Tips på Malawi till 375 lit-kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CissiP
    • January 2014
    • 47

    Tips på Malawi till 375 lit-kar?

    Hej alla glada!
    Nybliven medlem här så ha överseende!

    Har varit utan akvarium nu några år och ÄNTLIGEN så blir det av att skaffa "nytt"! Åker troligen och köper ett på annons som jag hittat på 375 lit. Så till frågan! Jag har plan på att fylla karet med Malawiciklider men minnet sviker och därför vänder jag mig till er!

    Behöver förslag på sorter. Vill ha färger! Helst flera olika så tipsa om såna som kommer överens och vad jag ska undvika. Är inte överdrivet intresserad av att ha bara 1-2 sorter i det.

    Håller tummarna att ni har några schyssta förslag!
  • CissiP
    • January 2014
    • 47

    #2
    Puff! Ingen som har tips?

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Hej och välkommen till Zoopet!

      Jag håller på att starta ett 300l

      Jag har beställt M. cyaneorhabdos som "blå" fisk
      Aulonocara firefish som röd och metriaclima estherae som gul.

      Var bor du? rekommenderar att du åker och kollar i en affär. Du kan säkert som jag ha ett gäng Mbunas och något par med en fredligare Aulonocara
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #4
        Kul att du är sugen på Malawi och välkommen till forumet!

        Om du är ute efter livliga och färgglada fiskar är grupper från Mbuna-gruppen ett bra alternativ! Mbuna har fördelen att det finns många sorter som inte blir så värst stora (ca 10 cm) vilket gör att du (oftast..) kan ha något fler, ofta har även honorna vackra färger precis som hanarna och att de i mitt tycke är väldigt underhållande. Alltid livliga och hungriga

        För att få en bra bild om utseende på hane och hona, storlek mm rekommenderar jag att du lånar eller köper "Ad Konings - Back to nature guide om malawiciklider" (brukar finnas på de flesta bibliotek!). Den köpte jag och kollar ofta upp saker eller inspireras av den, trots att mitt kar är fullt.

        Några intressanta/vackra Mbuna att börja kolla på som ett första steg:
        • Pseudotropheus saulosi - Gula honor med blåsvarta hanar. Livliga men kan vara lite bitska.
        • Melanochromis cyanerohabdos "Maingano" - Nästan identiska honor och hanar. Vackra blåa färgnyanser med horisontella svarta linjer. Relativt livlig.
        • Labidochromis caeruleus "Golden" - Nästan identiska honor och hanar. Stark gul färg med svarta sömmar längs fenorna. Många menar att den är lugn och bra nybörjarmalawi.
        • Pseudotropheus socolofi - Marginell skillnad mellan honor och hanar. Ljusblå med svarta sömmar längs fenor.


        Har för dålig erfarenhet för att kunna ge dig råd om vilka som passar ihop med vilka och hur många som kan gå tillsammans osv, men hoppas ändå att du kan få ut något av mitt svar. Lycka till med letandet!
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #5
          Ursprungligen postat av HWH
          Hej och välkommen till Zoopet!

          Jag håller på att starta ett 300l

          Jag har beställt M. cyaneorhabdos som "blå" fisk
          Aulonocara firefish som röd och metriaclima estherae som gul.

          Var bor du? rekommenderar att du åker och kollar i en affär. Du kan säkert som jag ha ett gäng Mbunas och något par med en fredligare Aulonocara

          M.Cyanerohabdos är en av mina absoluta favoriter, otroligt vacker! De har ljusblå/ljusgröna partier framtill som verkligen lyser i rätt ljus
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          • CissiP
            • January 2014
            • 47

            #6
            Tack!

            Bor i Gävle och har varit iväg till ett par zoobutiker idag. Den ena hade en grupp på 9 golden som var riktigt stora och fina så jag hoppas dom finns kvar till veckan när det är dags att stoppa i lite fisk!

            Sen hade dom lite fler att välja på också men tyckte inte dom såg så pigga ut ärligt talat! Dom hade ett kar med några Sci. fryeri (Ahli) som såg rätt fina ut iofs.

            Har kollat lite bilder och ditt tips om "blå" fiskar var riktigt, riktigt fina!!

            Den andra butiken hade rätt lite fisk men fick en adress till en sida där man kan beställa ifrån så nu blev det tufft! Ha ha

            Ursprungligen postat av HWH
            Hej och välkommen till Zoopet!

            Jag håller på att starta ett 300l

            Jag har beställt M. cyaneorhabdos som "blå" fisk
            Aulonocara firefish som röd och metriaclima estherae som gul.

            Var bor du? rekommenderar att du åker och kollar i en affär. Du kan säkert som jag ha ett gäng Mbunas och något par med en fredligare Aulonocara

            Kommentar

            • CissiP
              • January 2014
              • 47

              #7
              Tack!

              Bra tips! En dum fråga... Hur vet jag vilka som hör till Mbuna-gruppen? Ledsen om jag blev pinsamt korkad nu?!?

              Ska sätta mig och googla runt och se vad jag kan få tag i! Kommer säkert fler frågor från mig sen! Ha ha

              Ursprungligen postat av simka
              Kul att du är sugen på Malawi och välkommen till forumet!

              Om du är ute efter livliga och färgglada fiskar är grupper från Mbuna-gruppen ett bra alternativ! Mbuna har fördelen att det finns många sorter som inte blir så värst stora (ca 10 cm) vilket gör att du (oftast..) kan ha något fler, ofta har även honorna vackra färger precis som hanarna och att de i mitt tycke är väldigt underhållande. Alltid livliga och hungriga

              För att få en bra bild om utseende på hane och hona, storlek mm rekommenderar jag att du lånar eller köper "Ad Konings - Back to nature guide om malawiciklider" (brukar finnas på de flesta bibliotek!). Den köpte jag och kollar ofta upp saker eller inspireras av den, trots att mitt kar är fullt.

              Några intressanta/vackra Mbuna att börja kolla på som ett första steg:
              • Pseudotropheus saulosi - Gula honor med blåsvarta hanar. Livliga men kan vara lite bitska.
              • Melanochromis cyanerohabdos "Maingano" - Nästan identiska honor och hanar. Vackra blåa färgnyanser med horisontella svarta linjer. Relativt livlig.
              • Labidochromis caeruleus "Golden" - Nästan identiska honor och hanar. Stark gul färg med svarta sömmar längs fenorna. Många menar att den är lugn och bra nybörjarmalawi.
              • Pseudotropheus socolofi - Marginell skillnad mellan honor och hanar. Ljusblå med svarta sömmar längs fenor.


              Har för dålig erfarenhet för att kunna ge dig råd om vilka som passar ihop med vilka och hur många som kan gå tillsammans osv, men hoppas ändå att du kan få ut något av mitt svar. Lycka till med letandet!

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                långt ifrån korkat. Har du gått igenom artregistret för malawi här på zoopet?
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #9
                  Ursprungligen postat av CissiP
                  Tack!

                  Bor i Gävle och har varit iväg till ett par zoobutiker idag. Den ena hade en grupp på 9 golden som var riktigt stora och fina så jag hoppas dom finns kvar till veckan när det är dags att stoppa i lite fisk!

                  Sen hade dom lite fler att välja på också men tyckte inte dom såg så pigga ut ärligt talat! Dom hade ett kar med några Sci. fryeri (Ahli) som såg rätt fina ut iofs.

                  Har kollat lite bilder och ditt tips om "blå" fiskar var riktigt, riktigt fina!!

                  Den andra butiken hade rätt lite fisk men fick en adress till en sida där man kan beställa ifrån så nu blev det tufft! Ha ha
                  Tror du ska ta en kylväska med dig (för att hålla värmen denna årstid) och ta en liten roadtrip. Antingen både och eller endast en av butikerna, aquatropik i Sala och akvarium Stockholm i Sundbyberg. Båda har rejält utbud, kolla deras hemsidor tex. De ligger ju inte toklångt ifrån Gävle heller.

                  Kommentar

                  • simka
                    • November 2013
                    • 326

                    #10
                    Ursprungligen postat av CissiP
                    Tack!

                    Bra tips! En dum fråga... Hur vet jag vilka som hör till Mbuna-gruppen? Ledsen om jag blev pinsamt korkad nu?!?

                    Ska sätta mig och googla runt och se vad jag kan få tag i! Kommer säkert fler frågor från mig sen! Ha ha
                    Nej, verkligen inte! Här är de flesta arterna som tillhör Mbuna gruppen: Astatotilapia, cynotilapia, iodotropheus, labeotropheus, labidochromis, melanochromis, metraclima, petrotilapia, pseudropheus och tropheops. (Hojta gärna till om jag missat någon)

                    Var exakt där du är för några månader sedan och tycker fortfarande det är rörigt med alla namn, arter och grupper hit och dit.
                    Mitt tips är att inledningsvis kolla på fiskar som tillhör melanochromis, metraclima och pseudropheus (Många där är både otroligt vackra och även hyfsat vanliga). Kan vara en bra start

                    När jag letade population till mitt akvarium hade jag mycket hjälp av den här sidan med en lista på arter som inte blir gigantiska, så kallade "dvärgmbuna": http://www.africancichlidhub.com/dwa...-species-list/
                    Samma kille som varit med och skapat listan i länken ovan har också en otroligt bra youtube-kanal. Många bra skötselråd om just afrikanska ciklider, kolla in här: http://www.youtube.com/user/bolly12345

                    Trevlig läsning
                    450L Malawi - Pågående projekt
                    180L Malawi - Avvecklat
                    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                    Kommentar

                    • CissiP
                      • January 2014
                      • 47

                      #11
                      Tack alla som ägnar tid åt att hjälpa mig!

                      Formulerade mig nog lite tokigt för butik nr 2 här i krokarna har möjlighet att beställa hem fisk från en grossist och så får jag hämta upp direkt när dom kommer så det blev en rejäl lista att välja ur!

                      Har börjat på en "önskelista" och märker att det blir väldigt blandat.. både mbuna, haplochromis och auloncara.. Hur illa är det tror ni?

                      Kommentar

                      • CissiP
                        • January 2014
                        • 47

                        #12
                        Här är ÖNSKE-listan just nu:
                        Auloncara “fire fish”
                        Labiochromis caeruleus (golden)
                        Pseudotropheus demasoni
                        Sciaenochromis fryeri (ahli)
                        Copadichromis Borleyi Kadango Redfin
                        Placidochromis phenochilus mdoka white lips
                        Protomelas taeniolatus (hinderi)

                        Chockar er och stoppar in en tanganyika-ciklid i önskelistan också:
                        Cyphotilapia frontosa

                        Sen är ju frågan hur många fiskar jag vågar stoppa i också... Vet att malawi gillar när det är mycket liv och rörelse och kan gå ganska tätt.. men får ju inte bli för mycket heller! Tyvärr vill jag ha fler arter, inte bara 1-2 arter i karet..

                        Som sagt, bara en önskelista så halshugg mig inte nu bara! ;-)

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Demasoni är enligt mig en ganska svår malawiciklid.
                          Fungerar bäst i en stor grupp ensamma i ett artakvarium.

                          Frontosa är bara att glömma i ett 375-liters. Förutom yngel i några cm storlek går bra.
                          Men minst 720L till en vuxen men helst ännu större.

                          Dom andra arterna på din önskelista borde funka tillsammans

                          Kommentar

                          • CissiP
                            • January 2014
                            • 47

                            #14
                            Skitbra! Precis såna svar jag vill ha! :-D

                            Problemet är att jag gillar frontosan som sjutton.. men men... Får bli om man skaffar ett större kar nån gång..

                            Så tar vi och hoppar demasonin också..

                            Vad tror du om mängden då?

                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Demasoni är enligt mig en ganska svår malawiciklid.
                            Fungerar bäst i en stor grupp ensamma i ett artakvarium.

                            Frontosa är bara att glömma i ett 375-liters. Förutom yngel i några cm storlek går bra.
                            Men minst 720L till en vuxen men helst ännu större.

                            Dom andra arterna på din önskelista borde funka tillsammans

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Ju färre arter desto enklare egentligen, men det tycker jag är lite av en smaksak.
                              Mitt tips är att ha ett litet extra akvarie där man kan förvara fiskar som är aggressiva eller har åkt på stryk. Detta kan man aldrig komma ifrån även om det fungerar bra i akvariet.
                              Egentligen är det bara att prova och köp fisk av någon som är kunnig om malawi, tex nån odlare. Då kan du få mycket tips där och även se fisken innan du köper.
                              Så tipset lite längre upp om att göra en roadtrip tycker jag låter bra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...