ikea Malm, den är ca 50cm bred.. Så det är mer i stil med 500 l
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • CissiP
              • January 2014
              • 47

              #21
              Rocket science!! Ha ha

              Ursprungligen postat av flygrc
              Ja det är märkligt hur svårt det är att mäta och räkna (ja även jag drabbas ibland av otur när jag tänker )
              Såg denna på blocket

              Lätt att se, den är knappast 60 cm bred som ett 720 kar är.
              Den står på en Ikea Malm, den är ca 50cm bred.. Så det är mer i stil med 500 l

              Kommentar

              • CissiP
                • January 2014
                • 47

                #22
                Förstår din tanke, absolut! Självklart är det bättre att se karet de går i och se hur friska dom är. Jag tänkte iofs inte acceptera något som inte ser bra ut och reklamera isåfall men det är klart att det är enklare att slippa sånt.. Hm... Får nog ge mig ut på vägarna iaf.. Jag får fundera.

                Ursprungligen postat av Jesper Broman
                Jag skulle själv aldrig beställa malawiciklider och bara åka och hämta utan att veta i vilket skick fisken är mm.
                Det är ju inga dyrgripar men det är heller inga billiga fiskar och man vill ju veta att fisken är välmående när man köper dom.
                Så det bästa du kan göra är att åka till en butik som kan malawi eller en som odlar.
                Då ser du fiskarna, vilket skick dom är i och du kan peka på dom som du vill ha med dig hem. Det finns alldeles för många som säljer dålig fisk, speciellt malawi

                Kommentar

                • CissiP
                  • January 2014
                  • 47

                  #23
                  Sen det här med större kar.. I ett tidigare liv (12 år sen typ) hade jag ett 540-liters med egendesignad ramp och bänk, med malawi i. Skitsnyggt (om jag får säga det själv och det får jag! :-D )! Så jag hade gärna haft ett större nu direkt men min make har inget intresse av akvarier över huvud taget så jag har liksom fått kompromissa lite. Att jag får skaffa ett nu beror på en Triss-vinst (mindre!) jag fick i födelsedagspresent! Räcker till ett beg. kar och fisk så då så! :-D

                  Kommentar

                  • Jens79
                    • September 2013
                    • 200

                    #24
                    Följer din tråd! Har en tanke att starta upp ett Malawi-kar. Har plats för ca 360 liter.

                    /Jens

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      #25
                      Ursprungligen postat av CissiP
                      Jo, en extraburk är ett bra tips, tack!

                      Visst kan man ta en roadtrip, tipset om butiken i Sala som skrevs här tidigare är med i tankarna men det skulle vara enklare att beställa och hämta här hemma så därför tänkte jag att ni här, som inte är ute efter att sälja och få pengar i plånboken kan råda lite! ;-)

                      Sen måste man ju som du säger vara medveten om att man kan få tag i bråkmakare ändå! :-)
                      Även om du nu prompt ska beställa, och så ta roadtripen och besök dessa 2 butiker med väldigt duktig personal på dessa fiskar. Du behöver ju inte köpa...
                      Men du kan nog få många tips och råd som kommer hjälpa dig med ett fortsatt bra fiskägande. Och du kan se hur fiskarna ser ut i verkliga livet i akvarier.
                      Tror inte någon av dessa butiker skulle sälja på dig en direkt opassande kombination, de verkar värna mycke om nöjda kunder.

                      Skulle du nu besöka aquatropik i Sala först, och sedan när du kommer till Stockholm inser att några av fiskarna hos aquatropik hade du velat ha så låt din zoobutik fixa det!!!

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #26
                        Ursprungligen postat av Jens79
                        Följer din tråd! Har en tanke att starta upp ett Malawi-kar. Har plats för ca 360 liter.

                        /Jens
                        Samma här, lite större kar bara.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • CissiP
                          • January 2014
                          • 47

                          #27
                          Kul att fler är i uppstartar-tagen!

                          Ursprungligen postat av Jens79
                          Följer din tråd! Har en tanke att starta upp ett Malawi-kar. Har plats för ca 360 liter.

                          /Jens

                          Kommentar

                          • CissiP
                            • January 2014
                            • 47

                            #28
                            Kul! Välkommen in du med!
                            Ursprungligen postat av flygrc
                            Samma här, lite större kar bara.

                            Kommentar

                            • CissiP
                              • January 2014
                              • 47

                              #29
                              Bra tips! Att googla på bilder blir missvisande då det alltid är de mest utfärgade och till och med lite smått manipulerade bilder... Misstänker jag iaf..
                              Ursprungligen postat av simpson
                              Även om du nu prompt ska beställa, och så ta roadtripen och besök dessa 2 butiker med väldigt duktig personal på dessa fiskar. Du behöver ju inte köpa...
                              Men du kan nog få många tips och råd som kommer hjälpa dig med ett fortsatt bra fiskägande. Och du kan se hur fiskarna ser ut i verkliga livet i akvarier.
                              Tror inte någon av dessa butiker skulle sälja på dig en direkt opassande kombination, de verkar värna mycke om nöjda kunder.

                              Skulle du nu besöka aquatropik i Sala först, och sedan när du kommer till Stockholm inser att några av fiskarna hos aquatropik hade du velat ha så låt din zoobutik fixa det!!!

                              Kommentar

                              • CissiP
                                • January 2014
                                • 47

                                #30
                                Från min önskelista har jag strukit demasoni men lagt till salousi (stavning?). Nån som har erfarenhet av dom? Stygga fiskar? Snygg är dom ju! Och så är honan färgglad också vilket är kul.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...